سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گسول تاریخ بسکتبال اروپا را دوباره نوشت!

فرانسه 75- اسپانیا 80/ پرواز به ریو با بال‌های «فرشته انتقام»

تیم ملی بسکتبال اسپانیا با شکست فرانسه ضمن کسب جواز حضور در المپیک ریو، نخستین فینالیست یوروبسکت 2015 شد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، دیدار تیم‌های ملی بسکتبال فرانسه و اسپانیا در نیمه نهایی رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های اروپا ساعت 23:30 دیشب (به وقت تهران) در تالار پیر مائوری لیل که 27 هزار فرانسوی را در دل خود جا داده بود، آغاز شد.  

این دیدار یادآور رویارویی این دو تیم در رقابت‌های یوروبسکت 2013 در همین مرحله بود که آن بازی با برتری فرانسه به پایان رسیده بود.

دیدار با رقابت پایاپای دو تیم آغاز شد و دو غول بسکتبال اروپا و جهان کار را محتاطانه آغاز کردند اما بازی درگیرانه شاگردان کولت برای مهار حملات مرگبار اسپانیایی‌ها از کوارتر نخست به خوبی نمایان بود. 10 دقیقه نخست با برتری 20 بر 17 فرانسه به پایان رسید.  اسپانیا در کوارتر دوم ابتکار عمل را به دست گرفت. حضور رودریگز در میدان، شعاع تاثیرگذاری گسول را افزایش داد تا شاگردان سرجو اسکارریولو با این ترفند در 10 دقیقه دوم به برتری 15 بر 13 برسند اما نتیجه مجموع نیمه نخست ، 33 بر 32 به سود میزبان روی اسکوربورد پیرمائوری نقش بست.  

با آغاز نیمه دوم، حملات فرانسوی‌ها با چاشنی شانس توام شد و پرتاب‌های 3 امتیازی لورنیه، دی‎کولو و دیگر 3 زن‌های فرانسه یکی پس از دیگری سبد اسپانیا را فرو می‌ریخت تا فرانسه در اواسط این کوارتر با نتیجه 61 بر 50 و با 11 امتیاز برتری، کار اسپانیایی‌ها را سخت و سخت‌تر کند. امتیاز 23 بر 16 به سود میزبان در پایان 10 دقیقه سوم، کابوس شکست را یک بار دیگر در ذهن اسپانیایی‌ها زنده کرد.  

رمز پیروزی اسپانیا در کوارتر چهارم نهفته بود. حضور مقتدرانه گسول زیر سبد فرانسه و بازی کم اشتباه این سنتر تنومند از یک سو،  حمایت رودریگز، یول و ریه‌یس از سوی دیگر، همچنین 4 خطائه شدن مهره‌های اصلی حریف، همه چیز را مهیای پیروزی تاریخی اسپانیا کرده بود. در حالی که تنها 14 ثانیه به پایان این دیدار باقی مانده بود، اسپانیا 66 بر 63 از فرانسه پیش افتاد و اسکارریولو تیم‌اش را در المپیک تجسم می‌کرد اما یک لحظه غفلت کافی بود تا شوت 3 امتیازی نیکولاس بتوم، تالار پیر مائوری را منفجر کرد. بتوم فرشته  نجات فرانسه لقب گرفت تا همه چیز در این جنگ تمام عیار به اوورتایم کشیده شود.  

هرچند فرانسه از لبه پرتگاه نجات یافت اما 4 خطائه شدن برخی مهره‌های اصلی این تیم باعث شد میزبان در 5 دقیقه سرنوشت‌ساز وقت اضافه دست به عصا بازی کند. تحلیل قوای روحی و جسممی فرانسوی‌ها هم صحنه‌های عجیبی در وقت پایانی خلق کرد. درحالی که بازی در این وقت مساوی پیش می‌رفت، تونی پارکر، دو پرتاب آزادش را ناباورانه هدر داد تا اسپانیا از فرصت به دست آمده، نهایت استفاده را ببرد. گسول مقصد نهایی همه توپ‌های اسپانیایی‌ها بود. سنتر کهنه‌کار اسپانیا هم به نحو احسن ماموریت‌اش را انجام داد. 5 فوله شدن گوبرت، مامور مستقیم مهار گسول در فاصله یک دقیقه و نیم به پایان اوورتایم، آب سردی بر پیکر فرانسوی‌ها بود. این اتفاق شیرازه مدافع عنوان قهرمانی را از هم پاشید اما درست زمانی که اسپانیا بازهم 3 امتیاز برتری داشت، اشتباه میروتئیچ و خطای او روی بتوم در ثانیه‌های پایانی 3 پرتاب آزاد به فرانسوی‌ها هدیه داد. بتوم می‌توانست با به ثمر رساندن این 3 ضربه، نام خود را در تاریخ بسکتبال فرانسه جاودانه کند اما فشار بازی و استرس بالای ثانیه‌های پایانی باعث شد، بتوم مقابل چشم 27 هزار فرانسوی ضرباتش را یکی پس از دیگری از دست بدهد و آن سوی میدان، گسول با اسلمب‌دانکی محکم تیر خلاص را بر شقیقه فرانسه شلیک کند.  

به این ترتیب اسپانیا با شکست فرانسه، ضمن گرفتن انتقام نیمه نهایی دوره گذشته و صعود به فینال یوروبسکت 2015 جواز صعود به المپیک ریو 2016 را هم کسب کرد. اسپانیا در دیدار نهایی باید به مصاف برنده بازی امشب لیتوانی و صربستان برود. فرانسه هم برای کسب عنوان سوم، میزبان بازنده دیدار دیگر نیمه نهایی باشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.