سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

ساماندهي محور فرهنگي ـ گردشگري شهر اشكذر

سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي شهرستان اشكذر از ساماندهی محور فرهنگی ـ گردشگری شهر اشکذر خبرداد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سید محمدجعفر میرجلیلی بااشاره به اینکه شهر اشكذر مشتمل بر آثار تاريخي ارزشمندي  است گفت: بافت تاريخي موجود در محدوده مسجد جامع و مسجد حاجي رجبعلي يكي از بافتهاي تاريخي و ارزشمند شهر اشكذر مي باشد كه بخش عمده اي از آثار تاريخي ـ فرهنگي شهر شامل: آسياب آبي اشكذر (بزرگترين آسياب آبي كشور)، حسينيه سفيد، مسجد حاجي رجبعلي، آب انبار ميرزا ابوالهادي (زورخانه مرتضي علي)، امامزاده مراد، مسجد تنوره، مسجد جامع، قلعه اشكذر، سايت تاريخي و ... در اين محدوده قرار دارد و مي توان با ساماندهي و محوطه سازي، مرمت و احيای بافت تاريخي و مسيرهاي منتهي به آن محور فرهنگي - گردشگري بي نظيري را به منظور استفاده گردشگران تخصيص دهد.
 
میرجلیلی افزود: اين نمايندگي آثار تاريخي همچون آسياب آبي، مسجد حاجي رجبعلي و آب انبار ميرزا ابوالهادي را مرمت و بوستان علي مرشد را در دو سال اخير ايجاد نموده و در حال حاضر فاز اول مرمت قلعه اشكذر در حال انجام است و امید است ساير آثار نيز در اولويت مرمت قرار گیرد.
 
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي شهرستان اشكذر خاطرنشان کرد: امیدواریم با مشاركت و همكاري صميمانه بخش خصوصي و دولتي و معتمدين و خيرين، از پتانسيل هاي بالاي مجموعه استفاده شود و مجموعه فرهنگي گردشگري شهر اشكذر طرح ريزي و به بهره برداري برسد. در حال حاضر طرح اوليه ساماندهي  اين مجموعه با كمك كارشناسان نمايندگي ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان اشكذر تهيه و به زودي به نهادهاي ذيربط ارسال خواهد شد.
 
میرجلیلی وجود آثار تاريخي ارزشمند در اين محدوده، تجميع آثار فرهنگي و تاريخي تواماً در اين مجموعه مانند حسيينه سفيد، آسياب آبي ،مسجد حاجي رجبعلي، قلعه اشكذر، امامزاده مراد  و... ، برگزاري مراسم عزاداري سنتي در حسينيه سفيد و مساجد مجموعه مانند مراسم عزاداري هيات ها، تعزيه خواني و نخل برداري در روز عاشورا، مراسم معنوي جوش دوره در صبح روز عاشورا، شام غريبان امام حسين (ع)، مراسم جوش دوره روز تاسوعا، كاروان محرم و ...، وجود كارگاههاي خورجين بافي سنتي اشكذر در اين محدوده، تلاقي فرهنگي و انسجام فرهنگ عمومي در ايام برگزاري مراسم مذهبي در تكايا، مساجد تاريخي و حسينيه هاي مجموعه و معرفي آثار معنوي به بازديد كنندگان را از کلیات و موارد دارای اهمیت جهت اجرای طرح مسیر گردشگری عنوان کرد.
 
انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.