سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داستان مالیاتی که پزشکان باید بپردازند/ متناسب نبودن مالیات و درآمد دلیل نارضایتی صنف پزشکان

هر ساله تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام پزشکی و سـازمان امـور مالیـاتی کـشور منعقـد مـی‌گـردد و در جهت افزایش مالیات جداولی تنظیم و به اجـرا گذاشـته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مالیات در جوامع به خصوص جوامع در حال توسعه همیشه نقش مهم و کلیدی را ایفا کرده است، مبلغی که بخشی از درآمد مردم است و به عنوان مالیات در اختیار دولت برای تامین هزینه‌ها قرار می‌گیرد، دولت را برای تامین رفاه اجتماعی و رعایت اصل عدالت همراهی می‌کند.

از مهمترین بخش‌های مد نظر در سیستم مالیاتی جلب اعتماد مردم نسبت به اخذ مالیات است و اینکه مالیات چگونه و در کجا هزینه می‌شود.

هر چه مالیات عادلانه‌تر و منصفانه‌تر مصرف شود اعتقاد مردم نسبت به سیستم مالیاتی بیشتر می‌شود از این‌رو سازمان امور مالیاتی باید بکوشد ضمن رفع بی‌اعتمادی مودیان توسعه عدالت اجتماعی و عدالت مالیاتی را فراهم کند.

موضوع مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل در ماه‌های خرداد و تیر این بار پزشکان را در برگرفته است و سبب دغدغه‌ای برای آن‌ها شده است.

پزشکانی که به ادعای خودشان همواره وظایف قانونی خود را رعایت می‌کنند و حتی در برخی موارد زودتر از دریافت حق‌الزحمه  مالیات را پرداخت کرده از نحوه اخذ مالیات گله دارند.

بر اساس این گزارش؛ دلایل عمده نارضایتی صنف پزشکان از نحوه اخد مالیات وجود بی‌عدالتی در صاحبان سایر مشاغل در کشور، برخورد سليقه‌ای بسياری از ممیزان با ضوابط و تفاهمنامه‌های مربوط به جامعه پزشكی با نظام مالياتی كشور، کاهش تدریجی ضرايب مالياتی و متناسب نبودن مالیات با میزان درآمد است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: بر اساس بررسی‌های ما تغییر خاصی در درآمدهای پزشکان بخش خصوصی حاصل نشده بود، به همین دلیل با هماهنگی با سازمان امور مالیاتی بنا شد پزشکانی که میزان مالیات‌شان در گذشته یک میلیون تومان، بین یک تا پنج میلیون تومان و بیش از پنج میلیون تومان بوده است، به ترتیب 12، 18 و 24 درصد رشد مالیاتی را برای سال 93 نسبت به سال 92 اعلام کنند. بنابراین سازمان امور مالیاتی اظهارنامه کسانی را که بر اساس این فرمول اظهارنامه خود را پر کرده‌اند، می‌پذیرد.

وی با اشاره به عدم امضای تفاهم‌نامه مالیاتی میان سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی، افزود: این تفاهم به دلیل مسائل خاصی انجام نشد. یکی از آن مسائل حکم دیوان عدالت اداری بوده است. بر اساس قانون زمانی که سازمان امور مالیاتی تفاهمی را انجام می‌دهد، حق تعیین شرط ندارد و باید اظهارنامه‌ها را بر اساس آنچه در سال مالیاتی اعلام شده، بپذیرد؛ اما در تفاهم‌نامه‌های این سازمان با نظام پزشکی شرط هم وجود داشت.

هر ساله تفاهم نامه ای بین سازمان نظام پزشکی و سـازمان امـور مالیـاتی کـشور منعقـد مـی گـردد و بـرای گروه های مختلف پزشکی در جهت افزایش مالیات ، جداولی تنظیم و طی دستورالعملی بـه مـورد اجـرا گذاشـته می شود.

حال باید توجه کرد که عدم امضای تفاهم‌نامه بین سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی تغییراتی که باید در نحوه اخذ مالیات صورت بگیرد را تداعی می‌کند یا خیر؟مشکل اصلی در سیستم مالیاتی همواره نحوه اخذ مالیات بوده است و تمامی تلاش‌ها در این خصوص برای رفع نواقص اجرای مالیات صورت گرفته است.امضای توافق‌نامه ها و تفاهم‌نامه‌ها معمولا در راستای رفع مشکلات و هموار کردن نظام صورت می‌گیرد،آیا این اقدام گره‌ای را باز می‌کند؟

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
به موضوع مهمی اشاره کردید بجرات میتوان گفت که میزان مالیات هیچ تناسبی با درامد پزشکان ندارد مالیات مورد مطالبه بمراتب کمتر از انچه که قانون وضع کرده است و این امر موجب گستاخی این قشر شده است