سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فيلمنامه ضعيف مانع از توليد فيلم‌های ويدئويی استاندارد می‌شود

نبود فيلمنامه با ساختار اصولی ضعفی است که در كل سينمای ايران وجود دارد و فيلمنامه ضعيف باعث شده كه فيلم‌های ويدئويی فاقد استاندارد ساخته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره فیلم یاس؛ فرزاد موتمن کارگردان سینما گفت: در طی دوران کاری خود چندین فیلم ویدئویی و تله فیلم ساخته‌ام اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه ساخت، سرمایه‌گذاری و در نهایت پخش فيلم‌ها وجود داشت دیگر این کار را ادامه ندادم.

کارگردان «خداحافظی طولانی» با اشاره به اين مطلب كه مهمترین مشکلات این حوزه برای کارگردان‌ها ضعف در نگارش فیلمنامه است، ادامه داد: البته اين مشكل سينمای ايران است و حوزه فيلم‌های ويدئويی نیز از این قاعده مستثنی نيست. وجود فيلمنامه‌های ضعيف با ساختاری نامناسب و موضوعی پيش‌پاافتاده باعث می‌شود كه كارگردانان با ساخت فيلم‌های خوب فاصله داشته باشند.

وی با بيان اين مطلب كه گاهی داستان فقط  روی کاغذ جذاب است  و عملا از نظر تکنیکی هیچ ابزار و فرصت تصویرسازی به کارگردان نمی‌دهد، يادآور شد: تصور کنید یک کارگردان جوان که حالا باید مشق کارگردانی کند با همچین فیلمنامه‌ای روبرو شود. اين فيلمساز هر اندازه كه كار بلد و آگاه به تكنيک فيلم‌سازی در فرمت فيلم ويدئويی باشد، باز هم اثرش تحت تاثير فيلمنامه قرار می‌گيرد.

وی در ادامه تصريح كرد: دومین موضوع این است که بدانیم آیا واقعا قوانین ساخت یک فیلم ویدئویی رعایت می‌شود؟ گاهی آنقدر طرح‌های پيشنهادی برای توليد يک فيلم ويدئويی ضعيف است كه سرمایه‌گذار برای تولید یک فیلم ویدئویی دچار تردید می‌شود.

کارگردان «شب‌های روشن» در ادامه یکی از راهكارهای كاهش مشكلات در عرصه ساخت فيلم‌های ويدئويی را برگزاری جشنواره‌های تخصصی و ارزيابی آثار ‌خوانده و در توضيح بيشتر گفت: یکی از حسن‌های کشورهایی که سینمای حرفه‌ای دارند، این است که فرهنگ و شناخت این مقوله در بین  عموم مردم وجود دارد. از نكات مثبت و قابل تامل جشنواره تخصصی فيلم‌های ويدئويی اين است كه به سمت ساخت فيلم‌های ويدئويی استاندارد پيش می‌رود و اين قدم بزرگي در جهت رشد فيلم‌ها در بخش نمايش خانگی است.

وی ادامه داد: به نظرم جامعه و مسئولان باید این فیلم‌ها را جدی بگیرند. وقتی فیلمساز و مردم  نگاه جدی به این فیلم‌ها داشته باشند سرمایه‌گذار هم  به تولید اين گونه فيلم‌ها ترغیب می‌شود. 

موتمن در پایان تاکید کرد: به فیلمسازان جوان توصیه می‌کنم حتما برای وارد شدن به کارزار حرفه‌ای، فیلم ویدئویی بسازند، چرا که اعتقاد دارم ساخت این نوع فیلم کمک بسیاری به آن‌ها در  رسیدن به یک معیار درست برای ساخت تولید فیلم می‌کند.

سومين جشنواره بين‌المللی فيلم ويدئويی ياس اول تا ششم مهر سال جاری در استان مازندران و به دبيری حسين مسافرآستانه برگزار می‌شود.

لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره مراجعه کنید:

 www.tjiff.com


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.