سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکار یک مسئول محیط زسیت برای کاهش آلودگی کلانشهرها/ مقصر اصلی کیست؟

در امر کاهش خودروها و آلودگی آن باید ابتدا قوانین اصلاح شود به طوری که محدود کننده باشد. مردم و مشارکت آنها در عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی در اولویت دوم بسیار مثمر ثمر است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛خیابان‌ها، کوچه‌ها و هر جایی که نگاه می‌کنی اسکلت فلزی چهارچرخی‌ را می‌بینی که شاید در نگاه اول اسبابی از آسایش و راحتی به نظر برسد و این ابراز مدرن به تدریجی کاهش کیفیت زندگی را به ارمغان می‌آورد.

* مونواکسید کربن و استاندارد خودروها

هر خودرویی بسته به استاندارد سال تولید خود آلاینده‌ای تولید می‌کند که عمده آن مونواکسید کربن است.

رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص می‌گوید: در سال‌های قبل از 83 ، استاندارد خودروها پایین بود به طوری که به ازای هر کیلومتر 50 گرم آلاینده وارد هوا می‌شد.

وی با بیان اصلاحات انجام شده در سال 83 در خصوص کاهش آلودگی هوا و ارتقای استاندارد خودروها به یورو 2 می‌گوید: آلاینده‌ها 25 درصد کمتر شده و به 2.7 گرم در کیلومتر رسید.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران می‌گوید: از سال 93 استاندارد خودروها به 1.18 گرم در کیلومتر رسیده که مطابق یورو 4 است.

* از اصلاح قوانین تا مشارکت مردم 

این روزها ظرفیت خیابان‌ها اشغال شده از حجم بالای خودروها به طوری که حتی در حاشیه خیابان‌ها، خودروهای شخصی از کجا تا کجا صف کشیده‌اند و باعث ترافیک‌های سنگین  و افزایش آلودگی شده‌اند.

رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست تهران می‌گوید: در امر کاهش خودروها و آلودگی آن باید ابتدا قوانین اصلاح شود به طوری که محدود کننده باشد. مردم و مشارکت آنها در عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی در اولویت دوم بسیار مثمر ثمر است.

* مقصر اصلی آلودگی کلان شهرها

تغییر رفتارها، به دنبال راحتی بودن، ارزانی بنزین و نبود قوانین محدودکننده از عوامل افزایش خودروها در بین مردم است. 

کهرم کارشناس ارشد محیط زیست در این باره می‌گوید: با اینکه یک روز در 365 روز تفاوت زیادی در کیفیت هوا نمی‌کند ولی حداقل با یاد‌آوری نشان می‌دهد که اتومبیل چقدر مؤ‌ثر و مقصر در ایجاد آلودگی و پاک‌بودن هوا است.

وی با بیان اینکه افزایش خودروها و دود آنها در هوا علاوه بر مشکلات سلامتی مردم شادابی زندگی را از آنها می‌گیرد معتقد است: بدون ماشین هم می‌توان زندگی کرد و هم مانع از دود سموم نفس‌کش در حلق هموطنان خود شد.

* شعاری که باید هر روز اجرا شود

در کشور ما روزهای بسیار زیادی به نفع محیط زیست نامگذاری شده و اکثر مردم بی‌خبرند و یا اگر خبردار هم باشند اجرا نمی‌کنند برای یادآوری فواید روز بدون خودرو همین کافی است که 15 روز تعطیلات ایام عید را در خاطرمان مرور کنیم که چقدر هوا آبی و پاک است و این اوضاع چقدر شادابمان می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.