سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاریخچه دیدارهای سرد پوتین و اوباما

«واشنگتن پست» در مقاله‌ای به گردآوری شماری از دیدارهای «خارج از نزاکت» باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه پرداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نویسنده این گونه آغاز کرده است که پس از آن چه که «درخواست های مکرر» کاخ سفید توصیف شده است، باراک اوباما موافقت کرد، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوشنبه با همتای روس خود ولادیمیر پوتین دیدار کند.

این اما یکی از نادرترین دیدارهای رودررو میان دو رهبر قدرتمند جهانی خواهد بود زیرا در حالی که این دو رهبر به شکل نسبتاً مستمر با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی دارند اما اخیرا با هم دیدار رودرو نداشته‌اند.

دیدارهای شخصی میان اوباما و پوتین بسیار کوتاه و در برخی موارد خارج از عرف دیپلماتیک بوده است:

سال ٢٠٠٩: دیدار دو ساعته در مسکو

در سال ٢٠٠٩ اوباما به تازگی به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده انتخاب شده بود، در حالی که پوتین پس از پایان دو دوره قانونی ریاست جمهوری، در نقش جدید خود به عنوان نخست وزیر روسیه در رأس کار بود.

در حالی که از رسماً و قاعدتاً پوتین دیگر قدرتمندترین سیاستمدار روسیه نبود اما اوباما برای دیدار با او ابراز علاقمندی کرد.

اوباما به اقامتگاه پوتین در خارج از مسکو سفر کرد تا با او دیدار و گفت‌وگو کند. عکس های منتشر شده این دو را در حال نوشیدن چای و صرف شیرینی در باغ پوتین نشان می‌داد. اوباما بعد از این دیدار گفت، پوتین را فردی سرسخت، بی‌احساس، باهوش و عمل‌گرا یافته است.

سال ٢٠١٢: دیدار دو ساعته دیگر در مکزیک

به نظر می‌رسید اوباما با دیمیتری مدودوف، جانشین پوتین روابط بهتری دار. این دو حتی در آرلینگتون با هم همبرگر خوردند.

اما در سال ٢٠١٢ پوتین بار دیگر رییس جمهوری روسیه شد. پوتین و اوباما بار دیگر و این بار در مکزیک دیدار و به مدت دو ساعت با یکدیگر گفت‌گو کردند؛ گفت‌وگویی که تقریبا یک سوم آن حول محور بحران سوریه بود که یک سال قبل از آن شروع شده بود. مقامات دولت اوباما این دیدار را مفید توصیف کردند اما بزودی همه چیز به هم خورد.

سال ٢٠١٣: یک تصویر زمخت، لغو یک دیدار و سپس یک گفت‌گوی کوتاه خصوصی

در سال ٢٠١٣ پوتین و اوباما در حاشیه نشست رهبران گروه هشت در ایرلند شمالی دیدار کردند و تصویر رسواگرانه ای از این دیدار منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها قادر به پنهان کردن یاس خود از طرف مقابل نبودند. این یاس و ناامیدی واقعی بود چرا که اوباما و دیگر رهبران گروه هشت خواستار برکناری بشار اسد، رهبر سوریه از قدرت برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور بودند اما حمایت روسیه از اسد این برنامه را از مسیر خود خارج کرد.

به فاصله کوتاهی پس از این نشست اوباما اعلام کرد نشست آینده با پوتین در مسکو لغو شده است؛ نشستی که بسیاری آن را به تصمیم روسیه به دادن اجازه اقامت به ادوارد اسنودن ربط دادند. در نهایت این دو به مدت بیست تا سی دقیقه در سن‌پترزبورگ به طور خصوصی دیدار کردند که باز هم محور گفت‌گوها درباره سوریه بود.

سال ٢٠١٤: گفت‌وگوی پانزده دقیقه‌ای در مراسم گرامیداشت آزادی فرانسه از اشغال آلمان نازی

پس از دیدار سرد و شاید خارج از نزاکت پوتین و اوباما در این مراسم در فرانسه، این دو در حاشیه ضیافت ناهار به مدت پانزده دقیقه درباره اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

سال ٢٠١٤: دیدار کوتاه در پکن

پوتین و اوباما در سال گذشته بار دیگر در نشست رهبران اپک در پکن چندین بار خصوصی دیدار کردند. برنادت میهان، سخنگوی کاخ سفید گفت این دو رهبر سه بار در یک روز در مجموع به مدت تقریبا پانزده تا بیست دقیقه درباره مسائل ایران، سوریه و اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.