سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سران سه کشور اروپایی: چرا از توافق حمایت می کنیم؟

آن ها گفتند: «گرچه ممکن است ما منافع یکسانی با ایران نداشته باشیم، اما قطعاً با چالش های مشترکی روبرو هستیم. ما به انتظار تغییر زودهنگام سیاست خارجی ایران به توافق نرسیده ایم.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سران کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان به صورت مشترک در متنی که برای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست (WPost) ارسال کرده اند، بر اجرایی کردن کامل توافق هسته ای ایران به دلیل رسیدن به اهداف تعیین شده آن تأکید کردند.
 
"دیوید کامرون، فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل" سران سه کشور اروپایی مذاکره کننده با ایران در قالب 1+5 در این متن که با عنوان "چرا از توافق حمایت می کنیم" منتشر شده، با اشاره به فرصت رأی گیری این هفته کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، نوشته اند: «این لحظه ای مهم و فرصتی قابل توجه برای نمایش قابلیت های دیپلماسی در دوره ای است که تردیدهای جهانی رشد قابل توجهی به خود دیده است.»
 
 
آن ها در این نامه نوشتند: «برنامه هسته ای ایران برای بیش از یک دهه منبع نگرانی بوده و در حالی که ایران ادعای صلح آمیزبودن جاه طلبی های خود را بر اساس ان پی تی داشت ، ما از مدت دو سال قبل با توسعه هشدار دهنده ای در برنامه ایران مواجه شدیم. ذخایر روزافزون اورانیوم بعضاً تا سقف 20 درصد، افزایش تعداد سانتریفیوژها از جمله دستگاه های قدرتمندتر نسل جدید، تأسیسات عمیق و سنگربندی شده فوردو، و تکمیل قریب الوقوع رآکتور تحقیقاتی اراک با قابلیت تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی از جمله این موارد بود. و البته آژانس بین المللی انرژی اتمی بر بعضی جنبه های برنامه هسته ای ایران دید بسیار محدودی داشت.»
 
 
آن ها افزودند: «این مسائل، تهدیدی جدی، نه تنها برای همسایگان ایران و اسرائیل، بلکه برای کشورهای ما ایجاد می کرد، چرا که مسابقه تسلیحاتی هسته ای در خاورمیانه یک عنصر فاجعه آمیز جدید را به منطقه بی ثبات کنونی اضافه می کرد. ما برای پرداختن به این تهدید، مسؤولیت مشترکی بر دوش احساس کردیم و تاریخچه طولانی مذاکرات بی نتیجه با ایران، مبنای محکمی برای خوشبینی باقی نمی گذاشت. با این حال، محصول دو سال مذاکرات سخت و جزئی، توافقی است که تمام مسیرهای ممکن به سلاح هسته ای ایران را در مقابل تسکین مرحله به مرحله تحریم های هسته ای کاملاً می بندد.»
 
 
آن ها تأکید کردند: «ما به طور کامل از این توافق حمایت می کنیم از آنجا که این توافق ما را به اهدافی که خود تعیین کرده بودیم می رساند. این توافق با پرداختن به مسیر رسیدن به بمب از راه غنی سازی اورانیوم، ایران را به کاهش 98 درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده، کاهش دو سوم تعداد سانتریفیوژها، محدودیت در سطح غنی سازی اورانیوم، و توقف استفاده از سایت عمیق فوردو به منظور غنی سازی ملزم می کند. توافق همچنین مسیر رسیدن به بمب از راه پلوتونیوم را با اِعمال تغییرات در رآکتور اراک می بندد، به گونه ای که این رآکتور دیگر پلوتونیوم سطح تسلیحاتی تولید نکند. این توافق همچنین دسترسی بهتری را برای آژانس، نه تنها به تأسیسات هسته ای ایران و چرخه کامل سوخت هسته ای، بلکه، در جای نیاز، به هر تأسیسات اعلام نشده ای از سوی ایران تضمین می کند.»
 
 
آن ها گفته اند: «در مقابل، ایران تخفیف های مرحله به مرحله ای را در مورد تحریم های مربوط به هسته ای دریافت می کند، اما تنها در حالی که به تعهدات خود به صورت قابل لمس و مورد راستی آزمایی آژانس عمل کند. و ما همه بر روی چشم انداز بازگشت تحریم ها درصورت نقض اصولی توافق از سوی ایران توافق کرده ایم.»
 
 
سران سه کشور اروپایی در این متن تصریح کردند: «این توافق، توافقی نه بر مبنای اعتماد، یا هرگونه فرضی درباره وضعیت 10 یا 25 سال آینده ایران، بلکه مبتنی بر کنترل کننده های به دقت نوشته شده ای است که قابل راستی آزمایی و بلندمدت هستند. همچنین ایران انگیزه هایی قوی برای تقلب نکردن خواهد داشت: احتمال قریب به یقین گرفته شدن مچ ایران و پیامدهای بعد از آن، مسئله تقلب را به یک گزینه باخت برای ایران تبدیل خواهد کرد.»
 
 
آن ها البته تأکید کرده اند: «ما با قطعیت، به رسمیت نشناختن کشور اسرائیل از سوی ایران و زبان غیرقابل قبول مورد استفاده رهبران ایران در مورد اسرائیل را محکوم می کنیم. موضوعات امنیت اسرائیل، منافع کلیدی ما نیز بوده و خواهند بود. اگر فکر نمی کردیم که توافق باعث حذف یک تهدید برای منطقه و به طور کلی برای نظام عدم اشاعه می شود، به توافق هسته ای با ایران نرسیده بودیم. ما به انتظار تغییر زودهنگام سیاست خارجی ایران به توافق نرسیدیم. اما توافق، البته به تهدید برخاسته از برنامه هسته ای ایران پرداخته و می تواند راهی را برای به رسمیت شناخته شدن این نکته از سوی ایران بگشاید که تعامل با همسایگانش از در پیش گرفتن مسیر تقابل بهتر است.»
 
 
کامرون، اولاند و مرکل در انتها آورده اند: «گرچه ممکن است ما منافع یکسانی با ایران نداشته باشیم، اما قطعاً با چالش های مشترکی روبرو هستیم، از جمله تهدیدی که از جانب داعش برای ما وجود دارد. ما اطمینان داریم توافق، مبنای لازم برای حل و فصل دائمی درگیری بر سر برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند. از همین روست که اکنون، به محض خاتمه یافتن تمامی روندها در سطوح ملی، ما قصد آغاز عملیاتی کردن کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را داریم.»

منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.