سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکمیل 240 طرح نیمه‌تمام تا پایان سال/ تخصیص 35 تا 40 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی

نوبخت گفت: امسال نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها 240 طرح را به اتمام خواهیم رساند که باز هم با این حال بیش از 2000 طرح باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت‌های نهم و دهم در کنار ارائه طرح‌های ماندگار بعضا بدون مدنظر قرار دادن شرایط اقتصادی کشور و زیرساخت‌های آن تصمیماتی را در جهت افزایش پروژه های عمرانی و تولیدی کشور اتخاذ کرد که در نهایت در سال 1392 تعداد پروژه‌ها به دو هزار و 900 مورد افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این خصوص می‌گوید: از 2900 طرح نیمه تمام عمرانی سال گذشته 245 طرح را تکمیل کردیم.

نوبخت ادامه می‌دهد: امسال نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها 240 طرح را به اتمام خواهیم رساند که باز هم با این حال بیش از 2000 طرح باقی می‌ماند.

به گفته معاون رئیس جمهور طبق برآوردها 400 هزار میلیارد تومان برای تکمیل کردن تمام این طرح‌ها باید هزینه کرد.

نوبخت با بیان اینکه سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی اختصاص دادیم، می‌گوید: امسال نیز 35 تا 40 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام 400 هزار میلیارد تومان نیاز است باید طرح‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

از طرفی نوبخت تعطیل کردن این طرح‌ها را اقدام درست و راحتی نمی‌داند و می‌گوید: با توجه به هزینه‌هایی که در این طرح‌ها شده نمی‌توان به راحتی به سمت تعطیلی این طرح‌ها حرکت کرد.

در این میان طبق گفته کارشناسان بخشی از این طرح‌های نیمه تمام فاقد توجیه اقتصادی و صرفا جنبه خودنمایی داشته‌اند که اگر قرار باشد دولت در کنار تکمیل طرح‌های مناسب، پروژه‌های بدون توجیه را نیز به اتمام برساند تنها بودجه عمومی را هدر داده بی‌آنکه به توسعه اقتصادی دست یابد. 

انتظار می رود دولت یازدهم نارضایتی‌های حاصله از عدم تکمیل برخی از طرح‌ها را به جان بخرد و بجای هزینه کردن در پروژه‌های صرفا تبلیغاتی، این طرح‌ها را تبدیل به پروژه‌های سودده کند تا هم به سود کل جامعه باشد و هم به بهبود فضای اقتصادی کشور کمک کند. 
 
حتی اگر بخشی از طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود و بخش اندکی نیز به دلیل بدون توجیه بودن، تبدیل به پروژه‌های سودده با نگاه واقع بینانه و کارشناسی شوند باز هم اتمام این طرح‌ها به عمر دولت کفاف نداده و تا سالیان سال در عرصه اقتصاد کشور حضور مستمر خواهند داشت.  
 
گفتنی است؛ بانک مرکزی در خصوص طرح‌های عمرانی در دولت قبل اعلام کرده بود "طرح‌های عمرانی از سال‌های ١٣٨۴ تا پایان ١٣٩٠ بیش از ١٢۵ هزار میلیارد هزینه کرد داشته است اما بیش از٩٠ درصد طرح‌های عمرانی که با صرف این هزینه‌ها باید پایان می‌یافتند، تمام نشده‌اند، این در حالی‌ است که تمام بودجه آن‌ها هزینه شده است." 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
اسماعیل
۰۹:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
آقای نوبخت این 240 طرح عمرانی که فرمودید مانند آن هشت طرح عمرانی که در هفته دولت در فرودگاه مهر آباد افتتاح کردید هست ؟ 1- بازسازی موکت نماز خانه 2- شیر خوار گاه نوزادان 3- تعمرات سرویس های بهداشتی وغیره ................
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
متاسفانه همه طرحاشون همينجوريه!!
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
ساخت پروژه های ریلی زمان بر است پس بودجه بیشتری برای ساخت تراموا کلانشهرها و حومه نیاز است . قطارهای حومه ای گرمسار و هشتگرد و پرند و پردیس و رودهن و بومهن و مهاجران و رباط کریم
احمد
۰۹:۰۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
جناب آقاي نوبخت دراستان سيستان وبلوچستان ، اداره كل امورعشايري استان حدودا 70تا80درصدبودجه عمراني صرف حقوق ومزاياي كاركنان طرحي كه اتفاقا اكثرا بالاي 15سال سابقه كاردارن ميشود . اگه راست ميگوييد ي فكري به حال اين قشرزحمتكش بكنيد با اون همه مكاتباتي هم كه انجام شده كسي به فكر اين قشر محروم نيست .
شماها يا به فكر معلما هستين يا پرستارا ، چون تجمعات خوبي راه مي اندازن وسروصدا ميكنن !
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
نیمه دوم سال فروش اوراق صکوک و خزانه اسلامی