سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

ضرورت طرح تعادل بخشی واحیاء آب های زیر زمینی آب

مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی آب منطقه ای آذربایجان شرقی از اجرای طرحی خبر داد که می تواند برای مهار بحرا ن کم آبی و جلوگیری از خشکسالی ها موثر باشد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛یوسف غفار زاده  افزود : طرح تعادل بخشی آبهای زیر زمینی به عنوان یکی از آخرین فرصت های نجات مخازن زیرزمینی به شمار می آید و استقرار اکیپ های گشت و بازرسی،برقدار کردن چاهها، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، ساماندهی شرکتهای حفاری و نصب GPSبر روی دستگاه های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از جمله برنامه های طرح تعادل بخشی آبهای زیر زمینی است .

این کارشناس آب منطقه ای آذربایجان شرقی با انتقاد از مصرف بی رویه و نادرست آب و با جدی شمردن بحران کم آبی آبهای زیرزمینی را ازمطمئن ترین منابع آبی دانست که احیا و تعادل بخشی آنها برای جلوگیری از نابودی مخازن آب ضروریست .

مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی آب منطقه ای آذربایجان شرقی ازدشت های مرند /شبستر / تسوج و صوفیان به عنوان بحرانی ترین مخازن زیرزمینی استان یاد کرد و افزود : در24 محدوده مطالعاتی تقسیم شده مخازن استان 1 هزارو 305 میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد .

وی افزود :سالانه1هزارو 315 میلیون متر مکعب آب از 28هزارو 226 چاه عمیق و نیمه عمیق برداشت می شود که از این تعداد 23هزارو 892 چاه کشاورزی با حجم 1077میلیون متر مکعب آب برداشت می شود .

مجری طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی استان به میانگین بارش در سال استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی از نظر اقلیمی از مناطق نیمه خشک به حساب می اید که میانگین بارش آن با 300 میلی متر 36 درصد پایین تر از میانگین جهانی است .

به گفته غفارزاده طرح تعادل بخشی و احیاء آب های زیر زمینی آب از سال 85 آغاز شده و امسال از 19 میلیارد تومان اعتبار اختصاصی به احیاء نزدیک به 12 میلیارد تومان به طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی و 7 میلیارد به ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.
انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.