سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای نخستین بار در اردبیل؛

اجرای کشت مستقیم سیب زمینی بدون عملیات خاکورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: برای نخستین بار در سطح استان کشت مستقیم سیب زمینی بدون عملیات خاکورزی در سطح نیم هکتار اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ محمد حسنی در بازدید از مزارع سیب‌زمینی نمین اظهار داشت: روش نوین آبیاری «تیپ» در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع سیب‌زمینی شهرستان نمین با موفقیت اجرا شد.

وی گفت: این طرح در راستای افزایش متوسط عملکرد سیب‌زمینی به 50 تن در هکتار با مشارکت محققان مرکز تحقیقات اردبیل و 145 نفر از کشاورزان روستای مرنی شهرستان نمین در سطح 500 هکتار به صورت پایلوت استانی در حال اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین تصریح کرد: نظارت مستمر بر مراحل کاشت و داشت و برداشت و آموزش انفرادی سر مزرعه کشاوزان توسط کارشناسان اجرا ترویج و محققان تحقیقات و اساتید دانشگاه، تهیه کروکی مزارع با دستگاه جی.پی.اس و تهیه شناسنامه زراعی زارعین و دیگر اقدامات لازم با قدرت و قوت در این گونه مزارع انجام می‌شود.

حسنی بیان کرد: در کنار این طرح در داخل طرح پایلوت برای نخستین بار در سطح استان کشت مستقیم سیب زمینی بدون عملیات خاکورزی در سطح نیم هکتار اجرا شده و کشت ماشک به عنوان کود سبز قبل از کشت سیب‌زمینی در پائیز سال گذشته به صورت آزمایشی در سطح نیم هکتار اجرا شد و تصمیم بر این است تا در سال زراعی آینده در سطح 200 هکتار به مورد اجرا در آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین مزایای کاشت ماشک به عنوان کود سبز را کاهش فرسایش خاک، اصلاح خاک، افزایش مواد آلی خاک و در نهایت افزایش عملکرد سیب‌زمینی و کاهش مصرف کود شیمیایی و تولید محصول سالم برشمرد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش بخش کشاورزی باشیم.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.