سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فاطمه گوهریان:

برای خلق اثر ماندگار هنرمند باید به پختگی برسد

هنرمند بعد از مساله تمرین و ممارست و دست به خلق آثار ماندگار می‌زنند.

فاطمه گوهریان استاد دانشگاه در خصوص رمز ماندگاری آثار هنری در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: حدود 10، 15 سال پیش دانشجویان هنر دانشگاه را به محضر علامه محمد تقی جعفری بردیم که برای آنان از رمز هنر ماندگار صحبت کنند. گفته‌های ارزشمند علامه جعفری به راستی که چراغ راه بود و برای خود من هم بسیار جالب و اثر گذار بود.
 
وی افزود: ایشان معتقد بودند زمانی که خود هنرمند با تمام وجود و با فطرت پاکی که دارد در اثر هنری حاضر شود و احساساتش را در تابلو پیاده کند به یقین آن اثر ماندگار خواهد شد چرا که همه آدم‌ها در داشتن فطرت پاکی که خداوند از روح خود در آن دمیده مشترک هستند و به راحتی می‌توانند با این آثار ارتباط بگیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: نیت خالص و نهاد پاک آدمی به هر شکل و سبکی که در آثار پیاده شود موجب ماندگاری خواهد شد. ممکن است هنرمند کمال را در یک صفت خوب اخلاقی‌ نشان دهد یا این که یک مجسمه‌ساز با بهره‌گیری از عقاید انسانی یک مجسمه خلق کند که در تمام این‌ها می‌توان خود هنرمند را مشاهده کرد.
 
گوهریان اظهار داشت: برای رسیدن به این مرحله در هنر، هنرمند باید به پختگی برسد همان طور که می‌بینید بیشتر هنرمندان بعد از سال‌ها تجربه، تمرین و ممارست در رشته هنری‌شان آثار فاخر خلق می‌کنند که آثاری که هر کسی از هر جای دنیا می‌تواند با آن ارتباط بگیرد.
 
گوهریان ادامه داد: وقتی ارزش‌های واقعی در راس امور باشد هیچ گاه ارزش آثار هنری فاخر گم نمی‌شود اما متاسفانه این روزها آثاری که کشش مادی دارند مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند. گروه‌هایی که سراغ تکرار و تقلید از آثار پرهویت و با اصالت نمی‌روند درگیر سطحی‌نگری می‌شوند.
 
وی در پایان گفت: توجه به ارزش‌های واقعی و اصالت هنر هیچ گاه هنرمند را در چارچوب گذشته محدود نمی‌کند پست مدرن از جمله سبک‌هایی است که با نگاه ژرف به هویت پیشینیان اثر مدرن خلق می‌کند. یا به عنوان نمونه با نگاه به آثار عکاسی دفاع مقدس می‌بینیم که هر چند عکس‌ها قدیمی و سوژه‌ها مربوط به چند سال قبل است اما چون عکاسی مظلومیت آن دوره و رشادت‌ها را با تمام وجود حس کرده توانسته آن حس را در عکس‌هایش القا کند و مخاطب را جذب نماید.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.