بر اساس آخرین آمار قطعی تعداد زائرین جانباخته 11 نفر است
سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت طی گفتگوی زنده تلفنی با این برنامه در خصوص آخرین آمار تعداد کشته شده های ایرانی در مسجد الحرام اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار قطعی که بر اساس آمار کاروان ها صورت گرفته تعداد جانباختگان کشور ما 11 نفر است ضمن این که 32 تن از زائرین نیز مجروح شدند.
وی با بیان این که مجموعه حج و زیارت، هلال احمر و واحد گمشدگان تلاش بسیار خوبی از زمان بروز این حادثه داشتند یادآور شد: از ابتدای بروز حادثه 25 مجروح را توانستیم در بیمارستان هلال احمر جمع آوری کنیم و 7 مجروح هم به علت عمق جراحات در مجموع در 3 بیمارستان سعودی بستری شدند ضمن این که یک تن از زائرین نیز در همان روز اول جان خود را در این حادثه تلخ از دست داده بود.
رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: در روز بروز حادثه ستاد مرکزی حج و زیارت طی اطلاعیه ای به 390 کاروانی که 40 هزار زائر را در مکه مکرمه تا آن زمان مستقر داشتند از آن ها درخواست شد که اطلاعات کاروان هایشان را در صورتی که اگر زائری از این کاروان ها به هر علتی به کاروانش مراجعه نکرده با عکس و مشخصات به ستاد حج اعلام کند که در نتیجه یک شنبه آخر شب 11 مفقودین با عکس و مشخصات به ستاد حج اعلام شد.
آمار کشته شدگان حادثه دلخراش مسجد الحرام بیش از 150 نفر است
اوحدی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره این که زائران ایرانی چند درصد از کل زائران امسال را شامل می شوند گفت: ما به لحاظ جمعیت پس از کشورهای اندونزی، هند، پاکستان در رتبه چهارم یا پنجم قرار داریم لذا بیشترین آمار جانباختگان و مجروحین نیز در بین همین کشورهایی بود که از آن ها نام برده شد.
وی اعلام کرد: آمار کشته شدگان حادثه دلخراش مسجد الحرام بیش از 150 نفر تا این لحظه که شاید این آمار تا مرز 170 نفر هم رسیده باشد.
رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: امسال 1 میلیون و 300 هزار نفر زائر به مکه مکرمه مشرف شدند که با توجه به این که در لحظه حادثه شاید نزدیک به 50 درصد زائران در مکه مکرمه بودند نمی توانیم درصد دقیقی را عنوان کنیم.
محمد گلابچی چهره ماندگاری مهندسی معماری و شهرسازی نیز با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره این که آیا مسائل جوی و فنی باعث بروز حادثه شده است یا خیر گفت: بروز این حادثه می تواند به علت نقص فنی و عدم رعایت ضوابط ایمنی باشد.
وی با بیان این که این جرثقیل از نوع جرثقیل های است که است که دارای چرخ زنجیره ای هستند گفت: این یکی از 10 جرثقیلی است که در مجموعه طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بوده که متاسفانه عدم رعایت اصول ایمنی و عدم مهار کافی کابل های نگه دارنده جرثقیل باعث بروز این حادثه شده است.
گلابچی تاکید کرد: جرثقیل هایی از این نوع زمانی که مستقر می شوند توسط کابل های نگه دارنده ایی به بلوک های بتنی یا به یک تکیه گاه هایی بسته شده باشد و اگر این ها صورت نگرفته باشد کاری بر خلاف اصول ایمنی است.
این چهره ماندگار مهندسی معماری و شهرسازی با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام یادآور شد: نکته ای که در این حادثه مهم است این است که جرثقیل در جهتی که معمولاً به سمت مقابل است و بار حمل می کند سقوط نکرده بلکه در جهت عکس سقوط کرده است.
وی همچنین با بیان این که در زمان وقوع این حادث منابع خبری سرعت طوفان را مختلف گزارش داده اند گفت: سرعت طوفان در زمان حادثه از 22 تا 90 کیلومتر در ساعت گزارش شده ولی حتی اگر طوفان با این سرعت هم بوده باشد این حادثه نباید اتفاق می افتاد چرا که طبق قواعد بین المللی در طراحی مهندسی اگر بنایی در محلی ساخته شود که بیش از 300 انسان در آن جا حضور داشته باشند آن ساختمان و تجهیزات باید با درجه ایمنی بسیار زیاد طراحی شود تا در هیچ شرایطی منجر به صدمه به افراد نشود لذا تمام پیش بینی ها می بایست صورت می گرفت.
انتهای پیام/