سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

برداشت 860 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی در خراسان شمالی

مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای استان گفت : سالانه بیش از 860 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی استان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازبجنورد؛طاهریان در نشست شورای منابع آب استان افزود: وابستگی شدید بیشتر مناطق ایران به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب از یک طرف و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر از طرف دیگر باعث شده در دهه‌های گذشته فشار زیادی بر آبخوان‌های آب زیرزمینی وارد شود.

طاهریان مقدار برداشت آب از سفره های زیرزمینی در استان را بیش از حد مجاز و بیشتر از مقدار تغذیه آبخوانهای این استان عنوان کرد و اظهار داشت: در حالیکه مقدار تغذیه آبخوانهای زیر زمینی استان کمتر از 790 میلیون متر مکعب در سال است که ادامه این وضعیت تنش زا خواهد بود .

وی گفت : با تو جه به بحران پیش آمده به علت اضافه برداشت بیش از 70 میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و کسری آب در سفره های آب زیر زمینی استان ،نظارت مستمر برای حفظ بر بهر ه برداری در اولویت برنامه های این شرکت قرار دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب در استان خراسان شمالی را گامی بلند در صرفه جویی برای مصرف آب برشمرد.

طاهریان جبران کسری مخزن آبخوانهای زیرزمینی به میزان 100میلیون متر مکعب در برنامه 5ساله،مقابله باچاه های اضافه برداشت ،مقابله باچاه های غیرمجاز ،اعمال سیاست های حمایتی وتشویقی، جلوگیری از ورود آ بهای شور به آبخوان ها از طریق مدیریت وکنترل مصرف آب،حمایت از روش های نوین آبیاری براساس الگوی کشت وسند ملی آب را از جمله اهداف اجرای طرح ایجاد تعادل بین منابع و مصارف حوزه آب عنوان کرد.

وی برنامه های پیشنهادی برای اجرای این طرح را مطالعه واجرای پروژه آبخیز داری ،پر کردن چاه های غیرمجاز ،تقویت واستقرار گروه های گشت وبازرسی در استان با ، تهیه و نصب کنتور، خرید چاه های کشاورزی ،ایجاد واستقرار بازار های محلی واجرای طر ح های تغذیه مصنوعی دانست.

وی بابیان اینکه 8 دشت استان از تعداد 11دشت به حالت بحرانی رسیده است افزود:دشت اسفراین با83 امتیاز بحرانی ترین دشت در استان است.

مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای خراسان شمالی گفت :3 هزار و 356 حلقه چاه غیر مجاز با بهر برداری حجم 37 میلیون متر مکعب در خراسان شمالی فعال است .

طاهریان افزود :مهمترین راهکار در حال حاضرمدیریت منابع موجود است که با مصرف درست و بهینه تا حد زیادی می‌توان از حرکت به سمت بحران جلوگیری و حالت پایداری در منابع آب استان به وجود آورد.

وی خاطر نشان کرد:با اجرای پروژه‌های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان و با همکاری بهره برداران بخش کشاورزی در سال‌های آینده روند نزولی کسری مخزن منابع آب ادامه یابد.

استاندار خراسان شمالی در این نشست گفت: در بر خورد برای بستن چاه های غیر مجاز استان باید اصولی بر خورد شود تا تنش ر فتاری را به همراه نداشته باشد.

پرویزی خاطر نشان کرد :در بحث پر کردن چاه های غیر مجاز باید اولویت بندی و فهرست وار شود تا پس از بررسی چاهای غیر مجازی که قابلیت استفاده شرب را دارد را خریداری کرده و برای همان منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار خراسان شمالی در خصوص چاه های غیر مجاز گفت : آندسته از چاهایی که قابل ارائه مجوز هستند را قانونی و مجاز کنند.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.