سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

آغاز عملیات نمونه گیری خون و مو از اسب های خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آغاز عملیات داده برداری و نمونه گیری خون و مو از اسب های این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ مبارکی گفت: در راستای تشکیل پایه های اسب بومی کشور،و خراسان شمالی مهد نژاد اسب اصیل ترکمن است ، گروه اعزامی فدراسیون سوار کاری وارد استان شدند .

وی افزود : این گروه هم اکنون مشغول به کار شناسایی و میکروچیپ گذاری و تست دی ان ای هستند تا تولیدات این اسبها شناسنامه دار شوند و در میادین ورزشی حضور یابند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: درهمین راستا پس ازاخذ نمونه گیری با انجام تست های ژنومیکی اسبهایی که ترکمن هستند در کتاب انساب که توسط فدراسیون سوارکاری درحال تدوین است به ثبت خواهد رسید.

مبارکی شناسنامه دار شدن تولیدات اسب استان را یکی از مزیت های این کتاب عنوان کرد و افزود: آن دسته از اسبهایی که در این کتاب به ثبت نرسند در رده اسب اصیل قرار نمی گیرند.

وی گفت: برگزاری کلاس های آموزشی برای مربیان و چابک سواران ،برگزاری منظم کورس که ابتدای سال بود ،برگزاری جشنواره زیبایی در "مهرماه " و برنامه تایم تریل که در هفته دفاع مقدس برگزارمی شود از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان است.

نماینده فدراسیون سوار کاری افزود: اختصاص خراسان شمالی به اسب ترکمن با ویژگی های منحصر به فردش که میتواند در کورس ،پرش با اسب و...باشد بر کسی پوشیده نیست

ابراهیم پور علت نمونه گیری را تفاوت ژنتیک اسبها با یکدیگر عنوان کرد و افزود: چه بسا ظاهر اسب ترکمن باشد اما از درون ژنتیک اسب اصیل ترکمن را دارا نباشد.

وی خاطر نشان کرد : با انجام عملیات نمونه گیری از خون و موی اسبها "یال /دم" و ارسال به آزمایشگاه ها در آمریکا و انگلستان به اصالت اسب ها پی خواهیم برد.

نماینده فدراسیون سوار کاری گفت : هزینه های نمونه گیری و ارسال نمونه ها به آزمایشگاه ها تماما برعهده مالک اسب است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بجنورد ، آغاز ، نمونه گیری ، اسب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.