سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هوشمندسازی مدارس فعلا میسر نیست/ شمشیر دو لبه استفاده از فناوری در آموزش

یک کارشناس آموزش و پرورش در مورد آسیب های احتمالی هوشمندسازی مدارس در صورت آماده نشدن بسترهای لازم هشدار داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، بحث هوشمندسازی مدارس مدت هاست که در آموزش و پرورش مطرح شده و پیشرفت هایی در برخی مناطق داشته است. یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره سوالش را این طور مطرح کرده: این هوشمندسازی مدارس که گفته شده بود انجام می شود به کجا رسید؟ الان بچه ها بیشتر از این که با کتاب و دفتر سر و کار داشته باشند، علاقه دارند با تبلت و اینترنت کار کنند. نمی شود توی مدرسه ها آموزش استفاده درست در قالب همان هوشمندسازی داده شود؟ واقعا برای ما سخت است کنترل این ابزار بدون آموزش مدرسه.


تقی آبادی، کارشناس آموزش و پرورش در این رابطه به خبرآنلاین گفت: در مورد هوشمندسازی مدارس معضلی که ما با آن مواجه شدیم این بود که فناوری اطلاعات رشدشان زودتر از رشد اطلاعاتی معلمین بود. یعنی دانش آموزش امروز دسترسی به اطلاعات و فناوری دارد که با دانش آموزان گذشته متفاوت است.


او ادامه داد: آموزش و پرورش پیشنهاد داد که آموزش را هوشمند کنیم. معنای هوشمندسازی این است که دانش آموز از فضای مجازی استفاده کند و معلم آموزش دهنده نباشد و تنها به پاسخ ها جواب دهد. مثلا دانش آموز برود مبحث حرکت را در فضای مجازی جستجو کند و یاد بگیرد و سوالاتی که برایش پیش آمد را از معلم بپرسد و این فضای یک طرفه از بین برود. چرا که در حال حاضر در مدارس و کلاس های ما فضای آموزش یک طرفه است و نظام حفظ محور داریم که یک طرفه اطلاعات را در ذهن بچه ها می ریزیم.


تقی آبادی گفت: در این نظام فرصت این که بچه ها خودشا را به نمایش بگذارند و سوال کنند نداریم و این یک فرصت خوب محسوب می شد. اولین اشکالی که به وجود آمد این بود که اتوماسیون اداری در مدارس آورده شد مثل کامپیوتر، ویدئوپروژکشن و تخته هوشمند اما بستر لازم برای استفاده از این ها فراهم نشد.


این کارشناس آموزش و پرورش با بیان این که معلم ها اماده استفاده از ظرفیت ایجاد شده نبودند گفت: معلم باید بتواند تولید محتوا کند و خانواده هم بتواند بر روی فناوری روز کنترل و تسلط داشته باشد. اما این دو را نداشتیم و باعث شد که آوردن فناوری به مدارس آسیب هایی داشته باشد چرا که خیلی از خانواده ها آشنایی با دنیای تکنولوژی ندارند و همین عدم تسلط موجب می شود بچه ها درگیر مسائلی شوند که از آموزش دور بمانند.


او ادامه داد: نه خانواده و نه دانش آموز و نه حتی معلم آمادگی لازم را نداشتند و همین موجب شد که فعلا هوشمندسازی ممکن نباشد.


تقی آبادی گفت: در حال حاضر بستر هوشمندسازی در آموزش و پرورش فراهم نیست و از هوشمندسازی تنها اتوماسیون اداری آن فراهم شده است.

منبع: خبرانلاین


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.