به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرعت انتشار خبر در فضاي مجازي به موضوعات مختلفي بستگي دارد، در این میان کاربران نقش مستقیمی در انتشار اخبار مهم به خود اختصاص داده اند.
موضوع مورد نظر براساس اهميت و يا داغ بودن در شبكه های اجتماعي قرار ميگيرد،با این حال در بعضي موارد مطلب يا عكس گذاشته شده داراي اهميت چندان بالایی نیست اما بازهم به دلیل جذابیت خاص برای کاربران در دسته اخبار پربازديد قرار مي گيرد.
اخبار دیگری كه در پربازديدهاي سايت ها و شبكه هاي اجتماعي قرار می گیرند دسته اي هستند كه توسط خود کاربران منتشر شده و با استفاده از ترفندهاي فضاي مجازي همانند استفاده از تگ ها، برچسب ها و يا هشتگ ها چشم ميليون ها كاربر را به خود خيره مي كنند.
در ميان ترفندهاي مورد استفاده "هشتگ" انقلابي در اشاعه و انتشار خبر محسوب می شود. هشتگ ها چند سالي است در میان کاربران شبکه های اجتماعی از جمله کاربران ایرانی به محبوبیت رسیده است.
هشتگ نوعی برچسب است که در شبکه های اجتماعی همانند فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و... مورد استفاده قرار می گیرد تا هر زمان که نیاز باشد بتوانیم مجموعه ای از اطلاعات مختلف در مورد موضوع به خصوصی را در اختیار بگیریم.
نحوه استفاده از هشتگ
هشتگ یا برچسب با استفاده از علامت (#) مشخص شده که پس از آن یک کلمه یا عبارتی که به وسیله کاراکتر فاصله جدا نشده باشد، نوشته میشود و در صورت نیاز به جای کاراکتر فاصله از Underline یا همان زیرخط (_) استفاده میشود.
استفاده از هشتگ بسیار ساده است کافی است در قسمتی که پست خود را مینویسید علامت # را نوشته و بعد از آن کلمه مورد نظرتان را وارد کنید. به این ترتیب نوشته شما با آن کلمه برچسب زده میشود و سایر کاربران میتوانند با دنبال کردن آن ، پست شما و سایر افراد که از آن هشتگ استفاده کرده اند را به صورت یکجا مشاهده کنند. همچنین در بسیاری از شبکههای اجتماعی هشتگها با رنگ دیگری نشان داده میشوند به این ترتیب میتوان از آنها برای برجسته کردن قسمتی از متن نوشته استفاده کرد.
در
استفاده از هشتگ ها چند نکته باید رعایت شود :
در هشتگ ها از فاصله و نیم فاصله استفاده نکنید.
از تعداد زیادی هشتگ برای پست های خود استفاده نکنید.
از هشتگ های نامرتبط استفاده نکنید.
چه شبکه هایی از هشتگ ها پشتیبانی می کنند؟
اکثر شبکه های اجتماعی برای سازماندهی داده ها و تسهیل جستجو برای کاربران از هشتگ ها استفاده می کنند. با این وجود، هر شبکه اجتماعی از حالت های مختلفی در زمینه چگونگی استفاده از آنها بهره می برد.
توییتر زادگاه استفاده مدرن از هشتگ است. هشتگ های توییتر عمدتا برای اشاره به موضوعات ویژه در گفتگو کاربرد دارند. نوار کناری ترندها در فید توییتر فهرستی از هشتگ هایی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید را ارائه می کند. این فهرست بر اساس توییت هایی که منتشر می کنید شکل می گیرد.
هنگامی که به دنبال هشتگی در توییتر هستید سه روش برای فیلتر کردن نتایج وجود دارد.
در حالت "Top" محبوبترین و مرتبطترین پست ها از جمله از کاربرانی که آنها را دنبال نمی کنید، نمایش داده می شوند.
در حالت "All" هر توییتی که از آن هشتگ استفاده می کنند به صورت همزمان نشان داده می شود.
در حالت "People You Follow" نتایجی از کاربرانی که دنبال می کنید، نمایش داده می شوند.
فیسبوک در ژوئن 2013 پشتیبانی از هشتگ را آغاز کرد و البته این اقدام به جریانی نیرومند مبدل نشد. با کلیک روی هشتگ های فیسبوکی فهرستی از پست های حاوی هشتگ مشابه نمایش داده می شوند. نتایج به افرادی که شما می شناسید، محدود نمی شوند.
هشتگ ها می توانند برای تکمیل عکس های به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام استفاده شوند و به کاربر در کشف حساب های کاربری جدید و پست های مرتبط کمک کنند.
هنگامی که روی یک هشتگ گوگل پلاس کلیک می کنید نتایج جستجو شامل هشتگ اصلی و همچنین پست هایی با برچسب ها و کلیدواژه های مشابه می شود. نتایج جستجوی گوگل در سمت چپ صفحه نمایش داده می شوند در شرایطی که نتایج جستجوی هشتگ در سمت راست پدیدار می شوند. افزون بر این، گوگل امکان جستجو در فیسبوک و توییتر را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.
هشتگ ها می توانند در مواردی اثراتی مخرب برجا بگذارند و در موارد دیگری بی نهایت مفید واقع شوند، يكي از هشتگ هاي حياتي اخير #helpnepal بود كه باعث شد کمک های بسیاری به حادثه دیدگان زلزله نپال ارسال شود.
کاربران شبکه های اجتماعی به استفاده از هشتگ ها علاقه بسیاری دارند و به صورت روزانه آن ها را مورد استفاده قرار می دهند. این موضوع می تواند دلایل بسیاری داشته باشد:
- استفاده از این فرایند برای افزایش شهرت یک موضوع خاص
- ایجاد فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی
- دریافت اطلاعات درباره یک موضوع خاص به صورت یکجا
- سازماندهی توییت ها و مطالب منتشرشده در شبکه های اجتماعی
- افزایش تعداد هواداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی
- تبلیغات شرکت های مختلف برای محصولاتشان در فضای مجازی
گزارش از فاطمه زابلی زاده
انتهای پیام/