سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تصحیح سوء برداشت با گوش دادن فعال

یک روانپزشک گفت: یکی از دلایل عمده گوش کردن نامناسب، آموزش مقدماتی بسیار عمیقی است که برای گوش نکردن دریافت می کنیم که همان "از یک گوش وارد شدن و از گوش دیگر خارج شدن" است.

علیرضا سفید‌چیان، روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گوش دادن فعال، یافتن گفتار دیگران در ذهن خود است، اظهار کرد: گوش دادن فعالیتی ذهنی نیازمند به یادگیری است و تا به آن توجه نکنیم ادراک نمی‌شود، در واقع ما با گوش های خود می‌شنویم، اما با مغزمان گوش می دهیم.
وی ادامه داد: شنیدن، فعالیتی جسمی است که نیازی به یادگیری ندارد، چرا که دستگاه شنیداری ما، غیر ارادی، در اثر برخورد با صداها، تحریک شده و شنیدن احساس می شود.
سفید‌چیان در خصوص فواید و کار کردهای گوش دادن فعال تصریح کرد: تصحیح سوء برداشت ها، تمرکز بر پیام های دیگران، برداشت کامل و درک مناسب تر منظور دیگران، جلوگیری از سوء تفاهم ها و افزایش قدرت یادگیری، از فواید و کار کردهای گوش دادن فعال است.
این روانپزشک با اشاره به موانع گوش دادن فعال افزود: سر و صدای محیط، خستگی جسمانی و روحی شنونده و نامفهوم بودن و یا سرعت بالای تکلم سخنگو نیز می تواند بر کیفیت گوش دادن تأثیر منفی بگذارد.
سفید‌چیان در خصوص دیگر موانع گوش دادن گفت: گاه به خاطر شرایط خاص، پیام سخنگو را تحریف می کنیم مثلا زمانی که وقت کم است فقط به پیام ها گوش می دهیم که کمتر دشوار و تحریک کننده باشد و یا آنقدر حق به جانب هستیم که فقط حاضر به شنیدن پیام های موافق با عقاید خود هستیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.