سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيرجند؛

روستای دهسلم با نخلستان‌هایی سر برافراشته

روستای دهسلم نهبندان با نخلستان‌های سر برافراشته در کمتر جایی از خراسان جنوبی دیده می شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بيرجند؛ دهسلم قناتی دارد که آب آن نسبتا به دیگر روستا ها بیشتر و نسبتا گرمتر است، شاخصه این روستا نخلستان های آن است که در کمتر جایی در خراسان جنوبی دیده می شود.

نخلستان های این روستا در کنار ماسه های کویر مناظر بسیار زیبایی را خلق کرده است که ارزش سفر کردن و دیدن را دارد.

توجه به آثاري که از گذشته در روستاي دهسلم باقي مانده، قدمت آن به اندازه نهبندان تخمين زده مي شود.

با استناد به نوشته هاي جهانگردان، به ويژه جغرافي دانان قرون وسطي که در نوشته هاي خود از دهسلم نام برده اند، در مي يابيم که آبادي بزرگي بوده و کانال هاي آب و بازارهايي داشته است.

هنگامي که مقدسي آن را توصيف مي کند چيزي جز يک ويرانه نبوده که اکنون نيز چيزي از آثار گذشته به چشم نمي خورد و تنها علايم باقي مانده از آبادي گذشته که در جنوب دهکده فعلي قرار داشته، خرده سفال هاي پراکنده، تکه هاي شکسته سر قليان هاي سنگي و دانه هاي بلوري است که احتمالا به لوازم زينتي مربوط مي شده است.

دهسلم آخرين روستاي حوزه استحفاظي نهبندان است که در مجاورت استان کرمان قرار دارد.

در روستاي دهسلم ويژگي هاي بارز مناطق کويري متبلور شده و خانه هاي گنبدي و گلي، نخلستان هاي خرما ،جلوه هايي از زيبايي هاي اين روستا است در گوشه اي از نخلستان خرماي آن و در بافت قديم روستا قلعه قديمي دهسلم قرار دارد که ديوارهاي آن هنوز پا بر جاست.

علاوه بر اين قلعه، دو قلعه قديمي ديگر هم در اين روستا وجود دارد که هر کدام نام و قنات مخصوص به خود داشته و به نام هاي قلعه محمدتقي خان، ده بالا و شوره گزک معروف هستند.

در اين روستا پرورش شتر، شغل اصلي اهالي است و به دليل اين که قنات روستا نسبت به روستاهاي ديگر پر آب تر است، کشاورزي نير رونق زيادي دارد و علاوه بر خرما، گندم، جو و پنبه هم در آن کشت مي شود.

در مورد وجه تسميه روستاي دهسلم در اسناد و حافظه تاريخي مردم نقل و قول هاي متفاوتي ثبت و ضبط شده است عده اي باني آن را پسر فريدون مي دانند. ،برخي نيز بر اين عقيده اند که اين روستا نام خود را از يکي از سرداران ابومسلم خراساني گرفته و وي در زمان خلافت يزيد، حکمران خراسان و سيستان بوده و نامش سلم بن زياد بوده است، عده اي از اهالي روستا نيز معتقدند که در ابتدا دو برادر به نام هاي سلم و تور، قنات هاي اين روستا را آباد کردند که دهسلم کنوني را سلم آباد کرده و به ده سلم معروف شده و تور هم روستاي تور را آباد کرده که در منطقه شاهکوه واقع شده که فاصله چنداني با هم ندارند.

روايت ديگري نيز بر اين مضمون وجود دارد که اولين نفري که قنات اين منطقه را آباد کرده، احتمالا نامش سلم، سليم يا سلطان بوده که اين روستا به نام دهسلم مشهور شده است.
 
انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.