سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانلود غیر مجاز ممنوع!

دانلود آثار موسیقی از سایت‌های غیر مجاز و نا‌معتبر آسیبی جدی به بدنه‌ موسیقی کشور وارد می‌کند.

حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال‌هاست که با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد پدیده‌ای به نام اینترنت و آشنایی مردم با مزایای استفاده از آن، این پدیده بسیار مورد توجه کاربرانش قرار گرفته است و در پیشرفت و کسب اطلاعات در زمینه‌های مختلف نقش بسزایی بر عهده داشته است.

اما استفاده از اینترنت صرفا نتایج خوب به همراه نداشته. گاهی اوقات برخی از موارد استفاده اینترنت و فضای مجازی پیامدهای ناخوشایندی را برای برخی و ضرر و آسیب‌های مادی و معنوی به همراه دارد.

از جمله این افراد هنرمندان و از جمله این آسیب‌ها استفاده غیر قانونی و کپی کردن آثار آن‌هاست.

بهتر است برای روشن‌شدن این موضوع به این نکته اشاره کنیم که برای ایجاد یک اثر هنری چه میزان زمان و هزینه صرف می‌شود و چه افرادی برای تولید این اثر تلاش می‌کنند؟

یک اثر هنری مانند یک آلبوم موسیقی پیش از آنکه در قالب یک سی دی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد، مراحل بسیاری پشت سر گذاشته است و افراد بسیاری برای تهیه آن تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند.

یک آلبوم موسیقی برای اینکه به صورت مجاز وارد بازار موسیقی کشور شود، مراحلی از جمله ترانه، آهنگسازی، نوازندگی، ضبط آلبوم، اجاره استودیو، صدابر‌داری، میکس‌ و مسترینگ، امضای قرارداد با شرکت تولیدکننده، ارسال درخواست مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد، تبلیغات، طراحی و بسیاری مراحل دیگر را پشت سر می‌گذارد و بدیهی است که هر کدام از این مراحل مستلزم صرف زمان و هزینه است.

حال در نظر بگیرید خواننده‌ای که تمام این مراحل را پشت سر گذاشته، چه میزان هزینه صرف این پروژه کرده است؟

با یک تخمین ساده می‌توان فهمید که تهیه چنین اثری بیش از 50 میلیون تومان برای خالق آن آب می‌خورد!

با در نظر گرفتن توزیع و فروش مناسب یک آلبوم موسیقی و با فرض اینکه این آلبوم تنها به صورت اورجینال تهیه نشود، بازهم سود چندانی در اختیار خواننده این اثر قرار نخواهد گرفت، چرا که نیمی از مبلغ حاصله صرف جایگزین شدن هزینه‌های پرداخت‌شده می‌شود.

با وجود این مسائل، متأسفانه شاهد این هستیم که پس از مدت کوتاهی از زمان انتشار یک آلبوم توسط یک هنرمند آثار وی به صورت غیرمجاز در بسیاری از سایت‌های نامعتبر مورد دانلود قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد حاضرند این آثار هنری را به صورت رایگان و با کیفیتی نامناسب از سایت‌های مذکور دانلود کنند، تا اینکه مبلغ سه یا پنج هزار تومان برای تهیه این آلبوم به صورت اورجینال و یا دانلود آن از سایت‌های معتبر با قیمتی بسیار مناسب هزینه کنند. بدتر از آن، برخی از این عزیزان معتقدند یک اثر هنری ارزش صرف پنج هزار تومان را ندارد!

در پاسخ به این افراد باید گفت: هر فردی که علاقه‌مند به تهیه یک اثر موسیقایی است، می‌تواند آن را به صورت اورجینال تهیه کند و به صنعت هنری و البته موسیقی کشور کمک کرده و نقش بسزایی در حمایت از یک هنرمند ایفا کند. چرا که یک هنرمند نیازمند به توجه و حمایت است و مستحق یک پشتوانه مادی و معنوی خواهد بود.

بدیهی است که با دانلود از و‌بسایت‌های غیر مجاز و نامعتبر و تهیه نسخه کپی‌شده آلبوم‌های موسیقی نه تنها آسیبی جدی به حقوق یک هنرمند بلکه به بدنه موسیقی کشور وارد خواهد شد.

باید دید که مسئولین مربوطه چه تدابیری برای جلوگیری کاهش این فرآیند در نظر گرفته‌اند؟

زیرا تنها با بیان عاجزانه جمله: « لطفا کپی نکنید» مشکل حل نمی‌شود و هنرمندان ما نه تنها به حمایت مردم بلکه به حمایت دولت و مسئولین نیاز دارند.

لطفا‍ً‌ مراجع قضایی و همچنین مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فکر راه‌حلی جدی جهت حل این مشکل و برخورد با افراد و سایت‌های مختلفی که آثار فرهنگی و هنری را به صورت غیر مجاز کپی و دانلود می‌کنند باشند.

همچنین مردم و هنردوستانی که نقش اول حمایت از هنرمندان و آثار هنری را ایفا می‌کنند، فراموش نکنند این مسئله بسیار جدی است و حمایت از هنرمندان وظیفه ماست در نتیجه با تهیه نسخه‌ اورجینال آثار موسیقی از هنرمندان حمایت کنیم.



یادداشت از: پرنیان کهیاری


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.