سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شبکه چهار باید مرجع علمی کشور در حوزه‌های گوناگون باشد

مدیر شبکه چهار فصل جدید برنامه های این شبکه و تغییرات جدول پخش برنامه‌ها را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح روز سه‌شنبه 24 شهریور نشست خبری مدیران شبکه چهار با اصحاب رسانه به منظور تفهیم برنامه‌های آینده شبکه علم و فرهنگ با حضور مدیر شبکه چهار دکتر غلامرضا غلامی و جمعی از مدیران گروه‌های برنامه‌سازی و برنامه‌سازانی همچون منصور ضابطیان و برادران صفاریان‌پور در محل برگزاری نشست‌های خبری سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

بنابر این گزارش دکتر غلامی گفت: فلسفه تشکیل این جلسه به دلیل آغاز فصل جدیدی از فعالیت‌های شبکه چهار بوده که با تغییر فصل مقارن شده است به همین خاطر بر آن شدیم برنامه‌هایی را که از دو ماه گذشته طراحی شده‌‌اند و از مهر ماه روی آنتن می‌روند را ارائه نماییم بر همین اساس در رابطه با رویکردها برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های جدید صحبت می‌کنم.

وی تاکید کرد: در پی سوالات متعددی که در رابطه با استعفای من مطرح شد لازم می‌بینم توضیحاتی را ارائه دهم، بارها از من پرسیده شد آیا شما با آقای پورمحمدی اختلاف دارید و این سوال بسیار برای من عجیب بود وجود اختلافات در رسانه امری طبیعی و بدیعی است اما این اختلاف نظرها در رابطه با بحث‌های کارشناسی است وگرنه در مورد سیاست‌های کلی رسانه و نظام و انقلاب همگی هم نظر بوده و اعتقادات مشترکی را داریم.

وی ادامه داد: ما در صدد بودیم تا برنامه نود سینمایی را برای پخش آماده کنیم اما با مخالفت پورمحمدی مواجه شدیم آقای پورمحمدی همه چیز را از منظر معاونت می‌بیند و ما از منظر برنامه‌ریزی، دلبستگی به برنامه‌ریزی باعث شد تا مانع نظر آقای پور محمدی نشده و به همین دلیل استعفای خود را ارائه کردم اما با حضور رئیس با تدبیر سازمان صدا و سیما مشکلات برطرف و استعفای من منتفی گردید، بنابراین اگر در راه موفق باشم بسیار خوشحال می‌شوم تا به مسیر خود ادامه دهم.

وی در خصوص جدول پخش برنامه‌های فصل پاییز بیان کرد: رسانه برنامه‌ریزی خود را در سه پارامتر انجام می‌دهد که عبارتند از 1- تعریف رسانه 2- نوع مخاطب رسانه 3- شناخت محیطی و پیرامونی. تعریف رسانه از اسناد بالادستی به دست آمده است شبکه‌ی 4 شبکه علمی فرهنگی و هنری است که تلاش می‌کند در حوزه فرهنگ، علم و هنر، برنامه ریزی کرده تا مخاطب را تغذیه نماید. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران بعد از 30 سال که به سمت بنای تمدن جدید اسلامی حرکت می‌کند دارای زیر ساخت‌هایی است که مبتنی بر آموزه‌های فرهنگی و اسلامی است و اگر نواقصی دارد بر طرف شده و آراستگی و پیراستگی جایگزین آنها می‌شود. فعالیت در حوزه فرهنگ زمانی رخ می‌دهد که همه دست در دست هم داده و اهداف فرهنگی مشخص و جامعه نیز به سمت آن حرکت کند. 

وی افزود: رسانه باید محیطی ایجاد کند تا نخبگان و صاحب نظران افکار خود را در چارچوب هدایت شده در رسانه عملی نمایند. شبکه 4 باید مرجع علمی کشور در حوزه‌های گوناگون باشد، شبکه 4 باید ارتباط مستمر با منابع علمی دنیا داشته و آنها را انعکاس دهد در واقع مرز دانش را بیان کند. 

همچنین برای نسل جوان عتش لازمه در جهت کسب علم را ایجاد و استعدادهای جوان را شکوفا کند و فضای کشور را دانایی محور نماید.
توضیح بعدی من در حوزه هنر است به طوری که رسانه باید به حوزه‌های مختلف هنری توجه کرده و هنر را به کمک بگیرد تا به اهداف کلان فرهنگی خود دست پیدا کند، در کل هنر باید در خدمت تمدن کشور باشد. 

وی ادامه داد: مورد بعدی تعریف مخاطب است تمام این اقدامات ذکر شده برای مخاطب خاص صورت می‌پذیرد مخاطب خاص یعنی نخبگان، مخاطبان فعال،‌ اهل فکر، که به هیچ وجه منفعل نیستند، بنابراین کار ما بسیار سخت است و باید برای مخاطب فرصت ایجاد کرده و با تعامل با آنها به اهداف خود برسیم. همه مخاطبان عصر جدید تبدیل به انسان‌های تعامل‌گر،‌ جستجو‌گر و انتخاب‌گر شده‌اند، بنابراین چاره‌ای جز ایجاد فضای تعاملی نیست. به همین منظور در صدد آن هستیم شبکه 4 و برنامه‌های آن دارای فضای مجازی بوده تا ارتباط موثری با مخاطب داشته باشند به همین دلیل در پی درخواستی از سازمان، اگر قرار باشد ارتباط موثری با نخبگان بر قرار شود باید در سراسر کشور هر آدم اهل نظر و نخبه‌ای کارشناس راه دور شبکه 4 باشد و شبکه 4 تبدیل به شبکه‌ای شود که نخبگان، ایده‌ها و نقطه نظرات خود را روی آنتن مشاهده کنند.  با جمع بندی که با همکاران خود داشتیم در طول این دو ماه با 60 -70 نفر از هیئات علمی دانشگاه‌ها صحبت کرده و به جدول و محصول کار فشرده فکری رسیده‌ایم. 

غلامی عنوان کرد: اکثر برنامه‌ها به صورت زنده پخش خواهند شد کنداکتور برنامه‌ها طوری طراحی شده که کمربندی ساده داشته باشیم. که این کمربندی‌ها عبارتند از 1- کمربندی دانش: «جنگ دانش»، «چرخ» که هر شب پخش خواهد شد و تهیه و تولید آن به برادران صفاریان واگذار شده است. برنامه‌ها و مجله‌های علمی نیز جزء این کمربندی هستند. 

2- کمربندی جنگ فرهنگی: «صد برگ» هر شب به مدت یک ساعت به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و آقای صوفی.

3- کمربندی نقد و مناظره: هر شب یک نقد روی آنتن می‌رود که شامل نقد کتاب،‌ فیلم، تئاتر، شعر و . . . است. قصد داریم در این باکس با تضارب آراء روبرو شویم. 

وی بیان کرد: هدف اصلی ما این است، اما نمی‌توان تمام این کارها را به تنهایی انجام داد بلکه ما در دو ماه گذشته با معاونین،‌ مشاورین، حوزه هنری، پژوهشگاه‌ها و دیگر مراکز صحبت‌های فراوانی داشتیم. بنابراین از همه صاحب‌نظران تقاضا می‌کنم تا در همه حوزه‌ها به ما کمک کرده تا تعالی فکر،‌ اندیشه، فرهنگ و هنر تحقق پیدا کند.

در پایان غلامی مدیر شبکه چهار در خصوص برنامه‌های حوزه دین گفت: در برنامه‌های دینی و معرفتی نگاه معرفتی ما ارائه می‌شود و کمک می‌کند تا معرفت دینی مخاطب بالا رود به طوری که نماز ظهر پخش نمی‌شود و به جای آن بعد از اذان مناجات‌های معنوی پخش می‌شود.

وی گفت: ما در پی ساخت برنامه‌های گران قیمت نیستیم. با توجه به کمک‌های مالی سازمان سعی می‌کنیم هزینه‌ها سنگین نباشد. فاز اول مجموعه‌های اعلام شده شامل برنامه «چرخ»، «صد برگ»، «تله تئاتر» و «نقد چهار» است که از 11 مهر پخش شده و بقیه برنامه تا حداکثر آخر آبان به روی آنتن می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعی از قرار گرفتن متن استعفانامه خود در صفحه‌های اجتماعی ندارم. ما باید سواد رسانه‌ای جامعه را بالا ببریم.

در ادامه این نشست، آقایی مدیر گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 گفت: سال‌هاست از گذشته تا کنون با مدیران عاقل در پی نشان دادن دستاور‌دها و ویژگی‌های فرهنگی این سرزمین بوده‌ایم. امیدواریم با استفاده از تجربیات این بزرگان ادامه‌دهنده راه آن‌ها باشیم. شبکه چهار مانند شبکه‌های معتبر جهان برنامه‌های جدیدی را طراحی کرده که امیدواریم جذاب باشد. به منظور گسترش گفتار در جامعه حضور چهره‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی را در نظر داشته تا به ما در فهم جایگاه انسان ایرانی در جهان معاصر کمک کند که این موارد در قالب برنامه‌های نو و جذاب نمود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سر فصل برنامه‌های ما عبارتند از:
 
1- برنامه زاویه: این برنامه پیش از این هم تولید و پخش شده است. به زودی با اساتید دانشگاه و حوزویان به صورت زنده به روی آنتن می‌رود هدف این برنامه تبادل اندیشه و گفتگوی نخبگان جامعه ایرانیست. رویکرد اصلی این برنامه مباحث علوم انسانیست که در برنامه جدید به اهم موضوعات حوزه فرهنگ نیز می‌پردازیم. 

2- درس گفتارها: در این برنامه پای درس بزرگان و نام‌آوران در حوزه ادبیات دین و اخلاق می‌نشینیم. همچنین به تاریخ فلسفه ایران و جهان می‌پردازیم. 

3- حوزه کتاب: شامل سه برنامه مفصل است. «فانوس» که معرفی کتاب‌های برتر را در دست کار دارد و به تهیه‌کنند‌گی محمود فاتحی و محمد رحیمی به روی آنتن می‌رود. «مجله کتاب» که هر هفته به دیدار نویسندگان حوزه قلم رفته و پر فروش‌ترین کتاب هفته و خبرهای خوب حوزه کتاب را بیان می‌کند. همچنین در سری جدید به بعضی معضلات و کاستی‌های این مسیر اشاره می‌شود.

وی در ادامه گفت: «نقد کتاب» عنوان دیگر بخش مربوط به حوزه کتاب است که به تهیه‌کنندگی شفیعی که برنامه چالشی با دعوت اساتید حوزه‌های مختلف فکر و اندیشه ارائه می‌شود، پخش خواهد شد. همچنین «صدبر‌گ» به تهیه‌گنندگی ضا‌بطیان و صوفی که یک شبانه آرام و فرهنگی است، از دیگر برنامه‌هاست.

همچنین برنامه‌ای با نقد و فرهنگ و اندیشه غرب: با هدف ارائه نقدهای علمی و حرفه‌ای، نقدهای موجود و عرضه دستاوردهای آن‌ها را در دست دارد تا مایه فکری و عملکردی ما قرار بگیرند.

مهدی غلامی مدیر دفتر شبکه چهار گفت: برنامه‌ای در خصوص ارائه خلاصه کتاب را در نظر داریم که با استفاده از حضور بازیگران کتابخوانی را ترویج می‌دهیم. همچنین دو باکس خبر ساعت 18 و 20 ادغام می‌شوند یعنی از عید غدیر (11 مهر) یک بخش خبری خواهیم داشت.

ندا سپانلو مدیر تأمین شبکه چهار گفت: برنامه‌های شنبه تا چهارشنبه شبکه چهار عبارتند از: برنامه زنده «چرخ» که به زبان ساده در پی انتقال مطالب انتزاعی است. کلیدی‌ترین و دشوارترین کار رسانه انتقال مفاهیم به زبان ساده برای به کارگیری در زندگی روزمره است در این برنامه در پی بیان آخرین اتفاقات و دستاو‌ردها و شناخت چهره‌های علمی هستیم.

برنامه بعدی «مجله‌های علمی» است که با رویکردی متفاوت در گروه دانش 5 روز در هفته پخش می‌شود. مجله‌های علمی به سراغ شاخه‌های مختلف علوم نوین مانند شاخه‌های زیست فناوری، سلول‌های بنیادی و دریافت اطلاعات تخصصی می‌رود. این برنامه تولیدی بوده و هر روز به مدت 30 تا 40 دقیقه پخش می‌شود.

وی در ادامه دو مژده داد: «آسمان شب» و «پرتو» در نیمه دوم سال راه‌اندازی می‌شود. «آسمان شب» در عرصه نجوم با رویکرد ساختار جدید و برنامه «پرتو» با گفتگویی شیرین و جذاب به همراه چهره‌های علمی و نخبه که یک روز در هفته پخش می‌شود.

رحیمی مدیر تأمین برنامه شبکه چهار اظهار داشت: امیدوارم اتفاقات جدیدی را در حوزه برنامه‌سازی شاهد بوده و نقش بسیار ارزنده‌ای را ایفا کنیم. با توجه به عوض‌شدن فصل تنوع محتوا، ساختار و ریتم را ایجاد می‌کنیم. ساختارشکنی و خارج شدن از شکل کنونی مد نظر ماست. همچنین برنامه‌های تأمینی زیادی از جمله فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و مستند و غیره در نظر دارد.

اکبر عالمی گفت: همچنین بعد از چهار سال هفده تله تئاتر تولید می‌شود که در عید 95 پخش می‌شود. به علاوه 60 رمان ایرانی و خارجی انتخاب شده که حدود 15 تا 20 دقیقه خواندن آن توسط بازیگران به نام با افکت و موسیقی اجرا می شود. 

وی در مورد نقدها با عنوان برنامه «نقد چهار» گفت : «نقد چهار» شامل نقد تئاتر شنبه‌ها به تهیه‌کنندگی آقای گیاه‌چی ، به تئاترهای روز می‌پردازد. «نقد شعر»  که به شعر معاصر می‌پردازد. مجری این برنامه سعید بیابانکی است. «نقد کتاب»، «نقد اندیشه»، «نقد فیلم» به تهیه‌کنندگی آقای جمال و «نقد سینما» به تاریخ و حاشیه‌های سینما می‌پردازد. گفتنی است «نقد هنرهای تجسمی» یک برنامه تولیدی است که در گالری‌ها و موزه‌ها اجرا و ضبط می‌شود. مجری آن مهسا ملک مرزبان است.

وی گفت: «مجله عکاسی» برنامه تخصصی عکاسی‌ است که به عکاسی حرفه‌ای پرداخته و جوانان را تشویق به عکاسی می‌کند. 

«مجله چهارخانه» فیلم‌های کوتاه ایرانی و خارجی را پخش می‌کند.

برنامه «رادیو تئاتر» به پشت صحنه رادیو تئاتر و نمایش پرداخته و یک بخش رادیویی و یک نمایشنامه‌خوانی است. 

در برنامه «تجربه هنر» با کارگردان و نویسنده‌ها و گریمورهای سینما و تئاتر به مدت دو ساعت صحبت می‌شود. در این برنامه راجع به معماری ایرانی و اسلامی صحبت شده و به مجموعه‌دارها سر می‌زنیم.

رحیمی در ادامه گفت: برنامه‌ها تکرار هم دارند و بحث‌های تعاملی در فضاهای مجازی شبکه را همراهی می‌کند و برای روزهای پنجشنبه و جمعه بخش‌های نمایشی و گفتگو محور بیشتر خواهد شد.




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.