سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

نگهداری اولین سکه طلای حکومت شیعی ایران سلسله آل بویه در موزه آستان قدس

اولین سکه طلای حکومت شیعی ایران " سلسله آل بویه " جذب گنجينه تمبر، اسكناس و سكه موزه آستان قدس رضوی شد.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مسئول گنجینه، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: این دینار اولین سکه طلای حکومت شیعی ایران است که متعلق به مجدالدوله از سلسله آل بویه، اولین حکومت شیعی در ایران می باشد.

محمد حسین یزدی نژاد با اشاره به اینکه عبارت حاشیه درونی سكه " بسم الله ضرب هذا الدینار باالمحمدیه سنة تسعین و ثلثمائه" است، افزود: در حاشیه بیرونی آن نيز " الله الامر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنون بنصرالله " ديده مي شود.

وی همچنين به عبارت پشت و حاشيه سکه اشاره كرد و گفت: در پشت آن جمله " لله محمدرسول‌الله الامیر السید مجدالدوله و کهف الامه بن فخرالدوله بن رکن الدوله " و در حاشيه "محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی‌الدینكله ولو کره المشرکون» " ضرب شده است.

محمد حسین یزدی نژاد افزود: گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی با مجموعه ای غنی از سکه‌های قبل از اسلام و دوره اسلامی پایگاه پژوهشی سکه شناسی و تاریخ شناسی و ایرانشناسی است.

وی خاطر نشان کرد: گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی با بیش از 700 هزار قطعه تمبر، افزون بر 22 هزار اسکناس و حدود 59 هزار سکه از 240 کشور و مستعمره سابق جهان، به عنوان آئینه تمام ‌نمای تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ملل مختلف، روزانه پذیرای بسیاری از محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی است.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام حریداری هم میکنید؟