سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌‌گذاری ایران و چک/ خیز فعالان چک برای حضور در ایران

وزیر امور خارجه چک گفت: در تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری چک و ایران بانک صادرات چک و شرکت بیمه نیز جهت افزایش مبادلات تجاری دو کشور حضور دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در دیدار با وزیر امور خارجه چک با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در 80 سال گذشته اقتصاد نفتی بوده گفت: عمده فعالیت‌ها در طی این سال‌ها از طریق شرکت‌های بزرگ دولتی شکل می‌گرفت اما تحریم‌ها ما را به این فکر انداخت باید رویه خود را عوض کرده تا بتوانیم از نوسانات قیمت نفت در امان باشیم.

وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد ایران باید متکی بر بخش خصوصیو و منابع مردم باشد و با توجه به موقعیت ایران در میان کشورهای همسایه شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه صادرات فراهم است.

جلال‌پور تصریح کرد: شرایطی که ما در سال‌های گذشته طی کردیم مانند همان شرایطی بود که کشور چک قبلا از آن عبور کرده لذا می‌تواند تجربیات خود را به منتقل کند چرا که در مدت یاد شده کشور چک رشد اقتصادی مناسبی داشته و 90 درصد اقتصاد این کشور در دست بخش خصوصی بوده همچنین در زمینه مبارزه با مفاسد اداری هم موفق عمل کرده است.

به گفته جلال‌پور کشور چک سیستم بازنشستگی خوب و کنترل جمعیت مناسبی را داشته و در شرایط فعلی ایران می‌تواند تجارب خود را در اختیار ایران قرار دهد.

وی تأکید کرد: نگاه جمهوری چک به همکاری با ایران باید بلندمدت باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه صحبت‌های خود گفت:‌ کشور چک یکی از کشورهایی بود که همکاری با ایران را در اولویت‌های خود قرار داده و در سپتامبر گذشته با سفر هیأتی از این کشور به ایران ارتباط جدید اقتصادی را با ایران کلید زد.

وی ادامه داد: ما در دوران جدی اقتصاد ایران رویکرد جدیدی را برای اقتصاد در فضای بخش خصوصی دنبال می‌کنیم و از اولویت‌های ما سرمایه‌گذاری‌های مشترک که منجر به تولید صادرات محور باشد است.


وی به موقعیت ایران در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد می‌تواند هاب اقتصادی منطقه باشد و ما امیدواریم با کشور چک ارتباطات قدیمی خود و کارهای مشترک در زمینه‌های نفت، گاز، صنایع سنگین و خودروسازی را ادامه دهیم.

به گفته جلال‌پور در شرایط جدید ما نگاه جدی به شرکت‌های دانش‌بنیان و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین آب و پساب و نانوتکنولوژی و همکاری در زمینه‌های محیط زیست و IT و ICT داریم.

جلال‌پور افزود: همچنین زمینه‌های همکاری در بخش هواپیماسازی خصوصا هواپیماهای کوچک و نیز حمل‌ونقل ریلی و تولید مواد شیمیایی و تولید دارو وجود دارد و با توجه به مصرف زیاد دارو در منطقه بازار خوبی برای این محصول وجود دارد.

وی توریسم و گردشگری را از دیگر زمینه‌های مناسب همکاری میان ایران و جمهوری چک را سرمایه‌گذاری‌های مشترک عنوان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران رد ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در کشور بیش از 120 میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام وجود دارد گفت: امکان حضور بخش خصوصی در این پروژه‌ها فراهم شده و جمهوری چک می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را در این بخش آغاز نماید.

وی شیشه و کریستال را ار دیگر زمینه‌های دیگر همکاری میان دو کشور عنوان کرد و گفت: ‌مذاکره‌ای با وزیر امور خارجه چک انجام شده تا در طی ماه‌های آینده هیأتی از این کشور متشکل از فعالان اقتصادی در تخصص‌هایی که اتاق ایران اعلام می‌نماید سفر نمایند و همچنین طبق برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده در نیمه اول سال 2016 یک هیأت ایرانی به کشور چک سفر می‌کند تا زمینه همکاری میان دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

**علاقه سرمایه‌گذاران چک برای حضور در بازارهای ایران
لوبو میر زائورال وزیر امور خارجه چک امروز در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: این سفر یک سفر تاریخی به شمار می‌رود و در طی سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

وی افزود: در سال‌‌های گذشته روابط ایران و چک بسیار گسترده بود اما متأسفانه در چند سال اخیر این روابط کم شد.

وی تصریح کرد: ما از وضعیت کنونی ایران و توافق هسته‌ای بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم با رفع تحریم‌ها زمینه همکاری‌های مشترک میان دو کشور بیشتر شود.

وی به پتانسیل اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: ایران با توجه به نیروی کار تحصیل کرده پتانسیل بالایی از لحاظ اقتصادی دارد و ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که جمهوری چک یک کشور صنعتی است و اساس اقتصاد ما بر پایه صنعت است و ما می‌توانیم در نوسازی اقتصاد به ایران کمک کنیم.

وزیر امور خارجه چک تصریح کرد: کشور چک از لحاظ سیاسی یک کشور مستقل است و اقتصاد آن در حال رشد سریع می‌باشد و بیکاری در این کشور بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: ما به دنبال شرکای معتبر از ایران هستیم تا بتوانیم تجارت موفق و مشترکی را در ایران انجام دهیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که هیأت 60 نفره‌ای متشکل از نمایندگان شرکت‌های داروسازی، تکنولوژی در این سفر برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند و این شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کشور چک علاقه بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند.

وزیر امور خارجه چک با اشاره به سفر چند ماه اخیر وزیر اقتصاد ایران به این کشور گفت: در این سفر تفاهم‌نامه دو جانبه عدم پرداخت مالیات دوگانه به امضا رسید و در حال حاضر نیز در حال انعقاد سرمایه‌گذاری با ایران هستیم که در این تفاهم‌نامه بانک صادرات چک و شرکت بیمه نیز حضور دارد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که ایران تمایلی ندارد که تنها خریدار کالاهای کشورهای دیگر باشد و اولویت‌ ایران سرمایه‌گذاری‌های مشترک است و در این راستا شرکت‌های چک نیز تمایل به سرمایه‌گذاری مشترک در ایران را دارند.

وی با اشاره به اینکه این سفر به مناسبت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری چک برگزار شده گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و چک قابل قبول نیست و باید این حجم روابط افزایش پیدا کند و یکی از اهداف ما از این سفر نیز افزایش مبادلات تجاری دو کشور است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.