سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

هنگام خشم اولين راهی كه به ذهن می رسد، بهترين راه نيست

کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: مطممئن باشید هنگام خشم اولين راهی كه به ذهن می رسد، بهترين راه نيست و برای کنترل خشم، راهکارهای مناسبی وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ندا خورشيديان كارشناس بهداشت روان مركز بهداشت شهدای والفجر، در جلسه ای که برای جمعی از کارکنان دانشکده دندانپزشکی برگزار شد، در تعريف خشم گفت: خشم يك احساس پيچيده است كه به صورت جسماني و هيجاني ابراز مي شود و خصومت يك اصطلاح مرتبط با خشم و پرخاشگري است و به مجموعه اي از نگرش ها و قضاوت هاي برانگيزاننده رفتارهاي پرخاشگرانه اطلاق مي شود که گاهی در محيط هاي كاري بين افراد ديده مي شود.

وی افزود: خشم يک هيجان و پرخاشگری يک رفتار است، در حالی كه خصومت نگرشی است كه شامل دوست نداشتن ديگران و ارزيابي منفي آنان است.

این کارشناس بهداشت روان در زمينه عوامل برانگيزاننده خشم در محيط هاي كاري، اضافه کرد: عدم مهار خشم و عصبانيت فردي در محيط كار در درازمدت، فرد را به لحاظ روحي فرسوده و از بازده و كارايي او در فعاليت هاي گروهي مي كاهد.

خورشیدیان با اشاره به علائم هشدار دهنده نشانه هاي خشم در مورد راه هاي كنترل خشم در محيط كار، گفت: نخستين مطلبي كه بايد به آن توجه كنيد كنترل زبان در هنگام خشم است، يعني هر سخني را نگوييد و اول فكر كنيد، واكنش خود را به بعد از رفع شدن عصبانيتتان موكول كنيد، مطمئن باشيد هنگام خشم، هميشه اولين راهي كه به ذهن مي رسد بهترين راه نيست.

وی در خصوص راهکارهای کنترل خشم، توصیه کرد: بهتر است در این هنگام نفس عميق بكشيد، از مسائل و مشكلات جزيي عصباني نشويد، ديدگاه هاي مختلف را مدنظر قرار دهيد، متفاوت بودن ديدگاه هاي طرف مقابل ما نبايد باعث شود فكر كنيم او اشتباه مي كند يا اينكه حق فقط با ما است، كمي قدم بزنيد تا خشمتان فروكش كند، با كسي كه مي تواند آرامتان كند حرف بزنيد، براي از بين بردن عصبانيتان ورزش كنيد، ببينيد چه چيز باعث عصبانيتتان مي شود.

کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر در خصوص مشکلات محل کار، با توصیه به اینکه همكارانتان را بشناسيد و ببينيد رفتار هر كدام از همكارانتان چه علائمي دارد، گفت: ممكن است بسیاری از صحبت های اطرافیان براي شما مثل انتقاد است، در واقع حكم شوخي داشته باشد، پس بهتر است واكنش افراد ديگر را پيش بيني كنيد، زماني كه مي خواهيد كار جديدي را در اداره انجام دهيد، واكنش و عكس العمل همكارانتان را پيش بيني كنيد که با اين كار مي توانيد بهتر با انتقادات و ايرادهاي آنها پس از انجام كار كنار بياييد.

خورشیدیان تصریح کرد: خود را براي حفظ آرامش آماده كنيد، زماني كه مي خواهيد در جمع صحبت کنیدخود را براي هر نوع سؤال و انتقادي آماده كنيد، با اين كار مي توانيد حين ايراد انتقادات سايرين آرامش خود را حفظ كرده و به درستي پاسخ منتقدان را بدهيد.

وی با اشاره به دیگر راهکارهای کنترل خشم، افزود: شروع به نوشتن كنيد و كلماتي كه موقع عصبانيت بيان مي كنيد را روي كاغذ بنويسيد، سعي كنيد ديگر هنگام مشاجره و عصبانيت آنها را تكرار نكنيد، به جاي داد زدن حرف بزنيد، در مورد چيزي كه مي گوييد كمي فكر كنيد و صدايتان را بلند نكنيد، ياد بگيريد كه با ترك محل، عصبانيت هاي خود را نيز دور بريزيد و به كارهايي بپردازيد كه به آن علاقه داشته و لذت مي بريد.

کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر تاکید کرد: براي طغيان هاي عصبي خود عذرخواهي كنيد و با وجود اينكه قصد بدي نداشته ايد، درست نيست كه محل را با عصبانيت ترك كنيد، اگر به کسی بی احترامي کرده اید از او معذرت بخواهيد، لزومي ندارد كه براي عصبانيت خود توضيحي بياوريد، فقط گفتن «من رفتار بدي داشته ام و عذر مي خواهم» كافي است تا همه سوء رفتارها را از بين ببرد، به فوايد و مضرات عصبانيت فكر كنيد و به سلامت خود بينديشيد.

انتهای پیام/ی


برچسب ها: خشم ، اولین ، ذهن ، بهترین ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.