سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زیگمار گابریل: باید از روش حل مناقشه ایران برای حل بحران سوریه استفاده کرد

معاون صدراعظم آلمان گفت: روش مذاکرات مسالمت آمیز حل مناقشه اتمی ایران باید در مورد حل بحران سوریه نیز بکار گرفته شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آلمان؛ «زیگمار گابریل»، معاون صدراعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور، در خصوص بحران پناهجویان اظهار داشت: کلید دستیابی به این مهم در دستان واشنگتن، مسکو، تهران و سایر کشورهای همسایه است.
 
زیگمار گابریل در ادامه خاطر نشان کرد: در جمعه گذشته تمامی وزرای امور داخلی ایالات آلمان تاکید کردند که به هیچ وجه ظرفیتهای جذب و پذیرش پناهجویان را بیشتر از بیست یا سی هزار نفر دیگر انتظار نداشتند. ما کنترلهای مرزی را بنا به دلائل امنیتی در مرزهای خود اعمال کردیم. ما می خواهیم کنترل بیشتری بر کشورمان داشته باشیم. هر درخواست پناهندگی در آلمان طی یک فرآیندی صورت می پذیرد. بنابراین ما به هیچ عنوان نمی خواهیم حق پناه بردن را مورد تردید قرار دهیم و آن را زیر سئوال ببریم.

وی افزود: در کلامی صریح باید گفت که امکانات و ظرفیتهای آلمان در زمینه جذب پناهجویان به پایان رسیده است. به همین خاطر ما باید هم امیدوار و هم واقع گرا باشیم. امیدوار و خوش بین باشیم؛ چون آلمان یک کشور قدرتمند اقتصادی است و کارهای زیادی می تواند انجام دهد که البته در زمان حاضر دارد چنین مسئولیتی را به دوش می کشد و در مقابل باید واقع گرا هم باشیم؛ چون کشور ما نمی تواند مشکل پناهجویان نیمی از دنیا را به تنهایی حل و فصل کند. باید با علل و عوامل مهاجرت و پناهجویی بشدت مقابله شود و در این زمینه بویژه به همبستگی کشورهای اروپایی نیاز داریم.

گابریل گفت: اروپا دیروز بار دیگر شرمنده و بی آبرو شد. وزیر کشور آلمان در نشست دیروز وزرای کشور اتحادیه اروپا در بروکسل تمام تلاش خود را مصروف داشت تا در مورد برخی از نکات و موارد نظر اکثریت اعضاء را جلب کند و توزیع منصفانه پناهجویان در میان کشورهای اروپایی را اجرایی کند. ما ظرف یکماه با بیش از یکصد هزار پناهجو روبرو شده ایم. به همین خاطر من معتقدم که هیچ جایگزین دیگری برای یونان یا مجارستان و حتی در ایتالیا در جذب این تعداد پناهجو وجود ندارد. ما باید از حمایت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز برخوردار شویم. باید اطمینان حاصل کنیم که اسکان معقولی برای پناهجویان تدارک دیده ایم. ما می خواهیم افزون بر این اقدامات با ترکها نیز وارد مذاکره شویم و آنها نیز از ظرفیتها خود در زمینه کمک به ما استفاده کنند. من می دانم که آنها ظرف سالهای اخیر تلاش زیادی برای استقرار کمپهای پناهجویان مصروف داشته اند و من از برخی از این اردوگاهها بازدید هم کرده ام. این کمپها از استانداردهای بالایی برخوردارند.
 
ترکها باید به ما کمک کنند تا پناهجویان نتوانند به سفرشان به غرب اروپا ادامه دهند. ما باید به همسایگان کشورهای بحران زده یعنی اردن و لبنان نیز توجه زیادی داشته باشیم و برای آنها اردوگاههای پناهندگان را بسازیم. باید شرایط بوجود آید که اگر پناهجویان این کمپها آنجا را ترک کنند شانسی برای مهاجرت نداشته باشند.

وی افزود: ما باید برای کشورهای منطقه خلیج فارس نیز چشم اندازهای بهتر زندگی ترسیم کنیم تا هم نسل جوان این منطقه احساس بی هویتی و سرگشتگی نکنند و هم به نیروهای دولت اسلامی و سایر سازمانهای تروریستی نپیوندند. نکته تعیین کننده دیگر آن مربوط به موفقیت مذاکرات اتمی ایران بود. این مذاکرات نشان داد که می توان یک مناقشه را بطور مسالمت آمیز حل و فصل کرد و می شود واشنگتن و مسکو را بر سر یک میز نشاند. این مساله باید در مورد بحران سوریه نیز اتفاق بیفتد. ما باید این مناقشه را دستکم به سمت یک آتش بس حرکت دهیم.

گابریل تاکید کرد: کلید دستیابی به این مهم در دستان واشنگتن، مسکو، تهران و سایر کشورهای همسایه است. من از فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان بسیار ممنونم که تمام توان خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اتمی ایران بکار بست و حالا باید این روش را در مورد سوریه بکار بندیم. ما در آلمان نیز به افزایش ظرفیتها و سرمایه گذاری خود، مذاکره با ترکها و بدست گرفتن ابتکارعملهایی برای حل مناقشه سوریه نیاز داریم. با اینحال ما به پایان یافتن این مناقشه خوش بینیم. ما نباید در اروپا تنها ماراتونی از نشستها و جلسات را ترتیب دهیم که هیچ نتیجه ای هم در برنداشته باشند.
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.