سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

کسب رتبه برتر شهرستان ملکان در شناسایی و کنترل بیماریهای فشارخون

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملکان بیماری هاری را یکی از معضلات این شهرستان دانست و گفت: طی سال گذشته 20 درصد حیوان گردی در شهرستان ملکان کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ میرزاپور در مراسم گرامیداشت روز بهورز از کشف و درمان تعداد ۶۳۵۷ مورد فشارخون در ملکان خبر داد و افزود: در سال ۹۳ تعداد ۲ هزار دیابتی شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

وی بیماریهای قلبی و عروقی را منشا بسیاری از بیماریها و مرگ و میرها عنوان کرد و یادآور شد: شهرستان ملکان طی سال ۹۳ در شناسایی و کنترل بیماریهای فشارخون رتبه برتر استان را کسب کرد.

میرزاپور بیماری دیابت را منشا تمام بیماریها دانست و اظهار کرد: تمام بیماریها از بیماری دیابت بوجود می آید و باید نسبت به شناسایی بموقع و کنترل آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه تحرک و شناسایی و پیشگیری مقدم بر درمان است گفت: هر چقدر بیمارستانها و تجهیزات پزشکی را افزایش داده و نسبت به پیشگیری کاری نکنیم بی فایده خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملکان با اشاره به سیاست افزایش جمعیتی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: در سال ۹۲ تعداد ۲۲۷۴ مورد و در سال ۹۳ تعداد ۲۳۲۹ ولادت در این شهرستان اتفاق افتاده است.

وی برگزاری کمپین های کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف شیر و لبنیات را از جمله دوره های آموزشی شبکه بهداشت و درمان ملکان به قشرهای مختلف مردم بمنظور خود مواظبتی ذکر کرد و افزود: این دوره های برگزار شده تاثیر خوبی در سلامت جامعه و همچنین افزایش آگاهی و سواد سلامتی مردم داشته و تا پایان سال چند کلاس آموزشی دیگر نیز در این راستا برگزار خواهد شد.

میرزاپور نمونه برداری از آب به تعداد ۱۰۶۴ فقره را از دیگر فعالیت های شبکه بهداشت و درمان ملکان طی سال ۹۳ دانست و تصریح کرد: طی این مدت ۲۶۲۹ تن مواد غذایی فاسد معدوم گردید.

وی همچنین از توزیع سبد غذایی به یکصد نفر از مادران باردار و شیرده نیازمند در روستاهای ملکان خبر داد و گفت: این برنامه ادامه داشته و به ۲۵۰ فقره افزایش خواهد یافت.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملکان ارزش ریالی هر سبد غذایی توزیع شده به مادران باردار و شیرده را ۳ میلیون ریال عنوان کرد.

دکتر میرزاپور اجرای طرح سلامت خانواده را از دیگر برنامه های شبکه بهداشت و درمان ملکان دانست و گفت: ۲ مجتمع پزشکی برای تحت پوشش قرار دادن ۴۰ هزار نفر جمعیت شهر ملکان ایجاد و برای هر خانوده یک پزشک خانواده معرفی و تمام اطلاعات پزشکی افراد بصورت الکترونیکی ثبت خواهد شد.

در ادامه مراسم معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان ملکان نیز از بهورزان بعنوان نجات دهندگان انسانها یاد کرد و افزود: باید از خدمات ارزشمند این انسانها به نحو شایسته تجلیل شود.

حقیری اجرای برنامه خود مراقبتی را از جمله برنامه های سند توسعه شهرستان ملکان ذکر کرد و گفت: باید به همت بهورزان خانه های بهداشتی روستاها را به کلاس افزایش سواد بهداشتی مردم تبدیل کنیم تا ضمن ارتقا عمر جلوی مرگ و میرهای زود رس نیز گرفته شود.

گفتنی است: در پایان مراسم به بهورزان نمونه و همچنین خبرنگاران محلی فعال در حوزه بهداشت و سلامت شهرستان ملکان لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام/ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.