سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگو با خانواده هایی که در سیل عزادار شدند

ابرهای سیاه به هم گره خورده بودند. باد می‌وزید. سهمناک‌ترین باد. بوی فاجعه می‌داد. سهمناک‌ترین باد. بوی فاجعه می‌داد. باران هم می‌آمد، رگباری. گاهی هم به شکل تگرگ. همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان،باران شلاقی می‌بارید و بعد آب بود که بر حجمش هر ثانیه افزوده می‌شد. ساکنان استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، اصفهان، چهار‌محال و بختیاری، زنجان، سمنان، گلستان، هرمزگان، مازندران، البرز و تهران خود را به پناهگاه امن می‌رساندند تا از هجوم سیلاب در امان باشند اما افرادی که برای تفریح به روستای توچال قیامدشت در استان تهران، بندر هرمزگان، بجنورد در استان خراسان شمالی و آذرشهر در آذربایجان‌شرقی رفته بودند، هرگز تصور نمی‌کردند قربانی باران‌های بی‌امان شوند.

سیلاب مرگ در روستای توچال

وقتی آسمان پایتخت را ابری سیاه و تیره فراگرفت، طوفان به پا شد. طوفانی که همزمان دامنگیر روستای توچال در پاکدشت ورامین نیز شد در پی بارش شدید باران در عصر روز جمعه، ۲۷ شهریور و جاری شدن آب از شمال تهران، کانال قیام‌دشت طغیان کرد که این باعث انسداد جاده امام رضا(ع) شد و در این میان ٦ نفر در یک روستای توابع پاکدشت ورامین جان خود را از دست دادند.

به يك بيابان تبديل شده، روستاي توچال در ١٠كيلومتري پاكدشت؛ بياباني پر از گل‌ولاي و خاك و سنگ و كلوخ. اين وضعيت را سيلاب جمعه‎شب گذشته براي اين منطقه درست كرده است؛ منطقه‌اي كه بيشترين خسارت جاني را در ميان مناطق سيل‌زده داشته است. روستاي توچال با ٥ كشته جمعه شب به يك قتلگاه تبديل شد كه حالا تنها خودروهاي له‌شده قربانيان در آن به جاي مانده است. ٢٠٦ مچاله شده، پرايد و وانت قراضه تنها آثار به جا مانده در اين منطقه است.

مردم بومي اين روستا همگي براي ديدن اين آثار به محل حادثه آمده‌اند. هركس چيزي مي‌گويد. بعضي‌ها شاهد مستقيم سيل بودند و بعضي‌ها هم تنها صحبت‌هاي اطرافيانشان را شنيده‌اند و نقل قول مي‌كنند. همگي جمع شده‌اند تا آخرين آمار را از زبان اسماعيل نجار رئيس سازمان مديريت بحران كشور بشنوند.

صحبت‌هاي نجار كه تمام مي‌شود، در ميان افرادي كه به آن محل آمده‌اند، مردي ديده مي‌شود كه مي‌گويند يكي از بستگان دختربچه‌اي است كه در سيلاب شب گذشته در ميان آغوش مادرش جان باخته است.

به همراه اين مرد به خانه دختربچه مي‌رويم. نيايش ١١ماهه بود كه به آخرين تفريحش با خانواده رفته بود. در ميان اين خانواده ٥ نفره، سيلاب تنها به نيايش رحم نكرد. زهرا خواهر ٢ساله نيايش و مادر و پدرش هرطور بود توانستند جان سالم به در ببرند، ولي نيايش طاقت نياورد. طاقت آن همه ترس و وحشت را نداشت. كودك در ميان دلشوره و عذاب مادرش خوابيد و ديگر بيدار نشد.

نرگس ٢٠ ساله كه صاحب يك دختر ١١ ماهه، دختر ٢ساله و يك پسر ٣ساله است، در ميان بهت و ناباوري با اشك و حسرت، دقايق وحشتناك مرگبار را می‌گوید: «آن شب من و مصطفي به همراه ٢ دخترم زهرا و نيايش راهي روستاي توچال شديم. پسرم هم به همراه پدربزرگش رفت و با ما نيامد. من و شوهرم به روستا رفتيم تا هم از قنات آب برداريم و هم تفريحي كرده باشيم.

وقتي به محل رسيديم، باران سيل‌آسا شروع به باريدن كرده بود ولي ما اهميتي به آن نداديم. با خودمان گفتيم باران است ديگر، نعمت خداست. تازه ايستاديم تا باران را هم تماشا كنيم اما به چند ثانيه نكشيد كه ناگهان ديديم در ميان آب به جلو حرکت می‌کنیم. آب، ماشين را با خودش مي‌برد. شوهرم سعي كرد از بيرون، ماشين پرايدمان را نگه دارد و مانع از حركتش شود. من هم در آن لحظه با خودم گفتم بهترين كار اين است كه داخل ماشين شوم و بچه‌هايم را در آغوش بگيرم تا هر بلايي سرمان آمد، در كنار هم باشيم.»

نرگس اشك‌ريزان ادامه مي‌دهد: «انگار همه چيز دست به دست هم داده بودند تا بلايي سر ما بيايد. خيلي وحشتناك بود. ما داشتيم به سمت جلو مي رفتيم و دهن و چشم‌هاي‌مان پر از گل و آب شده بود. نيايش و زهرا حتي نمي‌توانستند گريه كنند. دهان بچه‌هايم پر از گل بود.

ديگر حتي شوهرم را هم نديدم. در ميان آب‌ها گم شديم و تنها زهرا در آغوشم باقي ماند. من هم توانستم گل و لاي را از دهانش خارج كنم. وقتي ما را پيدا كردند، نيايشم زنده نمانده بود. بچه‌ام طاقت نياورده و نفس‌هايش قطع شده بود. از اينكه شوهرم و بچه‌هاي ديگرم زنده هستند، خدا را شكر مي‌كنم ولي هنوز هم باورم نمي‌شود دخترم كه قرار بود، يك ماه ديگر تولد يك‌سالگي‌اش را جشن بگيريم، ديگر در ميان ما نيست. مصطفي ٣٠‌ساله شوهر اين زن نيز كه به‌شدت مصدوم شده است، در يك اتاق ديگر، در حالي كه به خاطر زخم‌هايش به شدت درد مي‌كشد، از آن شب مي‌گويد و ماجرا را اينطور توضيح مي‌دهد: «من ديشب مي‌خواستم از قنات آب بياورم، براي همين با خودم گفتم كه زن و بچه‌ام را هم بياورم تا آب و هوايي عوض كنند و كمي تفريح كنند اما نمي‌دانستم كه چنين سرنوشتي در انتظار ما است.

وقتي باران گرفت من بيرون از خودرو بودم. در يك لحظه ديدم كه آب ماشين را با خودش مي‌برد. داخل پرايد همسر و ٢ دخترم بودند. من هم ماشين را نگه داشتم تا مانع حركتش شوم. ولي مگر مي‌توانستم. قدرت آب آن‌قدر زياد بود كه حتي يك لحظه هم نمي‌شد آن را مهار كرد. وقتي داشتم با آب جلو مي‌رفتم، دست و پايم به ميله‌ها برخورد كرد و زخمي شدم.

ولي باز هم دست از تلاش برنداشتم تا اينكه در نهايت از ماشين جدا و به جايي ديگر پرتاب شدم. بعد از آن بلند شدم و از مردم درخواست كمك كردم. هنوز نمي‌دانستم كه چه بلايي سر زن و بچه‌ام آمده است. به خاطر اينكه سر تا پا گلي بودم، مردم از من دوري کرده و تصور مي‌كردند من ديوانه هستم. تا اينكه يكي از بستگانم را ديدم و او مرا نجات داد.»

چند خيابان پايين‌تر، نزديك روستاي توچال، خيابان زین‌الدين، حجله‌اي جلوي در يك خانه است. روي در و ديوار اين خانه پارچه‌هاي مشكي نصب شده و نشان از اين دارد كه جواني كشته شده است. داخل خانه زن فرياد دلتنگي سر داده و براي برادرش اشك مي‌ريزد. محمد ٣١ ساله يكي ديگر از قربانيان حادثه سيل است كه در موج آب‌هاي خروشان سيل، جان خود را از دست داده است.

خواهر اين مرد جوان در ميان اشك‌هايش مي‌گويد: «محمد تنها برادرم بود كه از دستش داديم. او ديشب براي ديدن دوستش از خانه خارج شد و ديگر بازنگشت.

رفته بود تا دوستش را ببيند و در راه برگشت گرفتار سيل شد. داخل خودروي ٢٠٦ او به جز خودش كسي نبود و او به تنهايي نتوانست جان خود را نجات دهد. حتما برادرم كلي ترسيده و زجر كشيده تا جان باخته است.»

در اين لحظه همسر اين قرباني نيز مي‌گويد: «من و محمد ١١‌سال پيش با هم ازدواج كرديم و در اين مدت صاحب يك دختر ١٠ ساله و يك پسر ٣ساله شديم. محمد، مرد آرامي بود و هيچ‌وقت اجازه نمي‌داد حتي قطره اشكي در چشم‌هاي من بيايد. از گل نازك‌تر به من نمي‌گفت اما حالا او را از دست داده‌ام. سرپناهم را از دست داده‌ام و نمي‌دانم بايد بدون محمد چطور بچه‌هايم را بزرگ كنم.

آن شب وقتي محمد به بيرون از خانه رفت، يكي دو ساعت بعد، باران شديدي شروع به باريدن كرد. دخترم گفت مامان دارد باران مي‌بارد. من هم گفتم در را ببند و بيا داخل اما نمي‌دانستم كه در آن لحظات شوهرم در حال جان دادن است.»

زن جوان عكس شوهرش را برمي‌دارد و با حسرت اشك مي‌ريزد. چند دقيقه بعد باران شديدي شروع به باريدن مي‌كند و مردمي كه در كوچه و خيابان هستند، وحشت‌زده فرار مي‌كنند و وارد خانه‌هاي‌شان مي‌شوند. این درحالی است که پزشکی قانونی استان تهران هویت ٣ نفر از جان‌باختگان سیلاب تهران را مشخص کرده و اجساد آنها را به خانواده‌های‌شان تحویل داده است.

این اجساد مربوط به ٤ مرد و یک کودک می‌شود که تاکنون هویت ٢ نفر از مردان به نام‌های محمد تقی زین‌الدین و علی بنی مصطفی عرب و یک کودک به نام نیایش مشهدی تقی شناسایی شده است. با شناسایی سومین جسد این حادثه تنها هویت ٢ جسد ارجاعی مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان شناسایی نشده است.


نجات تنها یک عضو خانواده از هجوم باران
در استان هرمزگان، در شهرستان خمیر، در ۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز این استان، طغیان رودخانه فینی باعث شد ٤ نفر ازجمله ٢ زن و ٢ کودک ٣ و ٦ ساله غرق شوند. ۵ نفر از اعضای یک خانواده روز جمعه پس از پایان مراسم عروسی به بستر رودخانه فینی رفته بودند که در تاریکی شب با سیلاب مواجه شدند و ٤ نفر از آنها غرق شدند. یک عضو این خانواده که نوجوان ١٢ ساله‌ای است، نجات یافت.

در استان مازندران نیز بارش شدید باران باعث تخریب پل ورودی یک روستا شد. تخریب این پل باعث شد تا ۴۰ دستگاه خودرو، پشت پل گیر بیفتند.


آمارها چه می‌گوید؟
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در ١١ استان کشور، گفت: آمار قطعی جان‌باختگان ناشی از وقوع سیلاب در کشور ١٢ نفر است.

اسماعیل نجار می‌گوید: از مجموع این رقم، ٤ نفر در روستای توچال قیامدشت در استان تهران، یک نفر در ری، ٤ نفر در بندر هرمزگان، یک نفر در بجنورد در استان خراسان شمالی و یک نفر نیز در آذرشهر در آذربایجان‌شرقی جان خود را بر اثر بارندگی شدید و وقوع سیلاب از دست دادند. علاوه بر این، یک نفر در جاده هراز مصدوم و ٥ خودرو نیز آسیب ‌دیده است. وی اعلام کرد: میزان خسارت وارده چه در بخش‌های کشاورزی و چه در بخش‌های زیرساختی در حال بررسی است.


آماده‌باش امدادگران هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده
با هجوم باران‌های فصلی به استان‌های کشور امدادگران هلال‌احمر به مناطق سیل‌زده رفتند و نجات ساکنان روستا‌ها و شهر‌ها را در دستور کار خود قرار دادند. تیم‌های امدادی با نجات گرفتارشدگان در باران‌های‌های رگباری آب خانه‌هایشان را تخلیه و مسیرهای منتهی به سیل را کنترل کردند. امدادگران درحالی در آماده‌باش به سر می‌برند که هنوز وضع هشدار در مناطق سیل‌زده حکمفرماست.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جزییات امدادرسانی به سیل‌زدگان ١١ استان کشور را تشریح کرد و گفت: ٣ نفر از مصدومان سیل شب گذشته ورامین در بیمارستان زعیم بستری هستند.

دکتر ناصر چرخساز با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی شامگاه جمعه در شرق استان تهران و مفقودشدن٨ نفر شامل یک خانواده ٥ نفره و ٣ نفر دیگر از هموطنان گفت: تیم‌های امداد و نجات در همان لحظه گزارش حادثه به محل اعزام شدند و عملیات جست‌وجو و امدادرسانی آغاز شد. در مجموع استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، اصفهان، چهار‌محال‌و‌بختیاری، زنجان، سمنان، گلستان، هرمزگان، مازندران، البرز و تهران تحت‌تأثیر بارش‌های چند روز اخیر دچار آب‌گرفتگی و سیل شده بودند که تحت پوشش امدادرسانی قرار گرفتند.

٢٩ شهرستان متاثر از این حادثه بودند که ٤١ شهر و روستا دچار آسیب شدند و ٩٧ تیم عملیاتی متشکل از ٣٥٨ نفر نیروی عملیاتی به امدادرسانی در این مناطق مشغول بوده‌اند. در استان‌های متاثر از بارش‌ها، ١٥٠٠ نفر تحت پوشش امدادرسانی قرار گرفته، ٤٤ تن از حادثه‌دیدگان نجات یافتند و ٢ نفر از مصدومان به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، ٢٢٥ نفر از هموطنان متاثر از سیل، اسکان داده شدند و تخلیه آب از ٢١٠ واحد مسکونی توسط امدادگران هلال‌احمر نیز صورت گرفت. همچنین تا کنون ٢٢٧ تخته پتو، ٤٧ تخته موکت، ١٥٠ قوطی کنسروجات و سایر اقلام زیستی، بهداشتی و غذا توزیع شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، سیل ، خانواده ، قاضی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۰۲:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
حادثه خبر نمی دهد!!! در نمی زند!!! پس مراقب باشیم و به خانوادهای داغدیده
تسلیت عرض میکنم!!!!