سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

برگزاری آیین کهن و ملی مهرگان در آمل

مسئول مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل از برگزاری جشن ملی مهرگان در آمل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، حشمت‌الله ایاز آملی گفت: آیین کهن و ملی مهرگان همزمان با هشتم مهرماه آیین میر روز یا جشن هشت و هشت برگزار می‌شود.

مسئول مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل با اشاره به اینکه کشور برای هر ماه از سال جشن‌های کهن و قدیمی زیادی دارد که نشان از اصالت و هویت واقعی‌مان است، افزود: یکی از این جشن‌ها و آیین‌ها "جشن ملی مهرگان" است که به آن جشن و آیین میر روز یا هشت و هشت می‌گویند.

وی همچنین خبر داد: این جشن بزرگ ساعت 20 هشتم مهرماه امسال همزمان با ولادت امام هادی (ع) در محوطه تکیه اسک این شهرستان برگزار می‌شود و حضور برای همه علاقمندان به فرهنگ اصیل ایرانی و بومی آزاد است.

 ایاز آملی جشن مهرگان را از جشن‌های کهن و قدیمی ایران زمین دانست و گفت: از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشن تبلیغ و  ترویج فرهنگ ایثار، گذشت، فداکاری و مهربانی است که در آن موج می‌زند.

وی افزود: برابری روز و شب و فراوانی میوه‌ها از دیگر عوامل برگزاری این جشن کهن ایران اسلامی است که همه‌ساله در این شهرستان برگزار می‌شود.

مسئول مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل گفت: امسال گروه موسیقی بین‌المللی طالبا با هنرنمایی برادران محمدی به اجرای برنامه مشغول می‌شوند و از جمله برنامه‌های متنوع آن می‌توان به هنرنمایی استاد احمد رضانژاد و مرشد مهرداد ملکی با ضرب زورخانه‌ای اشاره کرد.

 ایاز آملی افزود: آیین کهن و ملی مهرگان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل برگزار می‌شود.

 مسئول مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آملهمچنین با اشاره به برگزاری همایش «نمارسّا شو» یکی از همایش‌های بومی و محلی مازندرانی در این شهرستان بیان کرد: این اجتماع با حضور پرشور مردم و علاقه‌مندان فرهنگ ناب مازندرانی در ارتفاعات روستای نمارستاق بخش لاریجان مازندران اواسط مرداد ماه امسال برگزار شد.

وی با اشاره به علاقه‌مندی زیاد مازندرانی‌ها به آیین بومی و محلی، گفت: اجرای گروه‌های موسیقی اقوام و محلی طبری از دیگر بخش‌های همایش های بومی است که ریشه در فرهنگ ملی، آیین اجداد و گذشتگان دارد.

حشمت‌الله ایاز آملی به جشن‌هایی همانند آیین 26 نوروز ماه، 13 تیرماه، آغاز سال 1528 طبری، نوروزخوانی و جشن فروردین‌ماه اشاره کرد و گفت: باید برای احیا و زنده نگهداشتن فرهنگ ناب بومی و محلی مازندرانی تلاش کرد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: برگزاری ، مهر ، آیین ، ملی ، مهرگان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.