سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

ماراتن اروپا در مسیر مشارکت تجاری با ایران

جاذبه‌های تجارت با ایران، مسوولان و دولتمردان اروپایی را در مسیر ماراتنی برای جذب بازارهای اقتصادی با کشورمان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با روی كار آمدن دولت يازدهم و مواضعش در خصوص تحولات منطقه‌ای و بين‌المللي و رسیدن به توافق هسته‌ای در مذاکرات وین و به دنبال آن اصلاح ديدگاه كشورهاي اروپايي نسبت به ايران، زمينه گسترش مناسبات كشورمان با كشورهاي اروپايي در زمينه‌هاي مختلف فراهم شده است.

سفر هیئت‌های مختلف اروپایی به تهران طی چند هفته اخیر موضوعی بسیار مهم در روند مناسبات جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا شده به گونه ای که این سفرها دومین مرحله از در چارچوب عادی سازی و گسترش مناسبات طرفین است.

طی چند هفته اخیر ما شاهد دومین موج حضور هیئت‌های بلندپایه‌ای از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چک، ایتالیا، اسپانیا و اتریش بودیم که در نوع خود حائز اهمیت است، موج اول به بعد از انتخاب  روحانی به ریاست جمهوری بر می گردد که بسیاری از کشورهای اروپایی هیات های سیاسی، اقتصادی تجاری و پارلمانی بلندپایه ای را عازم ایران کردند.

موج اول برای محک زدن شرایط سیاسی اقتصادی کشور بود و آمادگی کشورهای اروپایی برای گشایش دوره ای نوین از مناسبات را نوید می‌داد. در این شرایط کشورهای اروپایی به سنجش میزان آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها دست یافتند و در پی ایجاد زمینه های بسیار گسترده‌ای در بازار بزرگ ایران برای طرح های تولیدی، سرمایه گذاری در زمینه های نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و هتل‌داری بودند و در این راستا با مقامات ما به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

در واقع جاذبه‌های تجارت با ایران، مسوولان و دولتمردان اروپایی را در مسیر ماراتنی برای جذب بازارهای اقتصادی با کشورمان قرار داده به گونه‌ای که رفت و آمدهای متعدد هيات‌های تجاری از كشورهاي اروپايي به ايران شاهد اين ادعاست.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری نشان می‌دهد که در سه ماه نخست امسال حضور هیات‌های بازرگانی خارجی در ایران 133درصد افزایش یافته است، بر این اساس در سه ماه نخست سال گذشته 159 بازرگان در قالب شش هیات از هشت کشور جهان وارد ایران شده بودند که این ارقام در مدت مشابه امسال به 207 بازرگان در قالب 14 هیات از 12 کشور افزایش یافت.

همچنین بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت هیات‌های تخصصی ورودی به ایران از کشورهایی مثل اسپانیا، فرانسه، اتریش،بنگلادش ،سوئیس، آلمان، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، چین، ترکیه، ژاپن، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، لبنان و عراق بودند که در مدت حضور خود در ایران از ظرفیت‌های تجاری ایران بازدید و در مورد گسترش همکاری‌ها با همتایان ایرانی خود مذاکره کردند، هیات‌های نام برده شده، همزمان با رویدادهای بین‌المللی- تخصصی از جمله نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی، حمل و نقل و صنایع ریلی، کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع دستی پذیرش شدند.




حال با توجه به روند مذاكرات ايران با كشورهاي 1+5 و اراده کشورمان براي دستيابي به توافق فراگير با طرف هاي مقابل در خصوص برنامه صلح آميز هسته اي خود، ايران و اتحاديه اروپا به منظور نهادينه كردن مناسبات و همكاري هاي فيمابين مذاكرات مربوط به تعاملات تجاري خود را براساس احترام متقابل و منافع مشترك برقرار کرده‌اند و اين مهم مي‌تواند از مسير رفت و آمد هيات‌هاي تجاري متعدد از كشورهاي اروپايي به ايران و بالعكس صورت گيرد.

بر این اساس فعالان اقتصادي خارجی مي توانند از فرصت های جديد همكاري با طرف هاي ايراني نهايت بهره را ببرند، از اين منظر پس از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای  شاهد روزهاي پرترافيكي از سفر هيات هاي تجاري كشورهاي خارجي به خصوص اروپايي به ايران را شاهد بوده‌ايم.

هيات هايي از آلمان، فرانسه، ايتاليا طي سال گذشته با حضور در ايران ضمن استقبال از توسعه همكاري هاي تجاري و اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران، رفع هرچه سريعتر تحريم ها را به منظور آغاز گسترده مناسبات تجاري با ايران را خواستار شدند.


رسانه هاي خارجي سفر هيات تجاري فرانسوي به تهران را آغاز فصل جديد از سرگيري و گسترش روابط اقتصادي ايران با جهان عنوان كردند. اين هيات تجاري شامل صاحبان صنايع و فعالان اقتصادي در حوزه هاي نفت، گاز، پتروشيمي، آب، برق، حمل و نقل هوايي، ريلي، زميني، دريايي، صاحبان صنايع خودرو، صنايع سيمان،صنايع فلزات و همچنين فعالان اقتصادي در حوزه هاي دارويي، بهداشتي، فنآوري ارتباطات و مخابرات IT و ICT، صاحبان هتل ها، موسسات مالي، بانكي و تامين سرمايه و همچنين فعالان گردشگري بودند.

 به باور كارشناسان و صاحب نظران خارجي اين نخستين و مهمترين ماموريت اقتصادي و مالي اين هيات فرانسوي، پس از آغاز كاهش تدريجي تحريم هاي بين المللي عليه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي بوده است. آمار منتشره نشان مي دهد مبادلات تجاري ايران و فرانسه در سال 2014 كاهش 8 درصدي داشته است.

مبادلات تجاري دو كشور كه در سال 2013 بالغ بر 521 ميليون يورو اعلام شده بود در سال 2014 به 482 ميليون يورو كاهش يافت.

از دیگر سفرهای هیئت‌های تجاری کشورهای اروپایی سفر هيات تجاري و صنعتي آلمان بود که در این راستا محسن جلالپور نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در حاشيه ديدار اين هيات با اعضاي اتاق بازرگاني گفت كه هيات تجاري آلمان ابتدا ديداري با هيات رئيسه اتاق بازرگاني داشت كه در آن ديدار پيشنهاد كرديم حجم مبادلات تجاري دو كشور به شرايط قبل كه حجم بالايي بود، برگردد.





 وي افزود: هيات تجاري آلمان پذيرفت كه تحريم و محدوديت ها براي اين كشور نيز خسارت سنگيني داشت و قبول كردند كه بايد روابط دو كشور به سالهاي رونق برگردد.

براساس آمارهاي موجود حجم صادرات آلمان به ايران حدود 2 ميليارد و 245 ميليون دلار و حجم واردات نيز 335 ميليون دلار بوده است. اعزام و پذيرش 103 هيات بازرگاني و تجاري علاوه بر كشورهاي يادشده، هيات هايي از كشورهاي ايتاليا، ايرلند، تركيه و بلژيك طي دو سال گذشته به ايران آمدند.

ولي‌الله افخمي راد  رييس سازمان توسعه تجارت در اين خصوص گفت: در مدت يادشده 103 هيات بازرگاني اعزام و پذيرش شده است.

وی بر این امر تاکید کرد: برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي ـ تخصصي، مشاركت در نمايشگاه هاي جهاني و همچنين اعزام و پذيرش هيات‌هاي تجاري ـ بازاريابي دو ابزار مهم براي تحقق اقتصاد غيرنفتي و برون رفت از شرايط خاص اقتصادي كشور است.

افخمی ادامه داد: هيات هاي اعزامي در اين مدت 46 هيات بوده و در اين زمان بيش از 800 تاجر و بازرگان ايراني در قالب اين هيات ها با مجوز رسمي سازمان توسعه تجارت ايران به 20 كشور دنيا سفر كردند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت سپس درباره تعداد هيات هاي پذيرشي نيز يادآور شد: در دو سال گذشته 57 هيات با دو هزار و 100 تاجر و فعال اقتصادي از كشورهاي مختلف پذيرش شده اند. سفر هياتي از جمهوري چك به ايران در اواسط ماه شهریور همچنين يك هيات تجاري مركب از روساي 20 شركت و تاجران جمهوري چك با هدف شناسايي فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران و بهبود روابط اقتصادي دو جانبه،  (22 شهريور ماه) به ايران سفر خواهد كرد.


اعزام هیات تجاری _ بازاریابی به آلمان در مهرماه

لازم به ذکر است پیش از تحریم‌ها کشور آلمان دومین شریک تجاری ایران بود که بعد از آمدن هیاتی از این کشور به ایران در ماه گذشته، قرار شد هیات تجاری _ بازاریابی ایرانی در روزهای 16 تا 22مهرماه همزمان با برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی در آلمان به این کشور اعزام شوند.

در این رابطه رییس مجمع عالی واردات با ارزیابی از سفر هیات تجاری آلمانی به ایران که به منظور گسترش روابط تجاری دو کشور در زمینه‌های مختلف انجام شد اظهار کرد: حضور هیات‌های مختلف تجاری در کشور باعث می‌شود که روابط تجاری ما تنها به چهار یا پنج کشور معطوف نباشد، چرا که این کشورها همواره منافع خودشان را در نظر گرفته‌اند.

برخوردار با اشاره به نتایج توسعه روابط تجاری با سایر کشور‌ها ادامه داد: در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌توانیم انتقال تکنولوژی، به ویژه تکنولوژی مدیریتی را دنبال کنیم. متاسفانه به دلیل تحریم‌ در این سال‌ها تکنولوژی مدیریتی ما هم سطح تکنولوژی بین‌المللی نیست. نیاز است که ماشین‌آلات‌مان را به خطوط جدید تجهیز کنیم تا کارخانه‌هایمان تبدیل به کارخانه‌های صادرات‌ محور شوند.

زمینه‌های همکاری با ایران از نگاه وزیر اقتصاد و انرژی آلمان


در این رابطه وزیر اقتصاد و انرژی آلمان نیز صنایع ماشین‌سازی، خودروسازی، پتروشیمی، انرژی‌های سنتی، بهینه‌سازی بهره‌وری از انرژی، محیط زیست و بازیافت زباله را از زمینه‌های همکاری با ایران عنوان کرده است.

گفتنی است که در سال گذشته نیز 17 هیات تجاری و بازرگانی متشکل از فعالان بخش‌های اقتصادی و تجاری ایرانی عازم کشور‌های هدف شدند تا با برقراری رابطه با همتایانشان، گسترش حجم مبادلات تجاری را هدف‌گذاری کنند و علاوه بر این آموزش رایزنان در دستور کار قرار گرفت تا با شناخت بیشتری وارد بازار کشور محل ماموریت خویش شوند و در نقش حلقه‌ای واسط، بازرگانان و تجار دو کشور را با هم آشنا کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در چند روز گذشته نیز وزرای کشور اسپانیا متشکل از سه وزیر، خارجه، صنعت و عمران به همراه هیئتی هفتاد نفره متشکل از مقامات و دست اندرکاران امور اقتصادی برای رایزنی و تبادل نظر برای سرمایه گذاری در اصفهان به این استان صنعتی  سفر کردند، همچنین سفیر بنگلادش با هدف توسعه مناسبات اقتصادی،علمی و فرهنگی به ایران آمد و با استاندار قزوین  دیدار و گفتگو کرد.

همچنین در روزهای اخیر نیز رییس جمهوری اتریش به دعوت رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور به تهران سفر کرده است.

بنابراین به نظر می رسد توافقنامه نهایی حاصل از مذاکرات هسته ای  چشم انداز جدیدی در سیاست خارجی کشور به وجود خواهد آورد و می‌تواند به منزله نقطه عطفی در روابط خارجی ایران باشد، در این راستا افزایش مشتریان تجاری ایران نشانگر این موضوع است که بستر ایران آمادگی دارد که در بخش سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات، پذیرای شرکای خارجی باشد و در این راستا هیات‌هایی نیز بر اساس زمان‌بندی‌های انجام شده به کشورهای هدف اعزام می‌شوند.

گزارش از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.