سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگارش دایره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی کاری پر هزینه و سنگین بوده است

مدیر موسسه اطلاعات نگارش و تالیف دایره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان را اقدامی وزین و پر هزینه دانست و بر ضرورت انجام اقداماتی از این دست تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، سید محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات در آیین رونمایی از دایره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان و بزرگداشت ولی‌الله محرابی پدر جراحی اطفال ایران  اذعان داشت :میهن دوستی و عقیده به خداوند از مهمترین خصائل پروفسور محرابی است که علاقه به وطن،‌خدمت به سرزمین و دل در گرو ملت و کشور داشتن ایشان مایه مباهات و  افتخار ماست.

وی با بیان اینکه پروفسور محرابی با اطفال سروکار دارد که در نظر ما معصوم هستند افزود :گاهی  کودکان را به قرآن تشبیه می‌کنیم و به آن‌ها قسم می‌خوریم بنابراین رشته ایشان نیز رشته‌ای با ارزش و مقدس است.
وی تاریخ نگاری  محرابی را کاری فوق‌العاده ارزشمند و سنگین از نظر زمان و هزینه برشمرد و گفت: خوشبختانه چاپ و حمایت از این کتاب توسط ارگان‌های مناسب صورت گرفته است.

 کتاب هزار صفحه‌ای جراحی جهان نامی از ایران ندارد
در ادامه هوشنگ پورنگ جراح اطفال و از شاگردان ولی‌الله محرابی با اشاره به فقدان صفحه‌ای در رابطه با ایران در یک کتاب هزار صفحه‌ای در خصوص جراحی، گفت: با ضعف تاریخ‌نگاری ایرانیان ابن‌سینا به عنوان دانشمند و پزشکی عرب معرفی می‌شود و دانشگاههای از مقصران این مشکل هستند چرا که در راستای شناساندن پیشکسوتان و مفاخر رشته‌های مختلف از جمله پزشکی سستی می‌کنند.

وی با اشاره به کتاب هزار صفحه‌ای تاریخ جراحی گفت :  تمام جراحان به نام سراسر کشور آن‌را به رشته تحریر درآورده بودند و نکته جالب توجه این است که  در این کتاب هزار صفحه ای ؛امارات صفحه‌ای مخصوص به خود داشت و ایران خیر و این در حالی است که در صفحه مربوط به امارات نام 6 جراح مطرح شده بود که 3 جراح ایرانی بودند.

گنجاندن 9 هزار سال تاریخ پزشکی در دائره المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان
در ادامه ولی‌الله محرابی نیز در رابطه با تحریر این دایره‌المعارف، گفت: در زمانی که به دوره تخصص پزشکی رسیدم تلاش کردم هر نوشته و عکس مربوط به تاریخ پزشکی را جمع‌آوری کنم و در ادامه زمانی که در سال 1970 از دانشگاه زوریخ باز می‌گشتم دو جلد کتاب که به زبان آلمانی در خصوص تاریخ مصور پزشکی آمده بود تهیه کردم اما روزی در دانشگاه تهران کتابی فرانسوی را با همان مشخصات کتاب آلمانی دیدم و متوجه شدم که دو کتاب از هم نسخه‌برداری شده‌‌اند بنابراین شروع به جمع‌آوری این دایره‌المعارف کردم .

وی با اشاره به اینکه این دائره المعارف تاریخی 9 هزار ساله را از زمان فرعون تا بقراط و سپس دوران اسلامی در خود گنجانده است ؛خاطرنشان کرد: من در سال 85 کتابی 8 جلدی در این خصوص را چاپ کردم که پس از آن پی به نواقصی در این خصوص به ویژه نقش ایران و ایرانیان در توسعه علم طب بردم و تا سال 2010 همه مطالب را جمع آوری کردم تا اینکه این نسخه از کتاب رونمایی و چاپ شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.