سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صبحگاه مشترک یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران؛

امیرپوردستان: اولین پیروزی مشترک ارتش و سپاه در عملیات ثامن‌الائمه رقم خورد

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: عملیات ثامن‌الائمه اولین همکاری یگان‌های ارتش و سپاه بود که بعد از برکناری بنی صدر به وقوع پیوست.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرسرتیپ احمدرضا پور دستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم صبحگاه مشترک یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که به مناسبت سالروز عملیات غرور آفرین ثامن‌الائمه در قرارگاه شهید فیض الله امانی برگزار شد گفت: در آن روزها بنی صدر خواستار جدایی ارتش و سپاه بود اما سپاه و ارتش در عملیات ثامن‌الائمه نشان دادند پیرو ولایت هستند.

امیرپوردستان ادامه داد: عملیات ثامن‌الائمه ویژگی‌های منحصر بفردی داشت که از جمله آنها، این بود که در این عملیات اولین همکاری یگان‌های ارتش و سپاه به صورت مشترک بود که این اتفاق بعد از برکناری بنی صدر به وقوع پیوست، ارتش و سپاه به صورت یگانی وارد عمل شدند و ضربه مهلکی را بر دشمن بعثی وارد کردند. ویژگی بعدی این عملیات این بود که وقتی رزمندگان ما چنین عملیاتی را انجام دادند به این نتیجه رسیدند که می‌توانند عملیات‌های بزرگ را ساماندهی کنند این عملیات مقدمه عملیات‌هایی چون طریق‌القدس و بیت‌المقدس بود، ویژگی بعدی این عملیات دل دادن فرماندهان به انجام عملیات بود شهید علی صیاد شیرازی با تعطیل کردن دافوس همه متخصصین را به مناطق جنگی برد هر عملیاتی که می‌خواست انجام شود از لشکر 77 خراسان نیز به دستور ایشان در آن شرکت می‌کردند زیرا ایشان معتقد بودند که وجود نیروها از خطه خراسان گردان‌ها و لشکرها را متبرک می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطر نشان کرد: نیروی دریایی و دفاع مقدس و این عملیات بسیار تلاش کرده این نیرو بچه‌های رزمنده را از مناطق آبی چون کارون عبور می‌دادند نیروی هوایی نیز با آتش سنگین خود ضربات مهلکی را به ارتش بعث وارد کرد این عملیات با محوریت لشکر 77 خراسان انجام شد که بعدها با نام ثامن‌الائمه تغییر یافت متأسفانه در پایان این عملیات شاهد سقوط هواپیمایی بودیم که عزیزان بسیاری همچون شهید فلاحی، نامجو، فکوری، جهان آرا و کلاهدوز از دست دادیم این عزیزان در حال بازگشت از منطقه و تقدیم گزارش به فرمانده کل قوا بودند که با سقوط هواپیما به شهادت رسیدند.

وی درباره حوادث منطقه نیز با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک شوک ژئوپلتیک برای آمریکا و متحدانش بود، اظهارداشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به صورت هسته پیرامون اداره می‌شد، دو قطب بزرگ آن روزهای جهان یعنی آمریکا و شوروی به عنوان هسته جهان و کشورهای دیگر به عنوان پیرامون جیره‌خوار آنها بودند.

امیر پوردستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مزیت‌های زیادی برای آمریکا داشت تصریح کرد: اول اینکه ایران در شمال شاهراه خلیج فارس قرار داشت و مسیر انتقال انرژی به دست ایران بود. دومین مزیت ایران این بود که ما بیش از 3000 کیلومتر مرز آبی و خشکی با شوروی داشتیم و هر حرکتی که در شوروی انجام می‌شد زیر نگاه آمریکا قرار داشت.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ژاندارمی منطقه را سومین مزیت ایران برشمرد که وظیفه هدایت همه کشورها به سمت و سوی دلخواه آمریکایی‎ها را داشت و اضافه کرد: ایران جبهه جلویی ناتو در مقابل شوروی بود و باید زمان می‌خرید تا آمریکایی‌ها وارد عمل شوند.

امیر پوردستان افزود: اینها همه مزیت‌هایی بود که با انقلاب ما از بین رفت، اما درد اصلی آمریکا این نبود، بلکه این بود که ایران ادبیات جدیدی از جمله ولایت‌فقیه، استکبارستیزی و مقاومت را وارد ادبیات سیاسی جهان کرد و آمریکا به خوبی می‌دانست که این ادبیات صادر خواهد شد و به همین دلیل از همان 23 بهمن سال 57 شروع به براندازی انقلاب اسلامی کرد. آمریکایی‌ها از همان روز اول خواهان زدن ریشه انقلاب ایران بودند و می‌خواستند آنرا ساقط کنند. پس از 23 بهمن 57 آنها محاصره اقتصادی خود را شروع کردند و به تجهیز گروه‌های ترور در ایران پرداختند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: آمریکایی‌ها تروریست‌های خود را به کار گرفتند و در شهرهایی چون ترکمن‌صحرا و کردستان فتنه‌انگیزی کردند. ترفند بعدی آمریکا تجهیز صدام برای حمله به ایران بود. تاریخ نشان می‌دهد که همیشه آمریکا و شوروی در همه جنگ‌ها دشمن یکدیگر بوده‌اند، اما در جنگ تحمیلی هردوی آنها بر ضد ایران متحد شدند. ارتش در روزهای نخست جنگ حالت بسیار فوق‌العاده‌ای داشت. داوطلبینی از نیروی هوایی ارتش و نیروی دریایی به نیروی زمینی کمک می‌کردند.

امیر پوردستان تصریح کرد: تمام استعداد نیروی زمینی در مرز دو لشکر و دو تیپ زرهی بود، صدام که تمام بودجه‌های کشورش را به بودجه‌های دفاعی تبدیل کرده بود، با 366 هواپیمای جنگنده، 12 لشگر و 45 تیپ مستقل در مقابل دو لشکر نیروی زمینی به مبارزه پرداخت و این است عظمت نیروی زمینی ارتش که در مقابل آنها مردانه ایستاد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نیروی هوایی قدرتمند ما نیز با 140 هواپیما، اهدافی را در عمق خاک عراق هدف قرار داد و سیلی محکمی به صورت صدامیان زد. قرارگاه پدافند که آن روزها زیرمجموعه نیروی هوایی بود، هواپیماهای عراقی را هدف قرار می‌داد. ارتش جمهوری اسلامی ایران با اقتدار وظیفه خود را انجام داد و پاسخگوی اعتماد امام خمینی (ره) شد. امروزه ارتش با تجهیزاتی برگرفته از 8 سال دفاع مقدس و تحلیل نبردهای اخیر همچون جنگ عراق، یمن و سوریه به ظرفیت و آمادگی بسیار بالایی رسیده است.

امیر پوردستان در پایان خاطرنشان کرد: ارتش هر تهدیدی را در منطقه در نطفه خفه خواهد کرد و تهدیدکننده را از کار خویش پشیمان می‌سازد. امروزه صورت جنگ‌ آمریکایی‌ها عوض شده است و پس از آنکه آمریکا از پروژه نظامی خود در غرب آسیا نتیجه‌ای نگرفت، پروژه مذهب علیه مذهب را کلید زد. در سال گذشته داعش با حمایت آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه استان دیاله عراق را اشغال کرد و به نزدیکی قصر شیرین و مهران رسید، اما حضور مقتدرانه و سریع ارتش این گروهک را ترساند و به عقب‌نشینی وادار کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.