سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

آیا "فاجعه منا" عمدی بود؟ + تصاویر

برخی گمانه زنی‌ها درباره مشکوک بودن "فاجعه منا" در دو روز اخیر مطرح است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از ششم فروردین 94 عربستان سعودی در یک بدعت تاسف بار حمله‌ای سراسری را ضد ملت مظلوم یمن آغاز کرد که در آن هزاران نفر کشته و مجروح شدند. در این جنگ برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و برخی کشورهای منطقه غرب آسیا مسیر همپیمانی با عربستان را در پیش گرفتند که  خروجی آن مسلمان کشی و کشتار مسلمانان است.

جدا از اینکه این اقدام تفرقه افکنانه تا چه حد بر اتحاد جهان اسلام تاثیر می‌گذارد، در کنگره حج نیز سردمداران پادشاهی عربستان مسلمان کشی را در دستور کار خود قرار دادند.




**جنگ یمن مصداق چیست؟

جنگ یمن مصداق بارز و آشکار برادر کشی و مسلمان کشی ائتلاف سعودی در مقابل مردم مظلومی است که هیچ پناهی ندارند و مورد هجمه شدید عده ای سرمایه دار قرار گرفته اند که از سوی امپریالیسم برای این جنگ تحریک و تشویق شده اند. ائتلاف سعودی که متشکل از چند کشور وابسته است تلاش می‌کنند تا یمن را اشغال کنند که البته با تلفات سنگینی مواجه شده اند.


کشورهای ائتلاف عربی (Arab Coalition) که از ششم مهر ماه در جنگ یمن شرکت کردند ازجمله عربستان سعودی (به عنوان رهبری ائتلاف) ، امارات عربی متحده ، قطر، کویت، اردن، بحرین، سودان در جنگ یمن تلفات سنگینی را متحمل شدند.









البته تجهیزات نظامی و تعداد سرباز این کشورها در جنگ یمن بیش از 150 هزار نفر و تعداد 160 فروند جنگنده بوده که بیشترین سهم از آن عربستان سعودی و امارات و قطر است که در یک مورد تنها قطر  1000 نیروی نظامی با تجهیزات انبوه به یمن ارسال کرده است.











این کشورها مجموعا بیش از  1170  کشته و زخمی در جنگ با یمن داشتند که سهم عربستان  بیش از 120 کشته و امارات و بحرین و مراکش هم در مجموع بیش از 50 کشته و مابقی تعداد زخمی های کشورهای ائتلاف با عربستان بودند (بیشتر بخوانید).  البته تعداد کشته های ائتلاف سعودی در یمن بیش از این هاست اما آمار رسمی اعداد کوچکتری را نسبت به داده‌های واقعی نشان می دهد.











برای مثال در یک حمله ارتش و نیروهای مردمی یمن به پایگاه هوایی "امیر خالد" در جنوب عربستان بیش از 80 سرباز و مستشار عربستانی و اسرائیلی کشته شدند و این موضوع نشان می‌دهد تعداد تلفات سعودی  بیش از این هاست (بیشتر بخوانید).








**رابطه جنگ یمن با "فاجعه  منا " در چیست؟

در "فاجعه  منا" که اخیرا رخ داده صدها  نفر کشته شدند که سهم ایران از این عدد تعداد 136 نفر از هموطنان ایرانی، 7 پاکستانی، 87 نفر مراکشی، 4 نفر ترکیه، 3 نفر الجزایر، 4 نفر هلند و هند است که البته لازم به ذکر است که فقط برخی کشورها آمار جان باختگان خود را اعلام کرده اند.


 





نکته قابل تامل این است که کشورهایی که در ائتلاف عربی حضور دارند کمترین تلفات را در بین جان باختگان داشته اند و یا اصلا تلفاتی نداشتند؛ همچون مصر، قطر، اردن، امارات، بحرین، کویت. این نکته گمانه زنی‌ها درباره مشکوک بودن اتفاقات منا را افزایش می‌دهد.

چرا برخی کشورهای ائتلاف عربستان در جنگ یمن هیچ جانباخته ای ندارند. البته این مایه ناراحتی نیست که چرا تعداد تلفات بیشتر شده ؛ بلکه نشان می‌دهد عربستان گام های اشتباهی را در "فاجعه منا" و در جنگ یمن برداشته که خروجی آن ها در هر دو موضوع کاملا آشکار است و عمدی بودن فاجعه منا را قوت می‌بخشد.  




**عربستان جواب مسلمین را چه خواهد داد؟

سوال اینجاست که عربستان سعودی پاسخ کشتار در یمن آن هم در ماه ‌های حرام و "فاجعه منا" را به کشورهای اسلامی چگونه خواهد داد و  مسئولین عربستانی در این زمینه باید پاسخگو باشند.








** مدیریت حج باید به دست سازمان کنفرانس اسلامی بیافتد

"آیت‌الله امامی کاشانی" خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به حادثه منا که به کشته‌شدن جمع کثیری از زائران بیت‌الله‌الحرام انجامید اظهار داشت: اینکه مسئولین عربستان می‌گویند در این حادثه حجاج خودشان بی‌نظمی کردند و هوا گرم بوده، دروغ است و دنیا این حرف‌ها را نمی‌پذیرد.


وی با بیان اینکه مسئولین عربستان باید مدیران خود را مواخذه کنند، گفت: کشورهای اسلامی باید درباره این حادثه به دادگاه بین‌المللی مراجعه کنند تا تکلیف قضیه مشخص شود که چرا این همه گرفتاری، قتل و جانبازی به‌وجود آمده است.

آیت‌الله امامی کاشانی در همین‌باره افزود: مدیریت حج باید به دست سازمان کنفرانس اسلامی بیافتد و تمامی کشورهای اسلامی باید در این زمینه صاحب نظر باشند و نیروهای امنیتی را سر کار بگذارند.

وی با بیان اینکه دست‌اندرکاران حج باید به دادگاه پاسخ‌گو باشند، ابراز کرد: جمله غلط‌‌تر از همه این غلط‌ها این است که مسئولین عربستان می‌آیند و از مامورین خود تشکر می‌کنند و می‌گویند که مامورین ما کم نگذاشته‌ و نقصی نداشته‌اند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: اینکه آدم این  همه یاوه‌گویی کند و در برابر دنیا سخن باطل بگوید، قابل قبول نیست.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه عربستان بیچاره یک محدوده‌ای از دولت عربستان است، اظهار داشت: کار عربستان تربیت داعش، تروریسم و کشتار مردم یمن است. این‌ها کار خود را شروع کرده‌اند و بیشتر از این هم وقت ندارند و آنچه که کار دارد فساد است که فعلا مشغول آن هستند.







آیت‌الله امامی کاشانی تاکید کرد: سازمان کنفرانس اسلامی باید به فکر مردم خود باشد و در اداره مراسم حج دخالت کند.



 بسیاری از کشورهایی که در جنگ یمن حضور ندارند و یا مخالف سیاست‌های عربستان هستند در "فاجعه منا" تلفات سنگینی را متقبل شدند اما کشورهایی که همپیمان عربستان در جنگ یمن بودند یا هیچ تلفاتی نداشته و یا کمترین جان باختگان را داشتند و این موضوع مشکوک به نظر می‌رسد؛ البته مطلبی که قطعی است اینکه عربستان مسئول جان باختگان "فاجعه منا" است و باید پاسخگو به مسلمانان جهان باشد.


البته لازم به توضیح است که تعداد جانباختگان روز به روز در حال افزایش است و امکان دارد حجاجی که در روزهای آتی جان خود را در "فاجعه منا" از دست بدهند زیاد است. تعداد کم جان باختگان ترکیه در فاجعه اخیر و ترکیب ملیت جان باختگان نشان می‌دهد که آل سعود برای اتباع کشورهای همپیمان خود شرایط بهتری را در کنگره حج فراهم کرده و همچنین شرایط سخت برای اتباع کشورهای غیر همپیمان که این موضوع احتمال عمدی بودن "فاجعه منا" را قوت می‌بخشد.


گزارش از محمد زرچینی
 
انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
این اقدام از قبل برنامه ریزی شده بوده و پشت آن آمریکا و انگلیسه و هیچ شکی نیست.
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
آ ل سعود از خوک بدتر اند کثافتا
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
آ ل سعود از خوک بدتر اند کثافتا
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
سلام.مطمئن باشید100 درصدعمدی بوده بااین همه امکانات پیشرفته درعربستان حتی یک نفرهم زنده نماند.از روی مسلمانهای زنده راه رفتن تا با لودرجمع کردن تا نرسوندن قطره ای آب تااجازه ندادن به نیروهای کمکی تاندادن امارواقعی تاغیب شدن خیلیهاو......هزاران دلیل دیگر میشودفهمیدعمدی بوده وبس.
ناشناس
۰۵:۴۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر آل سعود مرگ بر فرزندان یهود
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
لعن الله آل سعود
majid
۲۳:۳۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
ای رهبر فرزانه آماده ایم آماده
یداله
۲۳:۰۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
در نصف روز بدون توپ و تانک و جنگنده به اندازه شش ماه بمباران یمن کشتند
هدفشان هم این بود که ایران حج تمتع را تحریم کند تا در مراسمات حج برائت از مشرکین نباشد و آل سعود هر غلطی که بخواهد بکند آمریکا و صهیونیست را هم که دارند هیچ غمی ندارند
رضا از شاندیز
۲۲:۵۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
هدف حجاج ایرانی بوده دیگران هم به پای ما سوختند لعن الله ال سعمد
وحید مخلص
۲۲:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
باید فعلا با عربستان قطع رابطه شودوتلافی این کشتار عمدی رابا حمایت ازیمن جبران کنیم تا اینکه آل سعود تنبیه شود .
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
منم شنیدم که خیلی از زائرا براثراستنشاق گازسیاه سیانور کشته شدن ،واسه همینم عربستان اجازه کالبدشکافی اجساد رو نمیده
مرگ برآل سعود
میلاد
۲۲:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
سال 1394 باید سال پایان آل سعود ( آل کفار ) شود.
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
به نظر من خدا بهتر میدونه ولی کار کار خودشونه
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
ازخدامیخواهم هرچه زودترصاحب اصلی مان رابرساندتاجواب این جاهلین خیانتکاررابدهد تابیشترازاین حرمت خانه خدانشکند لعنت برالسعودلعین درودبرشهدای منا
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر آل سقوط و آل یهود ، آل وبال مردم.
ذبیح
۲۰:۴۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
خدا لعنت کنه این آل سقوط رو . انسانیت ندارند . از حیوان هم پستر هستند. اننشااله نابود بشوند.
قثبی
۲۲:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
بدون بمب مردم رو کشتن
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
عجب دنیایی شده
نرگس
۲۰:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
کسی شک داره این فاجعه عمدی بوده یا نه؟
ال سعود نوکر غربه.واضحه وقتی آدم کشایی مثل آل سعود دستشون با ابر قدرتای دنیا توی یه کاسه باشه با برنامه اونا هرکاری میکنن وآخرم بعد پرپرشدن آدمای بیگناه با خیال آسوده میگه حجاج خودشون مقصر بودن.همه اینا برنامه ریزی شدس.لعنت خدا به همه کافرا لعنت خدا به ال سعود کافر
fars
۲۰:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود ما باید بدود غید و شرط فعلا حج رو تعطیل بکنیم واقعا میگم خون مردم ایران بجوش امده اخه پشت سر هم چه اتفاقهایی بد برای حجاج ایرانی می افته حج واجبه ولی نه به هر قیمتی نه به در هر شرایطی
دلشکسته
۲۰:۰۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
اول از همه تسلیت میگم به مردم شریف ایران زمین
این داغ قلب همه مارو به درد آورده هرچند من فامیلی نداشتم و خدارو شکر فقط از شهر من یه نفر بیشتر نبود اما این فاجعه چندتا درس میده اول اینکه اگه مردم شریف ایران حج نروند و به جای اون به نیازمندان کمک کنندقرار نیست خدا بگه چرا؟
هرچند کمک کرده باشن هرچند خمس و زکات داده باشند بازم کشور فقیر و مریض دارد چقدر بی حرمتی چقدر هتک حرمت این ها یه جایی باید تموم بشه
اینبار نبایدکوتاه اومد چون کاملا مشخصه عمدی بوده متاسفانه اینبار ترس از ویرووس کرونا هم باید داشته باشیم
حج رفتن به چه قیمتی؟؟؟؟
تسلیت میگم باز
سرباز امام زمان
۲۰:۰۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
لطفا شایعه درست نکنین و نظر من بی کفایتی آل سعود بوده
Miloo
۱۹:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
معلووومه عمدی بوده و همش زیره سره صهیونیست هاست. اینا میخوان نسل شیعه رو از رو زمین بردارن. یهودیا کلی خرج میکنن برا تبلیغ دینشون ولی ما شیعه هارو راحت میکشن و کسی صداش در نمیاد. واقعا برا خودمون متاسفم
سهیل
۱۹:۵۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
من موافقم که قضیه بسیار مشکوک لست نیاز دارد که دولت این موضوع را موشکافانه بررسی کند
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
قتل عام حجاج به خاطر تحت فشار قرار دادن حجاج ایرانی
مهمان
۱۹:۵۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
شک نکنید همش برنامه ریزی شده بوده این شیاطین کینه خاندان پیغمبر (ص) و علی (ع) رو دارن.به امید خدا امام زمان نسلشونو از زمین پاک میکنه برای ظهور آقا دعا کنیم که جز او هیچ کسی چاره ساز نیست
Alijenab
۱۹:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
لعنت به مشرکین. اون پس فطرت ها دل تمام مسلمانهارو خون کردن انشاال... خدا جوابشونو بده.
غبیشاوی
۱۹:۴۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
لعنت الله علی آل سعود
حمید
۱۹:۳۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ‌بر‌ال‌سعود
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
ادمهایی که به هم نوی خود رحم نمی کنند انسان نیستند کفتارند
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
توهم توطئه!
ندا
۱۸:۲۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
خدایا تورا به ابروی زهرا این آل سعود مهمان کش را خوار و ذلیل کن آمین
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
ننگ و نفرین تا قیامت باد بر آل سعود .
دایی جان ناپلون
۱۷:۵۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
کار کار انگلیسی هاست
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
قتل عام ایرانی ها. طراحی از انگلیس و آمریکا. اجرا از آل یهود. عین سال 66.
محمد
۱۷:۳۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
جریان مسموم شدن عربای سعودی تو مشهد رو یادتونه،بیشترین امار کشته شدن زخمی ها در حادثه منا هم مشهدین .حادثه افتادن بالابر هم تو تاریخ 11 سپتامبر رخ داد ،یعنی همون روزی که برجای دوقلو رو تو امریکا هدف گرفته شد.و جالب اینکه به قول خودشون مقصر اصلی این فاجعه گروه ساختمان سازی بن لادن بوده.... و مطمینم که خیلی امار های دیگه هم میشه از این فاجعه در اورد .دیگه ربط این سر نخ ها با خودتون
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
باشه احمقای سعودی بچرخ تا بچرخیم
مهدی
۱۵:۳۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
شک نکنید عمدی بود
عليرضا
۱۵:۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
تعداد کشته ها را بر تعداد کل حجاج تقسيم کني جواب يک هزارم ميشه يعني احتمال کشته شدن هر کدام از حاجيها قبل از حرکت ايشان 1/1000 است. اينکه 6 برابر اين احتمال براي ايرانيها اتفاق بيفته يه خرده مشکوکه
رهام
۱۵:۰۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
لعنت بر جاهلین عرب..بیلیاقتها واقعا باید اداره مکه و مدینه روازشون بگیرن..
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
با این تفکر نظرها ما فقط در جهان اسلام تنها وتنها تر میشویم ما بازیچه خبرها رسانه ها جاهل میشویم ما با منطق برخورد کنیم با شرایط فوق دو سوم فوت شدها سنی مذهب بودنند
دوستان عزیز
معصومه
۱۴:۴۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
خدا کنه یمن بتونه تمام سرزمین عربستان رو موشک بارون بکنه بخصوص ریاض رو . البته به غیر از مکه و مدینه . آخ خدا میشه یه روز از رسانه ها بشنویم روزی 800 تا موشک فقط به ریاض زده
علي
۱۴:۳۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
خدالعنتشون كندانشااله زودترريشه كن شوند
ایمان
۱۴:۳۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
با سلام
ضمن تسلیت به همه عزیزان خودم
باید بگم اونطزف قضیه میشه گفت:
سعودی ها به دنبال عرض اندام درخاورمیانه بودند و میخواستند یه جورایی خود و تسلیحاتشون رو به رخ جهان بکشند و ادعای مدیریت خاورمیانه رو نشون بدن که خداوند با این قضیه اونها رو رسوا کرد و باعث شد جهان بفهمد این رژیم چقدر ناتوان ، منفور و بی عرضه اند.
خدای عزیزم شکرت که اینها رو رسوا کردی...
شهدای منی هم درتاریخ ماندگار شدند و درعرصه حج هم انقلابمان را صادر کردیم.
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
کاملا برنامه ریزی شده بود 1بستن تمام راهها2بی توجهی به درخواست کمک حجاج 3 نبود شرطه ها در صورتی که دایم در حال پرسه زدن هستند 4 وجود دوربینهای امنیتی در تمام مناطق منا برای حفاظت از جانشان و روئت تمام صحنه ها 5 تلف کردن وقت برای نجات حجاج 6 جلوگیری از امداد امدادگران ایرانی که در 100 متری حادثه بودن و بی احترامی به انها 7 مفقود شدن 300 حاجی اگر وهابی بودن در عرض 45 ساعت تفحص حتما پیدا میشدند 8 باز کردن فقط یک ورودی برای هجوم بیشتر بر روی هم در صورتیکه امکان باز کردن نرده ها به اسانی امکان داشت و..... لعنت بر ال سعود
یوسف
۱۳:۵۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
بدن شک مطمئن باشید عمدا بوده بخاطرگیر افتادن عربستان در باتلاق یمن که حمایت ایران رو از حوثی ها عامل ان میداند و کشته شدن بیش از 100 نظامی اماراتی وعربستان درمأرب کینه انها شدیدتر از قبل شد
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
اونا پشتشون گرمه، جاهل به تمام معنا هستند، ما باید هوشیارتر عمل میکردیم.
افراد مسئول حج باید بهتر عمل بکنند. وقتی که جرثقیل افتاد و هیچ کاری رژیم سعودی نکرد باید فکر منا رو هم میکردند. از این آل جاهل هرکاری بر میآید اصلا یه جورایی دق دلی شونرو به خاطر بی عرضگی به خاطر یمن و ... سر زائرهای بیچاره درآورند و خصومتشونو ادامه خواهند داد.
ایا باید بنشینیم و تعداد جان باخته هارو بشماریم یا برنامه ریزی کنیم تا دیگر چنین حوادث تلخ اتفاق نیفتد
روح اله زارعی
۱۳:۳۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
به نام خدا
با سلام
به نظر من باید هر چه سریع تر عربستان رو مجبور به پذیرش تیم حقیقت یاب از طرف کشورهای اسلامی کرد.
چون با گذشت زمان، هم اراده برای بررسی و پیگیری موضوع سست می شه و هم رژیم سعوی، مدارک و شواهد رو از بین می بره
ایرانی غیرتمند
۱۳:۳۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل چون همه شون جانی و قاتل و خونخوار هستند، ما به حمایت از رهبر عزیزمان و ايران همیشه سرفراز و جهان اسلام همیشه آماده ایم، اگر آقا لب تر کند دمار از روزگار همه شون در میآریم انشاالله
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر آل شکم
مرتضی
۱۳:۳۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
آل سعود ندانسته زمینه سقوط و نابودی خودشان را فراهم میکنند.
علی
۱۳:۲۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
لعنت خداوند بر این جنایتکاران.
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
شک نکنید عمدی بوده.رژیم آل سعود ملعون مسلمان کش هستند. یمنی ها رو در ماههای حرام می کشند. هواپیمای حامل کمکهای مردمی ما رو برگشت دادند و نگذاشتند به مردم مظلوم کمک شود. آنها برای جان مسلمانان ارزشی قائل نیستند.
hemat
۱۳:۰۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
این قصه سر دراز داره یه برنامس وحالا حالام ادامه داره قصدضدیت با نظامه تحمل دیدن ما ونظام مارو ندارن اگه زورشون میرسید قطعاً مثل یمن با ما درگیر می شدن.
محمد
۱۲:۳۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر آل سقوط
مهدي
۱۰:۱۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
دوست عزيز با احترام به نظر شما
اين جاني ها در سال66 نيز حدود400 نفر از هموطنانمون رو كشتن و خيلي بي عفتي ها انجام دادند ككشون هم نگزيد
خداوند لعنتشان كند و در دنيا و آخرت خوارشون كند!
بچه عشایر
۱۰:۰۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
آل سعوددریک اقدام کاملا تروریستی حجاج بیت الله الحرام راقتل عام کرد.
saeed
۱۰:۰۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
آمارتون از مصر کاملاً اشتباهه ! لطفاً دقت کنید
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
اخه اینم تیتریه برا این خبر زدید؟!
معلومه که عمدی و با برنامه ریزی شده بوده
رضا قربانی
۰۹:۵۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
اخه اینم تیتریه برا این خبر زدید؟!
معلومه که عمدی و با برنامه ریزی شده بوده
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
شک نکنید حتما عمدی بوده
جستجو خیلی چیزهارو فاش میکنه
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
اولا همه ایرانی ها هنگام مرگ و حرج یا حسین می گویند. ما که مثل این سعودی های خبیث وهابی نیستیم که یزید را خلیفه برحق رسولخدا(ص)! بدانیم و امام حسین (ع) را -نعوذبالله-شورشی و محارب و مهدورالدم.
در ثانی این حرف آنها یعنی اینکه چون ایرانی ها شعار می دادند باید می مردند؟ این شعار ها راه را بست یا عیاشی شاهزاده شما؟ نکند چون ایرانی ها یا حسین می گفتند، شما از طرف خدا آنها را اعدام کردید؟! ایرانی ها شعار می دادند؛ نیجریه ای ها؛ هندی ها؛ پاکستانی ها و... هم شعار می دادند؟ در سه جا راه بندان شد؛ آیا ایرانی ها در هرسه بودند؟ مصری ها هم در چادرهایشان شعار می دادند؟ در مسجد الحرام هم جرثقیل بخاطر شعار دادن افتاد؟
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
مگه خبر ندارین مفتی نفهم عربستان البته نفر اولش میکه جرثقیل در مقابل خدا تعظیم کرده یکی نیست به این نفهم بگه این همه وقت تعظیم نکرد وایستاد تا شلوغ شه تعظیم کنه خدا لعنت کنه این ال یهود رو تازه کمی از رنجهای پیغمبر رو ادم در میکنه چطوری در مقابل اجداد زبون نفهمشون وایستاده
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۴
اخه کدوم دولتی میاد خودشو خراب کنه و بی لیاقت نشون بده
جانباز
۰۹:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
احمقهای سعودی
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
آخه اکر رفته باشید می بینید که کلی دوربین هست همشون هم بیسیم دارند پس می دیدند و می دونستند . اونچه ما تو فیلمها دیدیم پشته ها رو روی هم می دیدند از کنارشون راحت می گذشتند این بنده خدا ها گلوله که نخورده بودند شاید بی حالی بین اینها بود ولی انگار نه انگار .اگر به این نمی شه گفت فاجعه عمدی؟؟ چی اسمش هست
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
خجالت بکش نظر درست بده.....عقلت بیشترازین کش نداد؟؟
مانی
۱۴:۰۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
خجالت بکش درست نظر بده..عقلت بیشتر ازین کِش نداشت؟؟
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۴
آمریکا در یازده سپتامبر