سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان؛

وجود2400 کیلومتر کانال‎ سنتی درلرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سدهای مخزنی برای تامین آب در فصل‎های غیرسیلابی از اهمیت خاص برخوردارند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ غضنفری افزود: در حال حاضر 6 هزار هکتار از اراضی استان تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفتند.

وی گفت: نورم متوسط اراضی آبی در استان نسبت به کشور عقب است و راهی نداریم جز اینکه به سمت آبیاری تحت فشار پیش رویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه 105 کیلومتر کانال‎های سنتی با راندمان 30 درصد را به انهار مدرن تبدیل کردیم، افزود: با این کار راندمان را از 30 به 60 درصد افزایش دادیم و این در حالیست که 2400 کیلومتر کانال سنتی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه 1200 تا 1300 موتورتلمبه غیرمجاز در رودخانه کشکان وجود دارد که باعث شده مشکلات زیادی داشته باشیم، گفت: 6 شهرستان در مسیر رودخانه از آب کشکان  تامین می‎کنند.

غضنفری با اشاره به اینکه براساس قانون باید چاه‎های غیرمجاز پلمپ شوند، افزود: در حال حاضر 52 هزار هکتار باغات داریم که 14 هزار هکتار آن در حال خشک شدن است. باید از باغات حفاظت و با اجرای سیستم مدرن آبیاری شوند.

وی ورود کشاورزان مهاجر و کشت‎های غیرمتعارف را یکی از چالش‎های استان بر شمرد و با تاکید بر اینکه این افراد ارقام خوبی را برای اجاره زمین به کشاورزان پرداخت می‎کنند، گفت: متاسفانه این افراد با فاکتورهای غیرتغذیه‎ای سلامت مردم را به مخاطره می‎اندازند که غیرقابل جبران است چرا که تجمع نیترات در محصولات تولیدی آثار زیانباری برای سلامت افراد به دنبال دارد.

غضنفری با تأکید بر اینکه اگر از یک سد مخزنی برخوردار بودیم مشکل کم‎آبی را در فصل غیرسیلابی با رهاسازی آب سد جبران می‎کردیم افزود: سد معشوره بهترین گزینه برای اجرایی کردن روش فوق است که همه دستگاه‎های اجرایی باید با جدیت از آن دفاع کنند.


انتهای پیام/ی
برچسب ها: وجود ، کانال ، سنتی ، آب ، لرستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.