سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهدای جایزه "نانسن" سازمان ملل به یک معلم افغان

یک زن افغان برای کمک به تکمیل تحصیلات ابتدایی هزار دختر پناهنده، جایزه "نانسن" سازمان ملل را دریافت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگارجوان به نقل از وبگاه یو‌ان‌اچ‌سی‌آر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان امروز نام "عاقله آصفی،" را به عنوان برنده‌ جایزه "نانسن" سازمان ملل در سال 2015 اعلام کرد. "آصفی" معلمی است که بیست سال پیش از افغانستان فرار کرد و در طی دو دهه به 1000 دختر پناهنده کمک کرد تا تحصیلات ابتدایی خود را به پایان برسانند.

"یو‌ان‌اچ‌سی‌آر" که این جایزه را سالانه اهدا می‌کند، اعلام کرد "آصفی" شجاعانه و خستگی ناپذیر در جهت تحصیل دختران پناهنده در پایتخت پاکستان با کمترین امکانات تلاش کرده است. کمیسر عالی‌رتبه سازمان ملل در توصیف عملکرد آصفی گفت: یک معلم می‌تواند زندگی یک کودک را دگرگون کند.

افغانستان با طولانی‌ترین بحران مهاجرت در جهان روبرو است. بیش از 2.6 میلیون افغان هم‌اکنون در تبعید بسرمی‌برند که نیمی از آنها کودک هستند. عاقله نیز به همراه همسر و دو فرزند کوچکش در سال 1992 کابل را به مقصد "کوت چاندنه" که روستایی برای پناهندگان در پاکستان است ترک کرد؛ ولی هرگز فکر نمی‌کرد باقی عمرش را به عنوان یک پناهنده زندگی کند.

 براساس آمار منتشر شده از هر دو کودک پناهنده، یک نفر تحصیلات ابتدایی و از هر چهار نفر نیز یک نفر تحصیلات راهنمایی را به پایان می‌رسانند. با توجه به این آمار عملکرد این معلم ستودنی است.

این جایزه به ارزش 100هزار دلار به نام "فریدیوف نانسن" نخستین کمیسر امور پناهندگان سازمان ملل نامگذاری شده و از سال 1954 برای حمایت از فعالیت‌های بشردوستانه به افراد مستحق اعطاء می‌گردد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.