سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سربازان جنگ 20 ساله خواهند ماند

مرتضی سرهنگی در مراسم رونمایی از کتاب فرنگیس در کرمانشاه گفت: سربازانی که خاطرات جنگشان نوشته می شود تا ابد 20 ساله خواهند ماند و ملتی که خاطرات جنگش نگاشته نشود جنگ را نیمه کاره و ناقص رها کرده است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هم‌زمان با هفته دفاع مقدس از کتاب «فرنگیس» با حضور مرتضی سرهنگی عضو شورای سیاست‌گذاری دفتر مطالعات و ادب پایداری و محمد حمزه‌زاده قائم مقام حوزه هنری و جمعی از مسئولین، راوی و نویسنده کتاب 4 مهر در تالار مهر حوزه هنری کرمانشاه رونمایی شد.
 
در این برنامه مرتضی سرهنگی جنگ تحمیلی را دفاعی خواند و گفت: جنگ های دفاعی ذاتاً مردمی هستند و مردم می توانند از منابع اصلی تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس باشند.
 
وی بیان داشت: کشورهایی که درگیر جنگ بوده اند نیز دارای ادبیات جنگ به اشکال مختلف گاه به عنوان جنگ های دفاعی و گاه به عنوان آغازگر جنگ وجود دارد که به ثبت خاطرات پرداخته اند.
 
سرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: سربازانی که خاطرات جنگ شان نوشته می شود تا ابد 20 ساله خواهند ماند و ملتی که خاطرات جنگش نگاشته نشود جنگ را نیمه کاره و ناقص رها کرده است.
 
وی اضافه کرد: ادبیات جنگ با شلیک اولین گلوله متولد می شود. در زمان جنگ، رشد می یابد و پس از جنگ به بلوغ می رسد. این ادبیات جنگ است که مشخص می کند جنگ به چه قیمتی برای ملتی تمام شده است.
 
سرهنگی در پایان اظهار امیدواری کرد: با همت مسئولان فرهنگی کتابخانه جنگ و دفاع مقدس در کرمانشاه به عنوان یکی از پنج استان جنگی کشور تأسیس شود تا هر چه بیشتر و ساده تر این آثار در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
 
* کتاب‌های جنگ و ادبیات پایداری از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها در کشور قلمداد می‌شود
 
محمد حمزه زاده گفت: در حدود 25 سال گذشته و آن زمان که جنگ تحمیلی به ماه های پایانی نزدیک می شد، نقل خاطرات و انتقال ادبیات پایداری اهمیتی چندانی نداشت.
 
وی با بیان اینکه گذشت زمان به ضرر تاریخ شفاهی و ادبیات مقاومت است ادامه داد: در آن زمان نگارش خاطرات جنگ چندان مورد استقبال ناشران قرار نمی گرفت و نگاهی بازاری بر آن حکمفرما بود. بنابر عقیده برخی ناشران آن زمان چاپ چنین کتاب هایی تنها در نسخه و تیراژی محدود و تنها برای حفظ این خاطرات در گوشه ای از کتابخانه و مراکز اسناد کشور کفایت می کرد.
 
قائم مقام حوزه هنری کشور با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری برای نگارش خاطرات رزمندگان گفت: در آن زمان مقام معظم رهبری فرمودند که ما معطل مشتری نبوده و به کار خود ادامه دهیم و ایشان بارها تاکید کردند که این محتوا مشتری و خواهان ویژه ی خود را دارد.
 
رئیس انتشارات سوره مهر تصریح کرد: اکنون کتاب های جنگ و ادبیات پایداری از پرمخاطب ترین کتاب ها در کشور قلمداد می شود و زمینه و سرمایه برای نشر و گسترش چنین کتاب های با ارزشی فراهم است.
 
«فرنگیس» به قلم مهناز فتاحی در تیراژ 2500 جلد توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است توانست در خردادماه امسال در جمع پرفروش ترین کتاب های کشور قرار گیرد.
 
فرنگیس سال 1359 که روستای آن ها در شهرستان گیلانغرب توسط دشمنان بعثی به اشغال درآمده بود توانست یک سرباز عراقی را کشته و سرباز دیگر را به اسارت بگیرد.
 
آیین رونمایی کتاب «فرنگیس» مجموعه خاطرات فرنگیس حیدرپور به قلم مهناز فتاحی، 4 مهر در تالار مهر حوزه هنری کرمانشاه به کار خود پایان داد.
 منبع: فارس
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.