سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نابودی چاپخانه‌ها با سوء مدیریت برخی چاپخانه‌داران

با توجه به دگرگونی جهانی در صنعت چاپ بسیاری از چاپخانه‌های ما با این دگرگونی منطبق نشده‌اند.

نصرالله حدادی، نویسنده و پ‍وهشگر تاریخی، در خصوص شرایط کنونی صنعت چاپ کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آن چه که معلوم است این است که با توجه به دگرگونی جهانی در صنعت چاپ، بسیاری از چاپخانه‌های ما با این دگرگونی منطبق نشده‌اند و به روز نیستند. و ما آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم خودمان را با چاپ دیجیتال همسو کنیم.

حدادی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در طی ده سال اخیر افتاده این است که تیراژ کتاب به طور وحشتناکی پایین آمده، به عنوان مثال کتابی را که من چهل سال پیش با ده هزار نسخه در کمتر از ده روز می‌فروختم، امروز با پانصد نسخه هم نمی‌توانم بفروشم و این طریق در کار چاپخانه‌ها هم تأثیر گذاشته که موجب دلسردی زیادی شده است. این مسأله عوامل متعددی را به دنبال خود دارد اما نه تا این حد، از سوی دیگر چاپخانه‌ها مدرن در کشورمان خیلی کم است. 

حدادی در ادامه افزود: من با صراحت می‌گویم در زمینه صنعت چاپ خیلی عقب هستیم و چاپخانه‌های خوبی هم که در گذشته وجود داشتند و کار انجام می‌دادند، بر اثر سوء مدیریت دست از فعالیت کشیدند که در نهایت ورشکستی این چاپخانه‌ها را در پی داشت و از بهترین نمونه‌هایی که می‌توانم مثال بزنم، سازمان چاپ و انتشار وزارت و فرهنگ و ایثار اسلامی است. من خودم شاهد این اتفاق بودم؛ زیرا بخشی از مدیریت آنجا را به عهده داشتم، این چاپخانه با وجود ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن به علت سوء مدیریت و افت تیراژ کتاب از بین رفت.

وی در پایان گفت: متأسفانه در صنعت چاپ آن‌طور که باید و شاید سرمایه‌گذاری و رسیدگی صورت نمی‌گیرد. هر چند که باید تجدید نظر اساسی در این مسأله به وجود بیاید و فکر می‌کنم مسئولین باید به طور جدی به فکر راه چاره برای این قضیه باشند.



انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.