سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لنز فوق نازک انقلابی در دستگاه‌های نسل بعد

محققان لنز نوری فوق‌العاده نازک، تخت، سبک و با انعطاف پذیری بی‌سابقه از اکسید گرافن را توسعه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان دانشگاه فناوری سوینبرن با همکاری دانشگاه موناش لنزنوری با مشخصات بی‌سابقه توسعه داده‌اند. لنز نوری نازک قادر است و برنامه‌های کاربردی بالقوه‌ای برای تراشه نانو فوتونیک ارائه دهد و موجب بهبود روند فرآیند تبدیل سلولهای خورشیدی شود. 

این لنز همچنین در تصویر برداری پزشکی سه بعدی، فوتونیک‌های هوافضا و به دام انداختن ذرات کوچک با استفاده از لیزر کار برد دارد. لنزهای نوری ابزاری ضروری در تمام جنبه‌های فن‌آوری از جمله تصویر برداری، سنجش، ارتباطات و تشخیص بیماری و درمان می‌باشد. 

پیشرفت سریع در نانو اپتیک و سیستم‌های فوتونیکی مبتنی بر تراشه موجب افزایش تقاضا برای لنزهای تخت و فوق نازک با قابلیت تمرکز زیر طول موج سه بعدی که توانایی دیدن جزئیات اجسام کوچکتر از 200 نانو متر را دارد، شده است. 

Jia رهبر پژوهش در مرکز تحقیقاتی سونیبرن معتقد است: لنز ما دارای زیر طول موج سه بعدی است که 30 برابر کار آمدتر از لنزهای نسل قبل است و قابلیت تمرکز روی پهنای باند نور از مرئی تا مادون قرمز را دارد و روش ساخت آن ساده و کم هزینه است. 

محققان نواری که 300 برابر از ورق کاغذ نازک‌تر است را با تبدیل نوار اکسید گرافن به اکسید گرافن کاهش یافته تولید کرده‌اند. 

Zhebng می‌گوید: لنزهای اکسید گرافن انعطاف پذیر از نظر مکانیکی قوی هستند و تحت فشار بالا خواص را حفظ می‌کنند این لنزها پتانسیل راه انداختن انقلابی بزرگ در دستگاه‌های فوتونیکی دارند. 


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.