سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژو فرانسه، چيني‌ها و رقباي نعمت‌زاده دست به كارند

محمدرضا نعمت‌زاده وزير باسابقه صنعت در ايران با حرف‌هايي كه درباره مشاركت‌كنندگان در كمپين ضد خريد خودرو صفر از شركت‌هاي داخلي بر زبان آورد به لحاظ اجتماعي – سياسي همه برگ‌هاي خود را سوزاند. اين وزير قديمي ايراني علاوه بر اينكه خود را قرباني دفاع از صنعت خودروسازي داخلي كرد، دولت آقاي روحاني را نيز دست‌كم در ميان علاقمندان و حاضران در شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي نيز در شرايط دشوار قرار داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،وي با تكذيب خبري كه در آن آمده رييس‌جمهور درباره سخنانش به مخالفان خريد خودور صفر زده به او تذكر داده است اين موقعيت را سخت‌تر كرد. در شرايطي كه اين نوشته در حال نگارش است، محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، برخي از كساني كه نخواستند با لايه‌هاي تندتر حاميان كمپين يادشده همراه شوند و دست‌كم مديران خودروسازان بزرگ ايران نزد آن دسته از كساني كه در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت دارند «آدم‌هاي بد» به حساب مي‌آيند، در حالي كه اين كمپين از تب و تاب روزهاي نخست افتاده است و آسمان از غبارهاي سياه كم‌كم خلاص مي‌شود شايد نگاهي به چند سناريوي بدبينانه ديگر در اين باره شايد خالي از فايده نباشد.
يادآوري و تاكيد مي‌شود كه سناريوهاي يادشده به مرور در برخي ذهن‌ها ساخته شده و در محافل شنيده مي‌شود و سايت ساعت ۲۴ آنها را نقل مي‌كند.

۱- دست پژوي فرانسه در كار است
آنهايي كه با برخي زواياي ديده نشده اقتصاد ايران به ويژه پس از مصالحه بزرگ آشنايي كافي دارند و رفت و آمد مديران شركت‌هاي بزرگ فرانسوي، آلماني، ژاپني، انگليسي و ايتاليايي به ايران را عميق‌تر تحليل مي‌كنند، مي‌گويند شايد پشت پرده كمپين ضد خودرو داخلي مديران شركت‌هايي مثل پژو قرار دارند. اين گروه معتقدند شركت پژو و حتي رنو و ساير خودورسازان خارجي قصد دارند صنعت خودروي ايران و بازار آن را دست‌كم سالانه يك ميليون دستگاه پرتقاضا براي فروش در آن دارد را به هر شكل كه شده به دست آورند. با توجه به سخت‌گيري‌هاي احتمالي در حوزه واردات خودرو به بازار، يك راه اين است كه سهام ايران‌خودرو و سايپا خريداري شود و اگر قرار است اين اتفاق بيفتد بهتر است سهام اين شركت‌ها ته دره قيمت‌ها باشند. چگونه مي‌توان ارزش سهام يك شركت را به پايين‌ترين سطح رساند؟ وقتي خريد نباشد و چشم‌انداز روشن نباشد مي‌توان انتظار داشت قيمت سهام سقوط كند و زمان خريداري برسد.
اين سناريو در ميان محافل سياسي – اقتصادي هر روز پررنگ‌تر مي‌شود و مي‌گويند دست‌كم پژو، رنو، فيات و... از اين كمپين رضايت دارند.

۲- چيني‌هاي مرموز هم هستند
شركت‌هاي چيني كه در غياب غول‌هاي خودروساز خارجي غربي در ۱۰ سال سپري شده به مرور بازار ايران را تسخير كردند و خودروهايي با قيمت‌هاي نزديك به خودروهاي داخلي به بازار ايران عرضه كرده‌اند نيز مي‌توانند پشت پرده اين كمپين باشند. رشد فروش اين خودروها در روزها و هفته‌هاي اخير در بازار ايران شاهد اين ادعاست. علاوه بر اين از دور شدن اتومبيل‌هايي با مارك‌هاي پژو، رنو و... مي‌تواند بازار مطمئني دراختيار خودروسازان چيني و شركاي داخلي آنها قرار دهد.

۳- مديران خودروسازهاي متهم
يكي ديگر از سناريوهاي بدبينانه درباره شتاب گرفتن كمپين ضد خودرو داخلي اين است كه مديران شركت‌هاي اصلي خودروسازي مي‌خواهند بازار تشنه شود و در دور بعدي تقاضاي موثر قيمت‌هاي مورد علاقه خود را اعمال كنند. كساني كه از اين زاويه به مساله نگاه مي‌كنند باورشان اين است كه شايد خودروسازان بزرگ قصد دارند نام خودروها را تغيير داده و به طور مثال خودروهاي كرده‌اي را مونتاژ كرده و فروش سال‌هاي بعد خود را تضمين كنند.

۴- رقباي سياسي نعمت‌زاده 
واقعيت اين است كه مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت آنقدر مهم است كه برخي افراد پيش از اينكه نعمت‌زاده به عنوان وزير معرفي شوند چشم به آن دوخته بودند. برخي افراد كه مسايل را از زاويه‌هاي خاص نگاه مي‌كنند معتقدند اشتباه نعمت‌زاده بهترين موقعيت را براي علاقمندان به اين مقام فراهم كرده است تا در صف تصدي وزارت قرار گيرند و گفتته مي‌شود اين افراد نيز در داغ كردن كمپين ياد شده بي‌تاثير نيستند.

منبع:ساعت 24
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
اینا همش چرنده. البته قطعا کسانی که چشم به بازار داخلی دارند از کمپین راضین. ولی این به حال مردم فرقی نمیکنه .... هر کس زرنگتره با جلب اعتماد مردم بازارو به دست میگیره. صنایع دیگه هم همینطوره. شما چرا سایر محصولات دیگه مثلا لوازم خانگی نمیرید. در اون بخش مردم حق انتخاب بیشتری دارند و کسی هم دم از حمایت کالای داخلی نمیزنه. تولید کننده مجبوره که با کالای خارجی رقابت کنه ولی در مورد خودرو لنگه در همیشه روی پاشنه خودرو ساز چرخیده
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
بیشتر این اظهارات به توهم نزدیک تر است تا واقعیت
به نظر من دو عامل زیر از همه دلیل ها مهمتر است
کاهش شدید قدرت خرید مردم
قیمت بالا وکیفیت پایین خود روهای داخلی