سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انیمیشن دومین صنعت رو به رشد کشور پس از جهانگردی

انیمیشن به عنوان دومین صنعت رو به رشد کشور پس از جهانگردی قرار دارد و در کشور از نظر کیفی و فنی در زمینه انیمیشن توانایی ساخت یک انیمیشن بلند در هر سال را داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر لباف زاده مدیر سمپوزیوم بین‌المللی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای؛ دانش و تجارت جهانی گفت: موضوع مهم در این جلسه تجاری سازی صنعت انیمیشن است و با توجه به اینکه اهداف این سمپوزیوم بر اساس سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران است مجموعه سمپوزیوم با اهداف اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی فرهنگی، صدور فرهنگ ایرانی اسلامی، ارتقاء سبک زندگی، نقش انیمیشن در اقتصاد جهانی، توسعه بازی‌های رایانه‌ای در ایران، نقش آن در بازیابی هویت کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، ارتقاء و سبک زندگی ایرانی اسلامی صورت گرفته است تا برای جامعه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم‌. ما می‌خواهیم در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن آسیب‌شناسی کنیم و بدانیم چرا محصولات ما تا به حال نتوانسته در مقابل بازار جهانی عرض اندام کند. 

رفع تحریم‌ها و جهانی شدن انیمیشن ایران 
مهندس نوری دبیر تجاری سازی سمپوزیوم در خصوص تجاری سازی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای گفت: منظور ما از تجاری سازی این است که یک نتیجه تحقیق را به یک فرآیند قابل عرضه یا محصول تبدیل کنیم. یعنی از ایده تا محصول. برخی از افراد با کمک‌های دولتی و برخی با پول شخصی خود این کار کرده‌اند. 

در مورد فرآیندهایی که باید برای مطرح شدن انیمیشن در بازار جهانی طی شود موضوع تحریم‌ها مطرح بوده است که خوشبختانه این مشکل در حال حاضر وجود ندارد. در جلسات آتی بر روی محتوای انیمیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای تمرکز خواهیم کرد.

کارآفرین انیمیشن و بازی های رایانه‌ای گفت: اگر بتوانیم محتوایی را بسازیم که فضای جهانی آن را جذب کند و بشناسد موفق خواهیم شد. ساختن یک کار ایرانی اسلامی و موضوع تبلیغات آن در بازار جهانی خیلی مهم است موضوع دیگر فراهم کردن هزینه‌های لازم برای طی کردن چرخه ورود این بازی‌ها به بازار است که اکثر تولید کنندگان انگیزه خود را از دست داده‌اند و در مورد فرصت‌ها باید گفت: مهمترین موفقیت برای تولید کنندگان حضور در بازار جهانی با مخاطب عام است. 

اشکان رهگذر کارآفرین در خصوص اقتصاد انیمیشن در جهان می‌گوید موضوعی که به عنوان اقتصاد انیمیشن در جهان مطرح است این است که دیگر انیمیشن و بازی‌ها از هم مجزا نیستند برای ساخت یک انیمیشن یک تیم 100 نفره به مدت 4 سال باید کار کنند که برای این تیم در این زمان سرمایه‌ای مورد نیاز است و تنها راه جبران این هزینه ورود به بازار جهانی است.

درحال حاضر در زمینه ساخت انیمیشن‌های مستقل چندین استودیو در کنار هم کار می‌کنند ما باید بتوانیم کیفیت طرح و آثار را به حدی بالا ببریم که بتوانیم آن را در بازار جهانی مطرح کنیم و موفق شویم. 

نکته دیگر اینکه ما متخصص در زمینه انیمیشن بویژه انیمیشن دو بعدی نداریم افراد زیادی داریم که از دانشگاه در این زمینه فارغ‌التحصیل شدند اما اطلاعات و تجربه‌های اولیه را هم در زمینه انیمیشن نداریم پس اگر قرار است حرکتی در این عرصه انجام شود باید از دانشگاه‌ها شروع کنیم.

در ادامه مهندس محمودی معاونت فناوری در خصوص نقش دولت در صنعت انیمیشن گفت: وظیفه دولت تولید زیرساخت‌ و حمایت‌های زمینه‌ای است جاهایی که گلوگاه است دولت باید کمک کند و هر کاری در زمینه بستر سازی برای کارآفرینان انجام دهد در این بازار رقابت کردن و زنده ماندن خیلی دشوار است پس ما باید این فرصت‌ها را تبدیل به قدرت کنیم. 

دولت باید در عرصه انیمیشن به عنوان یک خریدار ایفای نقش کند
دالوند نماینده یک شرکت ساخت انیمیشن در خصوص پیشرفت صنعت انیمیشن عنوان کرد: انیمیشن به عنوان دومین صنعت رو به رشد بعد از جهانگردی است و ما توان کیفی و فنی زیادی در این عرصه داریم به گونه‌ای که ایران می‌تواند هر سال یک انیمیشن بلند بسازد. حذف دولت از عرصه انیمیشن بهترین راه ممکن است چون از طرفی حمایت مالی می‌کند و از طرفی هر محدودیتی را برای تولید کننده اعمال می‌کند ما چندین صنعت موفق داریم مثل صنعت ماکارانی که با قطع امید دولت از درآمد زایی آن این صنعت توانست به موفقیت برسد. 

وی افزود: موضوع اصلی حمایت از حقوق مصرف کننده و پذیرفتن قانون کپی رایت در صنعت انیمیشن است‌. افراد این صنف حضور در بازار جهانی را جدی نمی‌گیرند که بخشی از آن به دلیل کم آگاهی و بخشی دیگر به دلیل حمایت نشدن از آنهاست دولت باید تبدیل به یک خریدار شود تا بتواند موجب رشد این صنف‌ها شود ما باید به بازارهای کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی توجه بیشتری کنیم و اعتماد به نفس کافی داشته باشیم زیرا که ما محصولاتی داریم که از نظر کیفیت شانه به شانه محصولات کشورهای مطرح در این زمینه پیش می‌روند. 

برای صادرات خوب باید مثل هر صنعت دیگر به مقوله بسته بندی یعنی دوبله‌، شخصیت‌ها، فرمت‌ها و رنگ‌ها توجه کنیم و ابتدا از بازارهای کوچک و با اهداف جزئی‌تر شروع کنیم. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.