مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ
بلیت هواپیما تکلیفی است که دولت باید طبق ماده 161 قانون برنامه پنجم
توسعه آن را انجام دهد، گفت: دولت باید تا پایان سال سوم قانون برنامه پنجم
توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را انجام میداد که متأسفانه تا به امروز
اجرایی نشده است.
وی در ادامه افزود: این موضوع علیرغم مصوبه شورای عالی هواپیمایی هنوز اجرایی نشده و سازمان هواپیمای کشوری پیگیر این موضوع است.
سامانی
اظهار داشت: مذاکرات خرید هواپیما در جریان است و با توجه به آنکه کشورهای
عرضهکننده هواپیما معدود است شرکتهای هواپیمایی با توجه به ظرفیتهای
خود در حال مذاکره با این کشورها هستند.
وی
یادآور شد: روند مذاکره برای ورود ناوگان هواپیمایی جدید به کشور به تدریج
در حال انجام است و در ارتباط با دوران پساتحریم نیز این موضوع در حال
پیگیری است.
دبیر انجمن شرکت هواپیمایی کشوری با
اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی زیانهای بسیاری را جهت پروازهای تکلیفی
از سوی سازمان هواپیمایی کشوری متحمل شده است، گفت: باید بخشی از بدهی
ایرلاینها با زیانهایی که تا به امروز متحمل شده است تهاتر شود.
وی یادآور شد: ایرلاینها جهت پرواز به مناطق غیراقتصادی حدود 500 میلیارد تومان زیان طی چهار سال گذشته تا به امروز متحمل شده است.
سامانی
در خصوص بدهی ایرلاینها به شرکتهای فرودگاهی و شرکت نفت گفت: این
بدهیها به دو دسته تقسیم میشوند که دسته اول مربوط به بدهی شرکتهای
ایران ایر، آسمان و ماهان است که بیشترین میزان بدهیها مربوط به دسته اول
است.
وی اظهار داشت: به دنبال پیگیریهای صورت گرفته امیدوار هستیم بخشی از بدهیها از هزینه پروازهای تکلیفی کاسته شود.
دبیر
انجمن شرکتهای هواپیمایی توضیح داد: بخش دیگری از شرکتهای هواپیمایی
مربوط به سایر شرکتها است که به تدریج این بدهیها از طریق قسط بندی به
شرکتهای فرودگاهی و شرکت نفت پرداخت می شود.
سامانی
مبلغ بدهیها را 650 میلیارد تومان اعلام کرد که به دلیل اختلاف میان شرکت
فرودگاهها و شرکت نفت و نیز نرخ عوارض این بدهیها انباشته شده که
امیدوار هستیم با قسط بندی بخشی از این بدهی هر چه سریعتر پرداخت شود.
وی
از همکاری شرکت فرودگاههای کشور به دلیل تحمل در تأخیر پرداخت بدهیها
تشکر کرد و گفت: امیدوار هستیم هر چه سریعتر این بدهیها پرداخت شود.
انتهای پیام/