سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعریف استاندارد برای کلاس‌های داستان‌نویسی ضروری است

وزارت آموزش عالی در استانداردسازی نهادهای مربوطه به آموزش نویسندگی ناتوان است.

محمد جواد جزینی در خصوص بازدهی کلاس‌های داستان‌نویسی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هر چند که ما نویسندگان خوبی را داشتیم که از کلاس‌های داستان‌نویسی برخاستند و جوایزی را به خود اختصاص دادند اما وزارت آموزش عالی توانایی استانداردکردن این نهادها و کلاس‌ها را ندارد و تعداد این کلاس‌ها زیاد است به همین دلیل مردم اغلب از کلاس و کارگاه‌هایی که در سراسر کشور وجود دارد استفاده می‌کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر مراکزی در تهران و شهرستان‌ها برای آموزش، داستان‌نویسی، تشکیل شد که همچنان در حال گسترش پیدا کردن است و این استقبال علاقه‌مندان را از کلاس‌های داستان‌نویسی نشان می‌دهد.

جزینی تصریح کرد: این در حالی است که در دیگر کشورها، این حرفه در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود زیرا این استانداردها برای آن‌ها تعریف شده است اما در کشور ما دقیقا خلاف این امر اتفاق افتاده و هیچ استانداردی برای نهادهای آموزشی داستان‌نویسی صورت نگرفته است.

جزینی خاطرنشان کرد: جالب است که از مرکز آموزش‌های عالی سوال نمی‌کنیم که آیا از کلاس موسیقی، موسیقی‌دان و از کلاس‌های بازیگری، بازیگر بیرون می‌آید؟ ولی این سوال همواره پرسیده می‌شود که آیا از کلاس‌های داستان‌نویسی، نویسنده بیرون می‌آید؟ ما به این حوزه حساسیم زیرا آسیب‌پذیر است.

جزینی در ادامه به مهارت‌های اولیه در کارگاه‌های داستان‌نویسی اشاره کرد و گفت: کلاس‌های داستان‌نویسی مثل دیگر کلاس‌ها دوره کاردانی و پس از آن کارشناسی و مقاطع بالاتر ندارد بلکه تنها نیازهای اولیه علاقه‌مندان را تامین می‌کند چون همین کافی است و پس از آن به میزان سواد، مطالعه و توان شخص بستگی دارد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.