سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس کنفدراسیون صادرات:

کاهش صادرات در پی بلاتکلیفی تجار نسبت به نتایج توافق

رییس کنفدراسیون صادرات بلاتکلیفی تجار نسبت به سرانجام توافق هسته ای را از دلایل کاهش صادرات عنوان کرد.

 محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هدف‌گذاری صادرات 60 میلیارد دلاری برای سال 94 گفت: دولت پیش‌بینی افزایش 20 درصدی صادرات را برای سال‌جاری کرده بود اما با توجه به این که میعانات گازی نیز در صادرات غیر نفتی حساب می‌شود و از طرفی به دلیل کاهش قیمت نفت به 40 دلار صادرات این کالا با کاهش مواجه شد و در کنار آن صادرات در بخش صنعت نیز با کاهش 8 درصدی همراه بود. 
 
وی افزود: کاهش صادرات در 5 ماهه سال‌جاری ناشی از تأثیرپذیری کاهش قیمت نفت است اما موضوع دیگری که باید به آن توجه شود این است که عوامل دیگری در کاهش صادرات تأثیر گذاشته است. 
 
لاهوتی تصریح کرد: یکی از این عوامل بلاتکلیفی فعالان اقتصادی نسبت به سرانجام توافق هسته‌ای است چرا که پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای فعالان امید به بهبود شرایط و برگشت آن به شرایط قبل از تحریم داشتند اما با توجه به اینکه شش ماه از جمع‌‌بندی مذاکرات گذشته هنوز نتیجه قطعی توافق هسته‌ای برای فعالان اقتصادی مشخص نشده است. 
 
به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات این بلاتکلیفی موجب شد تا فعالان از نتایج پساتحریم نگرانی داشته باشند و منتظر نتایج قطعی بمانند. 
 
وی ادامه داد: فعالان اقتصادی نگران این موضوع هستند که تغییرات نرخ ارز پس از نتیجه قطعی توافقات هسته‌ای به چه صورت خواهد بود و یا اینکه سیاست دولت پس از آزادسازی منابع ارزی آیا به سمت حمایت از تولید و صادرات است یا خیر؟ و دیگر اینکه مسائلی که در گذشته نتایج مثبتی نداشته‌اند مجددا تکرار نشود. 
 
وی افزود: موضوع دیگر که در کاهش صادرات موثر است بحث خام‌فروشی است که در دو سال گذشته دولت به جای رسیدگی به وظایف حاکمیتی خود و بررسی اینکه کجا کم‌کاری شده که امروز کالاهای صادراتی به صورت نیمه ساخته از کشور صادر می‌شود، به تنبیه صادرکنندگان این کالاها پرداخته و عوارض صادراتی برای آن وضع می‌کنند. 
 
وی افزود: عوارض صادراتی توسط گمرک دریافت می‌شود و این سازمان نیز عوارض را بر اساس نرخ اعلام شده دریافت می‌کند و به وضعیت بازار توجهی ندارد و همین امر موجب شده تا صادرکنندگان قدرت رقابت را در بازارهای جهانی از دست بدهند. 
 
رئیس کنفدراسیون صادرات تأکید کرد: در شرایط امروز نباید بر صادرات عوارض وضع شود و ما این موضوع را در شورای عالی صادرات نیز مطرح کردیم که دریافت عوارض موجب ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود بلکه موجب می‌شود بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم. 
 
لاهوتی ادامه داد: در بخش معادن در دو ماه گذشته نزدیک به 60 درصد صادرات ما کاهش یافت و این موضوع ناشی از این بود که عوارضی برای این کالاها وضع شد و مجددا برداشته شد. 
 
وی تأکید کرد: بازارهای صادراتی ما به راحتی به دست نیامده که آن را از دست بدهیم و باید از این فرصت جهت افزایش صادرات استفاده کنیم. 
 
لاهوتی به سفر هیأت‌های تجاری به ایران نیز اشاره کرد و گفت: باید دانش فنی و تکنولوژی را به کشور وارد کنیم و بهره‌وری تولید را افزایش دهیم تا تولید ما هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم قدرت رقابت در بازارهای جهانی را پیدا کند. 
 
رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه میانگین قیمت کالاهای صادراتی 500 دلار است گفت: میانگین کالاهای وارداتی ما هزار و 500 دلار است و با توجه به اینکه بیشتر واردات مواد واسطه تولید است این موضوع نشان می‌دهد که مواد لازم برای تولید نیز با قیمت بالایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. 
 
لاهوتی گران بودن هزینه تولید، بالا بودن تعرفه واردات مواد شیمیایی واسطه‌ای، تحمیل هزینه به تولیدکنندگان و پایین بودن دانش فنی را از عواملی عنوان کرد که موجب می‌شود در بازارهای صادراتی قدرت رقابت را از دست بدهیم. 

انتهای پیام/ 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.