سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرایی رنگ باختن فیس بوک در ایران

چند سالی است با آمدن شبکه های اجتماعی دیگر به ایران پیوستن به فیس بوک از تب و تاب افتاده و کاربران علاقه چندانی برای پیوستن به آن ندارند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، هر سال شبکه اجتماعی فیس بوک در حال گسترش بوده و سهم خود را در بازار شبکه های اجتماعی وسیع و گسترده تر می سازد. اما فقط در چند کشور جهان، با شبکه های اجتماعی رقیب برخورده است که تابحال نتوانسته از آنان پیشی گیرد.

یک مطالعه نشان می دهد فیس بوک تنها در 4 نقطه از جهان نتوانسته از رقیبان خود عقب بماند. در تصویر زیر این چهار نقطه قابل مشاهده هستند.


شبکه وی کانتکتی در روسیه و تعدادی از کشورهای روسی نژاد طرفدار دارد. از مزایای این شبکه در برابر فیس بوک میتوان به آسان و آزادتر بودن و همچنین منبع بزرگ فیلمهای خارجی با دوبلاژ روسی اشاره کرد.


شبکه بعدی که فیس بوک در برابر آن کم آورده کیو زون است. این شبکه در چین طرفدار دارد و به نوعی شبکه بومی محسوب می شود و دولت چین فیسبوک را تقریباً مسدود یا دسترسی به آن را محدود ساخته است، لذا شبکه بومی چینی کیوزون به عنوان بزرگترین شبکه مجازی اینترنتی در این کشور محسوب می شود.


اودنوکلاسنیکی سومین شبکه رقیب فیس بوک است که در کشور مالدووا از آن استفاده می شود. استفاده از آن در مقابل فیسبوک دولت به این دلیل است که مالدووا روابط نزدیکی با مسکو دارد و همچنان اکثریت مردم این کشور نیز روسی نژاد های متعصب می باشند، لذا شبکه های اجتماعی اینترنتی روسی را بر شبکه های غیر روسی ارجحیت می دهند، اما قشر جوان این کشور در حال کوچ بسوی فیس بوک هستند.

از مزایای مهم این شبکه این است که کاربران اودنوکلاسنیکی نمی توانند بر نمایه های همدیگر پست کنند، اما مزینی که این شبکه دارد و فیس بوک فاقد آن است؛ ارزش دهی به عکسها از 1 تا 5 (1 به معنی ناپسند و 5 یعنی محبوب)، بازیهای خوب اجتماعی و ... است.


اما در ایران شبکه اجتماعی کلوب گوی سبقت را از فیس بوک ربوده است و توانسته محبوبیت بیشتری کسب کند. شاید این امر به دلایل مختلف از جمله فیلتر بودن فیس بوک در ایران و در مقابل مطابق بودن قوانین کلوب با قانون های کشورمان است.


شفیعی کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه فیسبوک به دلیل اینکه هنوز نتوانسته نسخه موبایلی قابل توجهی ارائه دهد و هنوز برای دسترسی کامل به آن باید از محیط دسکتاپ استفاده کرد اظهار داشت: با توجه به شرایط می توان گفت تقریبا فیس بوک کاربران خود را در ایران از دست داده است.
 
وی ادامه داد: فیسبوک بعد از خریدن اینستاگرام و واتس اپ چندان تمایلی به ارتقا محیط برنامه خود ندارد و در کشور ما به دلیل سرعت پایین اینترنت که نتیجه آن لود شدن صفحات اولیه این شبکه اجتماعی با سرعت پایین است کاربران خیلی تمایل به استفاده از آن ندارند و به دنبال شبکه اجتماعی با دسترسی آسانتر از قبیل اینستاگرام هستند.




گزارش از نازنین روزبهانی



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.