سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اتاق تهران عنوان کرد:

لزوم استفاده از شرایط جدید برای افزایش مبادلات ایران و روسیه

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه باید از فرصت جدید پیش آمده برای افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه استفاده شود گفت:در بخش انرژی دو کشور مزیت‌های بسیاری دارند که در صورت همکاری مشترک می‌توانند نقش اساسی را در دنیا ایفا نمایند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران عصر امروز در همایش آشنایی متقابل با فرصت‌های بازرگانی و سرمایه گذاری کشورهای ایران و روسیه و حوزه CIS با اشاره به حجم مبادلات تجاری اریان و روسیه در سال‌های گذشته گفت: بیشترین رکود حجم مبادلات مربوط به سال 91 بود که در این سال 1.6 میلیارد دلار واردات از روسیه انجام گرفت و نزدیک به نیم میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام شد این در حالی است که پتانسیل و ظرفیت‌های دو کشور فراتر از این ارقام و اعداد است.

وی تصریح کرد: باید با برداشته شدن تحریم‌ها حجم مبادلات تجاری میانه ایران و روسیه افزایش بیابد و با توجه به تحریم  روسیه توسط غرب می‌توان از این فرصت نهایت استفاده را کرد.

خوانساری تصریح کرد: با توجه به این که روسیه بازار بزرگی دارد و حجم بالایی از مواد غذایی را وارد می‌کند، کشور ما با توجه به تولیدات مناسب در این بخش می‌تواند صادرات خوبی را با این کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: البته در بعضی از کالاها مانند مرغ صادرات انجام شده اما جای کار بسیار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بخش حمل و نقل را از دیگر زمینه‌هایی عنوان کرد که باید به آن توجه شود و گفت: در سال 81 موافقت نامه‌ای میان ایران و روسیه امضا شد که در دولت‌های نهم و دهم این توافق نامه به صورت جدی پیگیری‌اند و در شریط کنونی باید براین موافقت نامه تمرکز شود تا  بسیاری از مشکلات حل شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد: در بحث حمل و نقل ریلی با توجه به اینکه در شرایط کنونی ارتباط ریلی ما با روسیه قطع است اما باید سرمایه گذاری هایی در این بخش صورت گیرد تا هزینه تجارت با این کشور کاهش بیابد.

 خوانساری ادامه داد: در بخش حمل و نقل هوایی با گسترش  مبادلات اقتصادی می‌توان مسیرهای هوایی را مشخص کرد چرا که  در حال حاضر با ترکیه که کشور توریستی است ما پرواز‌های متعددی داریم اما به عنوان مثال به آستاراخان  پروازی برقرار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران انرژی را از دیگرمزیت‌های همکاری میان دو کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه قیمت نفت نوساناتی دارد اما در بخش پتروشیمی دو کشور می‌توانند با همکاری‌های مشترک نقش اساسی را در دنیا ایفا کنند.

وی ادامه داد: در بخش استخراج منابع دریای خزر نیز زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید اختلافات میان دولت‌ها در این بخش حل شود.

خوانساری تصریح کرد: در سال‌های گذشته اگر مبادلات تجاری میان ایران و  روسیه وجود داشته اما متاسفانه این دو کشور شریک استراتژیک یکدیگر نبودند و نتوانسته‌اند از امکانات یکدیگر استفاده کنند و در شرایط جدید پیش آمده باید از این موقعیت استفاده شود که در این راستا ایران و روسیه می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.