سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه 5 هزار میلیارد دلاری سالانه سازمان ملل برای ریشه‌کنی فقر

سازمان ملل به کمک برنامه‌ توسعه اهداف پایدار، تلاش دارد تا سال 2030 فقر را در جهان ریشه‌کن کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره انگلیسی، سازمان ملل متحد تلاش دارد به کمک برنامه‌ای به نام «توسعه اهداف پایدار،» ظرف 15 سال و تا سال 2030 فقر را در جهان ریشه‌کن کند. 

این برنامه  شامل 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی است. هزینه این طرح جاه‌طلبانه، 3.5 تا 5 هزار میلیارد دلار برآورد شده و دو هدف ابتدایی آن ریشه‌کنی کامل فقر و گرسنگی است. طبق این برنامه، خط فقر با درآمد کمتر از یک دلار و 25 سنت  در روز تعریف می‌شود. 

منتقدان در مقابل معتقدند این برنامه مشکلات زیادی دارد. نخستین مشکل آن، اهداف زیادی است که در این برنامه گنجانده شده است. روشی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت این برنامه نیز وجود ندارد و کشورهای ثروتمند در توجه به کشورهای فقیر جدی نیستند. با این وجود، پاپ فرانسیس به عنوان حامی فقرا، صبح دیروز آغاز این برنامه را اعلام کرد. 

مک آرتور، یکی از مقامات سابق سازمان ملل و تحلیلگر موسسه بروکینگز معتقد است برآورد کردن کسب 1000 تا 2000 میلیارد دلار در سال برای این برنامه دشوار است. تعهدات کمک کشورهای ثروتمند، سالانه  به 350 میلیارد دلار بالغ می‌شود. باقی این مبلغ باید از محل درآمد دولت‌ها ، منابع مالی شخصی، خیریه‌ها، موسسات قرض الحسنه و وجوه ارسالی مهاجران کارگر که در کشورهای ثروتمند کار می‌کنند و به کشورهای مادر خود در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین می‌فرستند، تامین شود. نوام چامسکی نیز در مورد این برنامه معتقد است با سخن گفتن هیچ چیز بدست نخواهد آمد.

کشمکش‌ها بر سر این برنامه سازمان ملل درحالی بالا گرفته که مشکلات گسترده بحران اقتصادی سال 2007؛  هنوز هم در چین، منطقه اروپا و برخی دیگر از کشورها باقی مانده است. سوریه به دلیل جنگ داخلی در پنج سال گذشته دارای مشکلات فراوانی است، بحران مهاجرت به دلیل جنگ، جهان را در برگرفته؛ بطوری که بحران مهاجران به بدترین میزان پس از جنگ جهانی دوم رسیده است. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.