سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

هشدار پليس فتا زنجان به كاربران فضای مجازی

رئيس پليس فتا استان زنجان به کاربران فضای مجازی توصيه کرد در اين محيط مراقب کلاهبرداران و سواستفاده کنندگان، باشيد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ سرگرد شعبانپوردر خصوص استفاده کاربران از فضاي مجازي گفت:تمامي سايت هاي معتبر و مهم در فرم هاي ورود اطلاعات خود از ارتباط امن https استفاده مي کنند نه http،به آدرس و جزئيات صفحه­اي که به آن وارد مي شويد دقت کنيد و مراقب کلاهبرداران اينترنتي باشيد.

رئيس پليس فتا استان زنجان افزود:هرگز لينک هاي موجود در چت روم ها و ايميل­ها را باز نکنيد مگر از فرستنده آن مطمئن شويد و هنگام وارد کردن اطلاعات خود از صفحه کليد مجازي ويندوز و يا صفحه کليدهايي که سايت ها ارائه مي دهند، استفاده کنيد.

وی با بیان اینکه از دانلود و اجراي فايل‌هاي پيوست ايميل‌هاي مشكوك و ناشناس جدا خودداري شود و نرم‌افزارهاي مورد نياز خود را از سايت‌هاي معتبر داراي اصالت، خريداري و دانلود کنيد. ادامه داد:هنگام مراجعه به دستگاه خودپرداز و دستگاه هاي کارت خوان نسبت به عدم وجود هر گونه شيء اضافي و مورد مشکوک مطمئن شويد.

سرگرد شعبانپوربا اشاره به اینکه رمز هاي عبور خود را بصورت ترکيبي طراحي کرده و از کلمات متداول و شماره هاي شناسنامه، تلفن همراه، شماره شناسنامه براي اين موضوع استفاده نکنيد و آن را به صورت دوره اي تغيير دهيد اضافه کرد:براي وارد کردن اطلاعات مهم و حساس خود از کامپيوتر هاي مستقر در مکان هاي عمومي استفاده نکنيد، امکان سرقت اطلاعات شما به وسيله کيلاگرها وجود دارد.

رئيس پليس فتا استان زنجان گفت:اگر قرار است وجهي را دريافت نمائيم ارائه شماره کارت و يا شماره حساب به فرد واريز کننده پول کفايت مي کند و نيازي به ارائه ديگر اطلاعات مهم نظير رمز اول و دوم، CVV2، تاريخ انقضاء و ... به فرد مذکور نبوده و اين اطلاعات مخصوص برداشت از حساب و يا خريد اينترنتي نيست.

وی با بیان اینکه جهت واريز وجه به حساب شما احتياجي به مراجعه به دستگاه ATM نيست، متاسفانه در مواردي به فرد مال باخته اعلام مي شود، برنده قرعه کشي شده، وي را با بهانه هاي مختلف پاي دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملي مي کنند.اضافه کرد:جهت اطمينان از واريز شدن وجه به حساب خود از گزينه نمايش و يا چاپ موجودي استفاده شود و نيازي به ورود به بخش انتقال نيست، بنابراين اگر شخصي ما را ترغيب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است، پس دقت داشته باشيد.

این مقام انتظامی توصیه کرد :از کارت بانکي خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنيد و از اتصال حسابهايي با گردش مالي بالا به کارت بانکي خود پرهيز کنيد

وی ادامه داد:در صورت مشاهده موارد مشکوک در دستگاه هاي کارت خوان مثل شکستگي، وجود شئ اضافي در دستگاه و... سريعاً به شعبه مورد نظر اطلاع دهيم.

رئيس پليس فتا استان زنجان اضافه کرد: ارسال پيامک يکي از شيوه هايي است که کلاهبرداران با استفاده از شيوه هاي خاص و مهندسي اجتماعي(مثل برنده شدن در انواع قرعه کشي ها که امروزه خيلي شايع شده، درخواست کمک هاي مردمي، يا باعنوان هايي که مردم را تحت تاثير قرار مي دهد) سعي مي کنند کاربر را به انجام خواسته هايشان که همان برداشت غير مجاز از حساب بانکي است، ترغيب کنند.

شعبانپور با بیان اینکه رمزهاي بانکي خود را به صورت دوره اي تغيير دهيد و از اعدادي مثل شماره شناسنامه، سال تولد و ساير اعدادي که قابل حدس زدن باشند خودداري نماييد افزود:به فرزندان خود بياموزيد به درخواست کاربراني که نمي‌شناسند، پاسخ ندهند و تحت هيچ عنوان اطلاعات شخصي و مالي خود را ارسال نکنند.

وی با توصیه به اینکه به فرزندان خود بياموزيد افراد آنلاين در فضاي مجازي همان غريبه­ها در فضاي واقعي هستند خاطر نشان کرد:والدين بر خريد و استفاده از بازي­هاي رايانه­اي فرزندان خود نظارت کافي داشته باشند.

رئيس پليس فتا استان زنجان با بیان اینکه دنياي چت روم محيطي است که افراد قادر به پنهان کردن هويت خود هستند که نتيجه آن عدم رعايت موارد اخلاقي است و مي تواند موجب ايجاد سوء تفاهم شود تصریح کرد:اطلاعات و عکس هاي خصوصي خود را در هيچ کجا از جمله در اين محيط ها در اختيار افرادي که نمي شناسيد قرار ندهيد و فريب عبارات جذاب را نخوريد.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: هشدار ، پلیس ، زنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.