سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انحراف چشم در کودکان

انحراف چشمی در کودکان می‌تواند منشا اکتسابی یا مادرزادی داشته باشد.

محمد کی‌پور اوپتومتریست در  گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص انحراف چشمی گفت: انحراف چشم بر وضعیت غیر‌عادی استقرار چشم‌ها اطلاق می‌شود که محور بینایی چشم‌ها برروی نقطه واحد تمرکز نمی‌یابند که در نتیجه هر چشم به شکل متمایزی نگاه می‌کند.

وی افزود: این وضعیت در نتیجه اختلال در فعالیت‌ هماهنگ عضلات خارج چشمی و عدم توازن قوای آن پدید می‌آید که می‌تواند از ناهنجاری در ساختار عضله و یا اعصاب چشمی و یا مراکز بینایی در مغز سرچشمه بگیرد که البته هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ کیفیت بینایی برای فرد عوارض نامطلوبی را به بار می‌آورد.

این اوپتومتریست به موضوع انحرافات چشمی در کودکان اشاره کرد و بیان داشت: معمولا کودکان با بروز پدیده‌ی حذف تصویر  معیوب با ایجاد دوبینی تنبلی چشم ایجاد می‌شود.از این‌رو اصلاح زودرس انحرافات چشمی در ارتقای شاخص‌های دید دو چشمی و پیشگیری از بروز تنبلی چشم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی به انحرافات چشمی مادرزادی که در نخستین سال تولد نوزاد ظاهر می‌شود اشاره کرد و تصریح کرد: این مشکل عموما منشا وراثتی داشته و با عمل جراحی برطرف می‌شود اما نوع دیگر از انحرافات چشمی اکتسابی هستند که غالبا در بدو تولد و در سنین 2 الی 5 سالگی تظاهر  می‌یابند که با عینک اصلاح خواهد شد.به علاوه ایجاد دوبینی اختلال بینایی و نارسایی در درک عمق و دید از علائم بارز تنبلی چشم تلقی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: انحراف چشمی در بزرگسالی ناشی از انحرافات چشمی دوران کودکی است اما از نوع اکتسابی هم می‌تواند باشد.با توجه به اینکه بیماری‌های نظیر تیروئید_دیابت_تومور و سکته مغزی به انحراف چشمی در سنین بزرگسالی منجر خواهد شد.


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.