سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هفت نکته در خصوص قاچاق

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی در خصوص وضعیت قاچاق کالا در کشور که دستور جلسه اصلی امروز هیات نمایندگان اتاق تهران ارائه کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خسرو تاج استفاده از ابزار کاهش هزینه واردات رسمی با پایین آوردن تعرفه را ره حلی موثر برای کاهش قاچاق به کشور عنوان کرد.  هشت نکته ای که از سوی وی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح شده است، به شرح زیر است.

 1- قاچاق به دو حوزه واردات و صادرات تقسیم می شود. در حوزه واردات براساس اعلام نظر استان‌های مرزی و کشفیات انجام شده اقلامی که بیشترین حجم قاچاق را به خود اختصاص داده‌ شامل لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس و کفش، سیگار، لوازم خانگی، پارچه، تلفن همراه، تجهیزات پزشکی و پارچه چادر مشکی است. از سوی دیگر عمده ‌ترین کالای صادراتی قاچاق نیز سوخت است . علاوه براین برخی کالاهای یارانه‌ ای مثل گندم ، آرد و دیگر اقلام تحت نظام کنترل قیمت را نیز در برمی گیرد.

 2- براساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲.۷ میلیارد دلار پوشاک، 2.1 میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱.۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات، ۱.۵ میلیارد دلار لوازم یدکی، ۱.۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی و ۱.۸ میلیارد دلار گوشی، ‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.

 3- ریشه ‌یابی علل بروز پدیده قاچاق عواملی همچون بالا بودن سود و حقوق گمرکی (تعرفه)، ممنوعیت و غیرمجاز بودن کالاهای مورد نیاز کشور، تشریفات متعدد واردات رسمی، فرار از الزامات استاندارد و ضوابط کمی و کیفی وارداتی، عدم پاسخگویی تولیدات به سلائق مورد نظر مصرف‌کننده، شرایط اقتصادی، اجتماعی و بیکاری در مناطق مرزی و دوگانگی اقدام در کنترل قیمت کالای خارجی و داخلی است.
 
4- برخی بسترهای قانونی نیز تسهیل‌ کننده قاچاق است که از جمله می ‌توان به سوءاستفاده از ظرفیت معافیت کالای همراه مسافر، تجارت مرزی، ملوانی و پیله‌ وری و تعدد طبقات تعرفه‌ای اشاره کرد.


5- وضع تحریم‌ها نیز در افزایش قاچاق موثر است. به دنبال تحریم برندهای معتبر از راه ‌اندازی نمایندگی در کشور ما منع شدند و به این ترتیب راه برای قاچاق کالاهای آنها به کشور باز شد.

6- یکی از پیامدهای اقتصادی قاچاق کالا، تضییع حقوق دولت و نگرفتن عوارض گمرکی است و مضاف بر آنکه کالایی که از مبادی قاچاق وارد می‌شود به ویژه در بحث موبایل و یا لوازم آرایشی مسایل فنی و استاندارد در آنها رعایت نشده و ممکن است به مصرف کننده هم آسیب برساند مضاف بر آنکه به تولید داخل هم ضربه می‌زند. برخی معتقدند قاچاق کالا توسط باندهای ذی نفوذ و عدم کنترل مناسب مرزها به دلیل گستردگی و ضعف ساختاری در این زمینه باعث شده تا قاچاق مقرون به صرفه باشد. جای سوال دارد که چرا کالای قاچاق کشف شده مجدد در بازار توسط سازمان اموال تملیکی عرضه می‌شود در حالی که مقابله با قاچاق برای جلوگیری از ضربه زدن به تولید داخل است.

7- برای مقابله و مبارزه با قاچاق کالا در ابتدا باید هزینه قاچاق افزایش و این فعالیت غیراقتصادی شود. برای این کار می ‌توان از ابزار کاهش هزینه واردات رسمی با پایین آوردن تعرفه استفاده کرد. در مقابل مجازات‌هایی که برای قاچاقچیان کالا و عرضه‌ کنندگان کالای قاچاق در نظر گرفته می ‌شود باید بسیار بیشتر از آنچه اکنون هست باشد. این در حالی است که مجازات‌های امروز قاچاق در کشور خنده آور است و به حدی است که احدی از آن ترسی ندارد و به راحتی دست به قاچاق کالا می‌زنند. در حالی که در برخی نقاط دنیا قوانین سختگیرانه‌ای برای برخورد با قاچاق کالا دارند.

 منبع: صدای اقتصاد
انتهای پیام/
برچسب ها: قاچاق ، قاچاق کالا ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.