سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارزهای نفتی به جیب چه کسی رفت؟

داستان برداشت های بدون مجوز همچنان ادامه دارد و پس لرزه های سخنرانی صفدر حسینی در جمع نمایندگان پارلمان بخش خصوصی هنوز هم پایان نگرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رییس صندوق توسعه ملی انتقادات تندی به بانک مرکزی و شیوه برخوردش با منابع موجود در صندوق توسعه ملی داشت اما در نهایت به دلجویی اش از سیف، رییس کل بانک مرکزی ختم به خیر شد. اما حالا که شاه بخشیده، شاهقلی نمی بخشد. بهمنی، رییس کل سابق اکنون پا را به میدان اختلافات گذاشته تا از عملکرد مجموعه تحت تصدی اش دفاع کند. بهمنی می‌گوید که به هیچ عنوان ممکن نیست بانک مرکزی در هیچ دوره‌ای خودمختار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده باشد. او در حالی از مجوزها دفاع می‌کند که حسینی نه به برداشت بدون مجوز که به شیوه مدیریت ارزها توسط بانک‌مرکزی انتقاداتی وارد کرد تا بعدها در توضیحات تکمیلی‌اش اعلام کند که منظورش سیف نبوده و رییس کل فعلی را از این انتقادات مبرا می‌داند.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت یازدهم در سال ١٣٩٣ حدود ١٢ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی واریز کرده است. در نیمه دوم سال ١٣٩٢ نیز دولت یازدهم حدود پنج میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی واریز کرده است. این رقم در سال جاری با توجه به کاهش قابل توجه قیمت نفت به پنج میلیارد دلار می‌رسد. تحریم‌های سخت نفتی و ممانعت غربی‌ها از ورود پول‌های ایران محاسبات در این حوزه را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند هنوز سهم صندوق توسعه ملی از دلارهای بلوکه شده برآورد نشده است.

رییس صندوق توسعه ملی چه گفت؟


حسینی اما در سخنانش عنوان کرده که اگر چه در قانون پیش بینی شده که حساب صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی متمرکز باشد، اما بانک مرکزی خلاف قانون روی منابع این صندوق مدیریت می‌کند و دستور می‌دهد که منابع این صندوق به کجا برود و به کجا نرود. این در حالی است که زمانی که طرح های بخش خصوصی را تصویب می کنیم و مسدودی می دهیم با کارشکنی و دخالت بانک مرکزی مواجه می شویم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی در بخشی دیگر از سخنانش می گوید: بانک مرکزی احساس می‌کند ارزهای صندوق توسعه ملی، یک منابع مُشاع است و بانک مرکزی هم با این پول حق سرمایه‌گذاری دارد که این یک چالش بزرگ است چرا که بانک مرکزی عادت کرده که مرتب با ارز نفت کار کند و تصور می‌کند اگر این منابع را در اختیار نداشته باشد، بانک مرکزی نیست در حالی که این تفکر یک چالش بزرگ است و صندوق توسعه ملی، هیات امنا و هیات عامل دارد ولی بانک مرکزی پول‌ها را از آن خود می‌داند و هر پول خوبی را به نام خود و هر پول بدی را به نام صندوق توسعه ملی ثبت می‌کند.
 

جوابیه رییس کل سابق بانک مرکزی چه بود؟


رییس کل سابق بانک مرکزی در مورد ایجاد حساب مستقل برای صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی نیز با تاکید بر اینکه نباید منابع ارزی کشور تقسیم‌بندی و در بخش‌های مختلفی قرار بگیرد، گفت: درست نیست که در شرایطی که حساب‌ها سرفصل‌های مشخص و جداگانه‌ای داشتند و موجودی صندوق توسعه ملی کاملا مشخص است بخواهیم دو گاوصندوق در کشور ایجاد کرده و منابع ارزی را تقسیم کنیم. بهمنی با بیان اینکه در حال حاضر هم اگر منطقی دیده شود حساب صندوق کاملا تفکیک شده است، گفت: به هرحال منابع صندوق و موجودی آن مبهم نیست و صندوق هرگاه که بخواهد منابع آن از سوی بانک مرکزی در اختیارش قرار می‌گیرد و از نظارت خود هیات عامل صندوق در برداشت‌ها برخوردار است اما به هرحال پول‌های در اختیار بانک مرکزی علامت ندارد که بتوان آن را از یکدیگر تفکیک کرد. این در حالی است که صفدر حسینی پیش از این درباره ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص صندوق توسعه ملی توضیح داد: بر اساس این ابلاغیه، حساب صندوق توسعه ملی که تا پیش از این در اختیار بانک مرکزی بود و گاه دچار تصمیم‌گیری‌های نادرست می‌شد، از این پس مستقل خواهد شد.

 

کل اندوخته های ایران

معاون اقتصادی صندوق توسعه ملی در مرداد ماه امسال، موجودی حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی را از سال ١٣٨٠ تا سال ١٣٩١ بالغ بر ١٧٠ میلیارد دلار اعلام کرد. این بدان معنی است که ایران از مجموع درآمدهای ١١ ساله نفتی خود ١٧٠ میلیارد دلار را ذخیره کرده است اما خبر چندان هم خوشایند باقی نمی‌ماند وقتی ادامه صحبت‌های وی سرنوشت ١٧٠ میلیارد دلار مذکور را روشن می‌کند. او می‌گوید: تنها حدود ١٦ میلیارد دلار از ١٧٠ میلیارد دلار واریز شده به حساب ذخیره ارزی صرف اعطای تسهیلات شده است و بقیه منابع از این حساب توسط دولت بر اساس مجوزهای قانونی برداشت و هزینه شده است. مجوزهایی که به نمونه‌ای از آن در قالب اعطای عیدانه اشاره شد.

 

کل موجودی صندوق توسعه ملی


در عمر دو ساله دولت یازدهم در حدود ١٣ میلیارد دلار از موجودی صندوق توسعه ملی بابت مصوبات و تسهیلات و. . . برداشت شده است. با احتساب آنچه از سوی صندوق در قالب تسهیلات پرداخت شده و به صندوق بازخواهد گشت، موجودی حساب ذخیره ارزی به حدود ٧٦ میلیون دلار می‌رسد. هر چند حسینی پس از سخنانش درباره نحوه مدیریت ارزهای موجود در صندوق توسعه ملی از سیف دلجویی کرد اما دیروز نوبخت، در اقدامی غیرمنتظره آنان را به حل مشکلات در فضایی جز رسانه فراخواند. آیا راهی که دلارهای صندوق توسعه ملی می‌روند در آینده با مسیر گذشته تفاوت خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال را حل مشکلات ماهوی در این خصوص تعیین می‌کند. اینکه چه کسی باید برای ٧٦ میلیارد دلار ذخیره ارزی در صندوق توسعه ملی برنامه‌ریزی کند.

منبع: صدای اقتصاد
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ارش
۱۲:۲۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
به جیب هر کسی میخواد بره وقتی که ملت با این همه منابع و ثروت کشور در تنگنا هستن و مسوولان میلیاردی اختلاس و رشوه ... میکنن و هر روز هم گند یکیشون در میاد این مقاله به چه دردمون میخوره
ارش
۱۲:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
به جیب هر کسی میخواد بره وقتی که ملت با این همه منابع و ثروت کشور در تنگنا هستن و مسوولان میلیاردی اختلاس و رشوه ... میکنن و هر روز هم گند یکیشون در میاد این مقاله به چه دردمون میخوره