سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بی نظارتی در اداره نظارت های سازمان هواپیمایی / بدهی های ایرلاین ها تاخیرات را صد برابر می‌کند

بی توجه بودن سازمان هواپیمایی کشور و نیز افزایش روز به روز بدهی ایرلاین ها باعث شده تاخیرات در پرواز ها صدبرابر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان آیین نامه حقوق مسافران که از اردیبهشت امسال  برای دفاع از حقوق مسافران و نیز بهبود کیفیت پروازها و در نتیجه نرخ بلیت  به تصویب رسیده بود متاسفانه با وضعیت موجود در پروازهای داخلی مطابقت ندارد، به طوری که زمینه ساز افزایش تاخیرات در پرواز ها به خصوص پروازهای چارتری شده است.

براساس این گزارش موضوع ‌آیین‌نامه حقوق مسافر و ابلاغ آن به ایرلاین‌ها، از اواخر آبان‌ماه سال گذشته مطرح ‌و مقرر شد پس از تأیید شورای عالی هواپیمایی تا ‌اواخر آذر 93 به ایرلاین‌ها ابلاغ شود و انتظار ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری این است که ضوابط و دستورالعمل‌های لازم را برای عملکرد ایمن و بهره‌وری صنعت تدوین و اجرا کند؛ در واقع با تدوین این آیین‌نامه‌ در واقع مردم با حقوق خود در مقابله با تاخیرهای پروازی ‌آگاه می‌شوند.

آئین‌نامه حقوق مسافر در سه بعد «حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه»، «نرخ بلیت» و «حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز» است.‌

در این دستور العمل در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط جوی یا امنیتی فرودگاه مبدا، مقصد و در مسیر دچار تاخیر و یا ابطال می‌شود، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافران هستند.

همچنین بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی، اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد در این‌صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت است و اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد، در این صورت شرکت حمل کننده موظف به پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه یک بلیت مشابه با 30 درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر است.
 
همچنین ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد؛ همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت های هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌کند.

براساس این گزارش در در همین راستا محمد خداکرمی سرپرست سابق  سازمان هواپیمایی کشوردر گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه میزان شکایات از شرکت هواپیمایی کاهش یافته است ،افزود: از زمان ابلاغ این آیین نامه تمامی مصوبه های آن از سوی شرکت های هواپیمایی رعایت می شود.

وی با اشاره به آیین‌نامه حقوق مسافران گفت: برخی از ایرلاین‌ها به اجرای آیین نامه حقوق مسافران اعلام نارضایتی کردند.

خداکرمی توضیح داد: به نظر ما دستورالعمل حقوق مسافر با موفقیت روبرو بوده و این دستورالعمل از زمان اجرای آن که نیمه اردیبهشت ماه است تا به امروز به خوبی اجرا شده و تا حدودی میزان تأخیرات را کاهش داده است.

سرپرست سابق  سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: در صورتی که برخی از پروازها با تأخیر بیش از 4 ساعت روبرو شود بلیت مشابهی با 30 درصد تخفیف به مسافران تعلق می‌گیرد.

براساس این گزارش مشاهدات میدانی در حال حاضر خلاف این موضوع را نشان می دهد و این در حالی است که ایین نامه حقوق مسافران در طول یک ماه گذشته اجرایی نشده است و ما منتظر پاسخ گویی سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر تخلفات ایرالاین ها ازجمله ماهان ،ایران ایر،معراج و نیز آژانس های متخلف هستیم .  

براساس این گزارش به گفته علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه اکثر تاخیرات پرواز ها به دلیل بدهی ایرلاین ها بوده است گفت: متاسفانه تا به امروز سازمان هواپیمایی کشوری هیچ پاسخ به این موضوع نداده است.

وی در ادامه افزود: اکثر تاخیرات پروازها بیشتر به دلیل بدهی ایرالاین ها بوده که می توانند با پرداخت این بدهی بخشی از مشکلات در این حوزه کاسته شود. 

از سوی دیگر طی تماس های مکرری که با  مرتضی دهقان مديركل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شركتها و موسسات هوانوردي  صورت گرفت متاسفانه هیچ پاسخ داده نشد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
مقررات مربوط به لغو پرواز فقط در عالم رویاها اجرا میشود.
دیشب پرواز ما از قشم به تهران 2ساعت قبل پرواز لغو شد(ایران ایر). و نه تنها وجهی پرداخت نشد بلکه مهر لغو هم نمیزدند و شخصا بلیط از ایرلاین دیگه تهیه کردم.