سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میرزاجانی:شناسایی 20 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم در تهران/اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در آبان‌ماه

مشاور علمی برنامه آمبلیوپی سازمان بهزیستی کشور گفت: پایگاه‌های بینایی سنجی سازمان بهزیستی 20 هزار کودک را در تهران شناسایی و درمان کرده و جلوی تنبلی چشم این کودکان را گرفته است.

علی میرزا جانی مشاور علمی برنامه آمبلیوپی در سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهزیستی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با آمار تنبلی چشم در جهان اظهار کرد: در جهان 2 الی 3 درصد افراد به دلیل تنبلی چشم دچار نابینایی در یک چشم و یا تنبلی چشم می‌شوند و این در حالی است که 80 درصد یادگیری افراد از طریق چشم صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: این بیماری به دلیل وجود عیوب انکساری بالا در یک یا هر دو چشم ایجاد می‌شود که در دراز مدت می‌تواند باعث کم‌بینایی و یا نابینایی کامل شود.

میرزاجاجی در رابطه با مراکز غربالگری بهزیستی گفت: در طرح غربالگری که از آبان‌ماه آغاز به کار می‌کند کودکان 3 الی 6 سال در این طرح شرکت خواهند کرد که طبق بخشنامه‌ی جدید امسال فقط کودکان 3 الی 6 سال پذیرفته خواهند شد و اساس غربالگری از بدو 3 سالگی گذاشته شده است.

وی در رابطه با درمان پذیر بودن تنبلی چشم خاطرنشان کرد: بیماری تنبلی چشم در 80 درصد موارد با تشخیص به موقع در دوران کودکی، پیگیری والدین و اجرای روند درمانی قابل درمان است اما در صورت عدم همکاری والدین منجر به نابینایی کودکان خواهد شد.

مشاور علمی بهزیستی افزود: اگر در دوران کودکی تنبلی چشم درمان نشود در بزرگسالی به بیماری کم بینایی تبدیل شده و باعث معلولیت و آسیب می‌شود.

وی در رابطه با کودکان شناسایی شده در سال گذشته گفت: در سال 93 در تهران 485000 کودک معاینه شدند که از بین این کودکان 2500 کودک به تنبلی چشم مبتلا هستند.

میرزاجانی خاطر نشان کرد: در آبان‌ماه حدود 1300 پایگاه غیردائمی توسط بهزیستی در تهران دایر خواهد شد اما از ابتدای سال تاکنون 400 پایگاه دائمی در سطح استان مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.